Mercedes er det foreløpige siste merket som har annonsert at de kun skal lage elbiler noen år fram i tid, og det er kanskje ikke overraskende. For det tyske premiummerket er allerede godt i gang med sin helelektriske satsing, og vil innen slutten av neste år ha elbiler i alle segmenter.
‒ Elbil-skiftet skyter fart ‒ spesielt i luksussegmentet, hvor Mercedes-Benz hører hjemme. Snu-punktet nærmer seg, og vi vil være klare når markedene bytter til kun elektrisk innen utgangen av dette tiåret, sier Ola Källenius, administrerende direktør i Daimler og Mercedes-Benz.
-->
‒ Jeg er overbevist om at vi vil lykkes i denne spennende nye tiden.
Tyskernes strategi er som mange andre, nemlig en blanding av å kjøpe opp eksisterende selskaper rundt batteriteknologi og utvikle sine egne løsninger.
Totalt skal de investere over 40 milliarder euro mellom 2022 og 2030, og allerede fra 2025 skal Mercedes tilby også rene elektriske utgaver for alle nye modeller de lager.
Allerede neste år vil de produsere elbiler på sju fabrikker på tre kontinenter, og fra da skal også alle fabrikkene som produserer elbiler og elbilbatterier være karbonnøytrale.
De skal også samle alle leddene i utviklingen av elbiler under samme tak, og planlegger i tillegg tre nye plattformer som blir grunnlaget for den enorme elbilsatsingen fra 2025:
MB.EA skal dekke mellomstore til store personbiler, og skal vise vei for et skalerbart modulsystem som blir den elektriske ryggraden for framtidens elbil-portefølje.
AMG.EA er en dedikert ytelsesplattform for elektriske ytelsesbiler fra Mercedes-AMG.
VAN.EA er for elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy, og som skal bidra til utslippsfri transport og byer i framtiden.
Mercedes vil som også de andre fokusere på batteri- og ladeteknologi, og skal både internt og sammen med partnere utvikle enda mer energitette batterier. De planlegger opp mot åtte Giga-fabrikker for å dekke den enorme etterspørselen av batteripakker som vil komme.
De satser også på de kommende faststoff-batteriene, som i utgangspunktet har flere fordeler mot dagens litium-ion-batterier. Her er den store utfordringen å gjøre de sikre nok.
Daimler satser allerede tungt på lading, og Mercedes me Charge består allerede av 53.000 ladepunkter. Innen 2025 skal dette også inkludere Shells ladestasjoner, som nå teller rundt 30.000 ladepunkter.
I tillegg til at de skal gjøre ladingen raskere, skal de også forenkle den. Plug & Charge går på luften sammen med introduksjonen av det elektriske flaggskipet EQS senere i år, og som navnet sier skal man bare kunne putte ladekabelen i bilen og betalingen blir automatisert.
Her er den kommende EQS:
Hva den enorme satsingen konkret vil resulterer i sier også Mercedes litt om.
For tiden utvikler de nemlig en elbil som går under navnet Vision EQXX, som altså er en visjon om hvordan EQ-bilene blir i framtiden. Denne skal være så effektiv at den bruker under 10 kWh per 100 kilometer, og totalt skal den by på en reell rekkevidde på over 1.000 kilometer.
Mercedes deltar også i formel E, den helelektriske versjonen av formel 1, og gjengen som utvikler racerbilene er også med på utviklingen av Vision EQXX, så vi kan også forvente oss en ganske så rask visjon når den vises fram neste år.
Det tyske har allerede på plass tre modeller i den stadig voksende EQ-familien, EQA, EQC og EQV. De fire neste ut er EQB, EQE, EQS og EQT.
‒ Vår viktigste plikt i denne omveltningen er å overbevise kundene om å gå over (til elbiler) med overbevisende produkter. For Mercedes-Benz er det banebrytende EQS-flaggskipet bare begynnelsen på denne nye tiden, slår Källenius fast.
Her fotografert sammen med EQ-familien:
Les også: