Det finnes allerede noen elbiler som tar luksusen til et nytt nivå, som for eksempel BMW i7 og Mercedes EQS. Andre biler som kanskje passer her er Tesla Model S, Lucid Air, Audi Q8 og Genesis GV70, men de virkelige luksusmerkene har fortsatt ikke kommet med sine elektriske flak.
Det er dog slike på vei, som den kommende Rolls-Royce Spectre samt en rekke helelektriske Bentley-utgaver ‒ den aller første skal etter planen komme i 2025.
-->
Men de aller mest kravstore direktørene som mener at i7 og EQS ikke helt holder mål, får nå et nytt alternativ på øverste hylle ‒ for nå trår selveste Maybach inn i den helelektriske tiden.
‒ Mercedes-Maybach er synonymt med uovertruffen luksus, perfekt håndverk og eleganse, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Med vår første helelektriske Maybach-modell, bringer vi nå denne arven inn i en ny æra for elektrisk mobilitet. Ved å kombinere ambisjonen om «Lead in electric» med vår posisjonering mot det luksuriøse segmentet, har Mercedes-Benz skapt en bil som tilfredsstiller selv de mest kresne kundene. Vi er stolte av å kunne levere en unik og oppsiktsvekkende opplevelse med vår nye elektriske Mercedes-Maybach.
Mercedes-Maybach tar vanligvis utgangspunktet i Mercedes-modeller, og gjør disse enda mer luksuriøse ‒ slik som Mercedes-Maybach S-klasse og Mercedes-Maybach GLS.
Og når Maybach har gått for den første elbilen har de kastet seg over SUV-modellen av EQS, og den historiske modellen heter dermed Mercedes-Maybach EQS 680 SUV.
Når Mercedes-Maybach først tar steget inn i den elektriske alderen må de selvsagt gjøre noe med grillen, som jo ikke trengs for å bringe luft inn til forbrenningsmotoren.
Her har de kommet opp med et nytt design som viderefører nålestripene gjennom vertikale lameller i en sort panelfront, og selvsagt er den laget for hånd og er tilgjengelig i fem fargekombinasjoner.
Videre sett fra siden er det detaljer som kromrammer rundt vinduene og krom på B-stolpen, mens et Maybach-emblem på D-stolpen avslører hva slags bil dette faktisk er ‒ en luksuriøs vogn med høy kvalitet.
Mercedes-Maybach EQS SUV er skodd med felger som kan bestilles i enten 21 eller 22-tommer.
Bilen er for øvrig 5,13 meter lang, 2,03 meter bred og 1,72 meter høy, så den er ikke overraskende på størrelse med en Mercedes EQS SUV.
Slik ser den ultimate elektriske luksus-SUV-en ut:
Men det er selvsagt på innsiden at en slik bil virkelig kommer til sin rett, og Mercedes-Maybach EQS SUV har tolket sin form for luksus på en egen måte som skal sette en helt ny standard for elbilene. Her har Maybach fulgt sitt eget prinsipp: «What is good must also be beautiful».
Alle setene er utstyrt med ting som ventilasjon, massasjefunksjon og nakke- og skuldervarme, og de som trenger enda mer kan også få det ‒ for eksempel en Mercedes-Maybach EQS SUV med leggmassasje og sjåførpakke. Sistnevnte åpner for at passasjeren bak på høyre side kan legge setet ned til en liggende stilling.
Det er også tilgjengelig noe som heter First-Class Rear, og der fortsetter midtkonsollen som et flytende bånd helt til baksetene, forklarer Mercedes.
Annet tilleggsutstyr inkluderer to termiske koppholdere og en hylle for MBUX rear tablet, og det er selvsagt nok av porter som det er mulig å plugge de digitale enhetene i. Så nei, her skal ingen gå tom for strøm.
Og de som er enda mer kravstor og gjerne vil ha en midtkonsoll som inkludere to sammenleggbare bord, et kjølerom og sølvbelagte champagneglass, ja, de kan få det.
Da Mercedes introduserte MBUX, morsomt nok i den lille A-klassen tilbake i 2018, var det fokus på at infotainment-løsningen både skulle være intuitivt, smart og bane vei for underholdning på en ny måte, og MBUX Hyperscreen i Mercedes-Maybach tar selvsagt dette til et helt nytt nivå.
Den elegante skjermen foran strekker som i en vanlig EQS over hele dashbordet, men dette er som vi skjønner en skikkelig baksetebil ‒ så MBUX finner veien også dit bak.
Der bak har passasjerene to 11,6-tommers skjermer montert på baksiden av forsetene, og MBUX Hugh-End Rear Seat Entertainment hvor innhold enkelt kan deles mellom de forskjellige skjermene er standard.
Det er også mulig å velge og modifisere kjøreruter i navigasjonen fra baksetene, og noe som heter MBUX rear tablet er også standardutstyr ‒ denne kan også brukes på utsiden av bilen.
Til slutt kommer Maybach-utgaven med en MBUX Interiørassistent som åpner for at passasjerene for eksempel kan gjennom håndbevegelser utføre korresponderende funksjoner ‒ som å skru på leselyset.
En annen ting som er viktig i slike luksusbiler er innvendig støy og luft. Støy er ikke det aller største problemet i en elbil, men for å få best mulig klima er bilen utstyrt mer noe kalt for Energizing Air Control Plus som kommer med et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) som skal sikre god luftkvalitet.
Filteret renser effektivt den innkommende uteluften for fint støv, svært små partikler og pollen, i tillegg til svoveldioksid, nitrogenoksider og lukt, forklarer Mercedes.
Og ja, Mercedes har selvsagt også tatt grep rundt støy- og vibrasjonskomfort ‒ som allerede er ganske så imponerende i en vanlig Mercedes EQS SUV.
Her har de blant annet innkapslet det elektriske drivverket foran og bak, den innovative rammen på forakselen og drivenhetene som er frakoblet gjennom gummifester.
Det spesielle akustiske skummet i utvalgte profiler og i undervognspanelet er også tatt i bruk, noe som reduserer støyen fra grus som kastes opp i hjulbuene, forklarer Mercedes.
Videre sier de at de mer omfattende NVH-tiltakene (støy, vibrasjoner, hardhet) er primært fokusert på bilens bakre del. For et bagasjerom i en SUV kan være problematisk på dette området.
Mercedes har løst dette ved at bagasjeromsdekselet er festet til karosseriet, akkurat som i en sedan. Det er festet til den øvre kanten av bakseteryggen og tetter bagasjerommet opp til den nedre kanten av bakruten, noe som ifølge det tyske merket skal gi en effektiv støydemping.
I tillegg har de tatt en rekke andre grep som skal dempe både vibrasjonen og støyen, så her er det nok veldig mulig å duppe av i liggesetet bak.
Det å være uthvilt til et langt møte er selvsagt en fordel, og det er det også å være skikkelig våken. Det kan lydanlegget fikse ‒ for også dette er fra øverste hylle.
Mercedes-Maybach EQS SUV har nemlig Burmester 4D surround sound som standard, og dette byr på Dolby Atmos ‒ noe som bør gi lyden en ganske så grei klarhet og dybde. Ifølge Mercedes kan passasjerer høre musikken med en klarhet som tilsvarer artistens originale studiokomposisjon.
Det sørger blant annet 15 høyttalere for, noe som inkluderer to 3D-høyttalere og to surroundhøyttalere. Ja, det er også to vibratorer i hvert sete, og den direkte gjengivelsen gjennom disse gjør lytteopplevelsen 4-dimensjonal.
De i passasjersetet foran og bak kan også bruke 4D-lyden gjennom hodetelefonene, og lyden kan justeres individuelt for hver MBUX-brukerprofil, opplyser Mercedes.
Når det gjelder det kjøretekniske, så er selvsagt elbilen utstyrt med de aller beste løsningene Mercedes byr på, inkludert Airmatic luftfjæring med trinnløs justerbar demping.
Bilen kan også heves med opptil 35 millimeter, mens bakakselstyring som standard kommer med en styrevinkel på opptil 4,5 grader ‒ men dette kan oppgraderes til 10 grader. Det åpner for en svingradius på 11,0 meter i stedet for 11,9 meter, noe som ifølge tyskerne tilsvarer mange kompakte modeller.
Elbilen byr også på et spesielt Maybach-kjøreprogram som erstatter Comfort-programmet, og dette er designet for å gi maksimal kjørekomfort for passasjerene i baksetet.
Her er teknisk data, men heng med videre ‒ det kommer mer info og ikke minst bilder av denne luksusvogna.
Det hjelper lite å lage en stor luksusbil som er klimavennlig mot lokalmiljøet om selve produksjonen fører til en masse utslipp, og dette har Mercedes tenkt på. Så Mercedes-Maybach EQS SUV er den første modellen fra Mercedes-Benz med vegetabilsk garvet nappaskinn, der kaffebønneskall brukes som garvemidler.
Og prosessen viser hvor mye bærekraft bilprodusentene nå tenker. Slik forklarer Mercedes denne:
Vannet som brukes ledes i en lukket krets og strømmer tilbake til naturlige vannmasser etter resirkulering.
Fett-tilsetningsmidlene som brukes i garving er også utelukkende plantebaserte.
Det bærekraftig bearbeidede skinnet er ikke konservert med salt, noe som sparer rundt 45 kilo salt per kjøretøy med skinnseter.
Nye produkter som komposterbare blomsterpotter, isolerende skum eller terrassebord er laget av «biprodukter» fra garvingen.
Det bærekraftig bearbeidede skinnet er derfor ressursbesparende.
Kaffebøndene drar også nytte av at de får en ekstra inntekt fra å selge kaffebønneskallene.
Mercedes har også fokus på bærekraftig bearbeidet ekte skinn, og her må underleverandørene og hele kjeden garanterte at lærforsyningskjeden skal være fri for enhver form for ulovlig avskoging.
Beiteområdene skal ikke bidra til fare eller tap av naturskog, og partnerne må offentliggjøre hele sin leverandørkjede fra gårdsregionen til sluttproduktet, understreker Mercedes.
For Mercedes-Maybach ønsker å kombinere luksus med bærekraft, og Mercedes-Maybach EQS SUV har også flere komponenter laget av ressursbesparende materialer ‒ slikt som sekundærstål og resirkulert aluminium.
Men dette skal og må altså ikke gå utover komforten, for det er tross alt en Mercedes-Maybach ‒ og Mercedes-Maybach EQS SUV befinner seg på den øverste helelektriske hyllen i bilverden akkurat nå.
Her er den imponerende elbilen:
Les også: