Det er relativt enkelt å holde kontroll på varebilene til Mercedes, for det er ikke så veldig mange av dem.
Den største er Sprinter som ble introdusert i 1995, og Vito fulgte deretter hakk i hæl, mens den aller nyeste heter EQV ‒ den helelektriske V-serien til Mercedes.
-->
Og så har vi Citan, dette barnet av Daimler og alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Den er basert på Kangoo, og har også en søster i Nissan NV250 som kom i 2019.
Citan er en såkalt håndverker-bil, noe som betyr en kasse bak og ganske så kompakt størrelse. Den er rundt 4,5 meter lang og 1,86 meter bred eksklusiv sidespeilene, og byr på et varerom på en lastekapasitet på 2,9 m3.
Den er også tilgjengelig med skyvedører med bred åpning både høyre og venstre side av bilen.
Og da snakker vi altså om 2. generasjon, som nå er klar for bestilling her i Norge.
‒ Nye Citan byr på et høyt nivå av standardutstyr for segmentet, der komfort og sikkerhet er i høyfokus, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil hos Bertel O. Steen.
‒ Vi gleder oss til å ønske nye Citan velkommen på norske veier i løpet av året.
La det være klart. Dette er en Mercedes, så den kommer med velkjent stjerne-utstyr som MBUX multimediasystem, smarttelefon integrasjonspakke, LED hovedlykter og cruisekontroll.
Den får også lakkert støtfangere og mørktonede sidevinduer, sanntidsinformasjon på navigasjonen, to-soners automatisk klimaanlegg, elektrisk innfellbare speil, LED High Performance lys og trådløs lading for mobiltelefon.
Om ikke plassen i lasterommet er nok, og er det også mulig å få nye Citan med tilhengerfeste med maks 1.500 kg tilhengervekt.
Mercedes sier at de også har fokusert på kjøreegenskaper under utviklingen av 2. generasjonen, og ikke minst sittekomfort og lydisolering. Her har de blant annet brukt tykkere vinduer, omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene, og utformet et ergonomisk sittekonsept for setene ‒ hvor førersetet er mulig å få i fire forskjellige versjoner.
På bruksområde-siden skal den også være praktisk, blant annet med skyvedører med åpning på 615 millimeter og lav lastekant. Døråpningen er for øvrig 1.059 millimeter høy.
Som personbilene med en stjerne i grillen har også Citan flere førerassistenter, inkludert Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist.
Sikkerheten er blant annet ivaretatt av seks kollisjonsputer, og nye Citan er mulig å få med motoren 110 CDI med 95 hestekrefter/260 Nm og 112 CDI med 116 hk/270 Nm.
Ettersom nye Citan nå er klar for bestilling er også prisene klare, og Mercedes Norge sier at 110 CDI starter på 257.900 kroner eks. moms, mens 112 CDI har en inngangspris på 267.900 uten moms.
Leveringene av nye Mercedes Citan skal starte mot slutten av året, og i mellomtiden kan du sjekke ut noen bilder av 2. generasjonen av den mest kompakte varebilen til Mercedes:
Les også: