Mercedes lille ladbare A-klasse med lang rekkevidde

Vi tok med den nye ladbare hybriden i A-klassen på en aldri så liten minitest for å finne ut av elektrisk rekkevidde og forbruk i 100 km/t.


I disse dager har Mercedes-Benz introduksjonskampanje på sin
ladbare hybrid, og AMG Edition starter på 480.000. Startprisen for A 250 e er 437.900
kroner.

Den rimeligste A-klasse er en 180d med 116 hk og automatgir
som starter på 359.900 kr.

-->
Dette er ikke en «fullstendig test» av en A-klasse, så dersom du vil ha mer generell informasjon om A-klasse kan du kikke på denne testen.

En A 250 e plug-in hybrid har 218 hk og 450 Nm, og for å få
noe lignende med krefter må man fort opp i en A 250 som starter på 494.900 kr,
men den kan jo da naturlig nok ikke kjøres elektrisk.

Ifølge WLTP-målinger skal A 250 e kunne ta deg 60-68 km
elektrisk, og da vi testet bilen i samme løype som alle andre ladbare hybrider
kom vi over 68 km elektrisk (viser ikke desimaler, men vi anslår 68,4 km).

De fleste ladbare hybrider vi har testet kommer mellom 44 og
47 km elektrisk, så over 68 km oppleves som svært mye lenger, og er direkte
imponerende av en ladbar hybrid i denne størrelsen!

Snittforbruket av strøm på test-turen var på 15,5 kWt/100km
– ikke så galt til å være ladbar hybrid, men heller ikke det «råeste» vi har
vært borti når det gjelder forbruk.

Etter å ha kjørt bilen tom for strøm testet vi forbruket av
bensin i 100 km/t fra Ikea i Sørlandsparken til Grimstad, og fikk da et
snittforbruk på 0,53 liter på mila.

Ikke noe som skremmer oss fra å dra på langtur med A 250 e
dersom den anledningen skulle dukke opp.

Vi hadde bilen såpass kort tid at det ble ikke så mye
filming til denne testen.

I klippet kan du høre at bagasjerommet er «helt likt», men
det er et noe forhøyet gulv som man lettest ser om man har en vanlig A-klasse
ved siden av.

Istedenfor å lage en mindre «type-2» plugg bruker
Mercedes-Benz samme ladeplugg som i GLE plug-in hybrid, men her ser man at
nederste luka ikke lar seg åpne for hurtiglading.

Ettersom dette er en AMG Edition har den både AMG styling
utenpå og AMG seter inni.

Det er meget komfortable seter, og bilen er helt utrolig
komfortabel å kjøre!

Tilgangen på utstyr er også meget stor, så man kan tilpasse
bilen akkurat slik man vil ha den, men ikke regn med at det er helt gratis.

Vi hadde en AMG A 45 S på test da vi lånte A 250 e, og
overgangen mellom dem var slående!

Selv om de kanskje kan se ganske like ut, er A 45 S
sportslig, lavere, bredere, latterlig sterk og ekstremt moro. Den hadde også
ALT av utstyr!

A 250 e er silkemyk og komfortabel, har bra med krefter uten
at de sportslige egenskapene er i nærheten av A 45 S, og man merket forskjellen
i utstyrsnivå.

Selv om en A-klasse kan virke liten utenpå, så er den svært
romslig inni, og selv en diger fyr som meg får plass i baksetet, selv om du
ikke finner meg der når jeg kan få kjøre bilen.

A 250 e oppleves ikke rampete, selv om utseendet på en AMG
Edition kanskje skulle tilsi noe slikt.

Her er alt mer sofistikert, presist og komfortpreget, med en
latterlig god elektrisk rekkevidde og et bensinforbruk som ikke skremmer oss
fra å ville teste den mer senere på mer langtur.

Vi liker også meget godt brukeropplevelsen i bilen, og de
gode skjermene som oppleves svært moderne og gode.

Trenger du en ladbar hybrid som går «litt lenger» enn de
fleste andre?

Sjekk ut A 250 e fra Mercedes-Benz!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester