Det har faktisk snart gått tre år siden Mercedes satte i gang produksjonen av et helt nytt elektrisk flaggskip, for i mai 2021 tråkket selveste S-klasse inn i eltiden med EQS.
Mercedes hadde selvsagt lagt alle eggene i kurven, og resultatet var en ganske så imponerende elbil som knuste en ny drømmegrense ‒ den på 700 kilometer med rekkevidde.
‒ Med den omfattende oppdateringen av EQS har Mercedes-Benz tatt vårt elektriske flaggskip til et nytt nivå, slår konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen fast.
‒ Baksetepassasjerene kan lene seg tilbake i uovertruffen komfort, mens sjåføren nyter en luksuriøs kjøreopplevelse. Vi kan i tillegg glede oss over en rekkevidde på over 800 kilometer, noe som ikke bare er imponerende, men også et bevis på vår kontinuerlige innovasjon.
For av alle oppdateringene, ja, en som selv overgår panserpryden, er rekkevidden. Elbiler har med stødige steg brutt milepæler på 300 kilometer, 400 kilometer, 500 kilometer og nå er det flere som også byr på over 600 kilometer.
I tillegg kan passasjersetet foran vippes framover, mens ryggstøtten bak kan justeres opp til 38 grader. Så her bør det være formidabel plass for direktøren som sitter på høyre side bak.
Det er også mulig å få EQS med setevarme Plus og nakke- og skuldervarme bak, samt pneumatisk justering av setedybden, opplyser merket.
Som standard kan baksetene justeres fra 27 til 36 grader med et enkelt knappetrykk, og for å øke komforten enda et lite hakk har Mercedes utstyrt seteryggene med fem millimeter mer skum for ekstra støtte.
Men nyhetene tar ikke slutt her.
MBUX Hyperscreen, den imponerende gedigne og buede skjermen bak en stor glassflate, blir nå standard. Varmepumpen som skal øke både klimakomforten og effektiviteten blir også standard, og her benyttes spillvarmen fra den elektriske enheten og batteriet til for eksempel å varme opp innsiden.
Resultatet er noen ekstra kilometer med rekkevidde, selv om det er andre elbiler som strengt tatt har mer behov for disse enn EQS. Men alt teller som kjent, og Mercedes har også økt regenereringsnivået som hjelper elbilen til 800 kilometer.
Den oppgraderte utgaven har også innebygd støtte for automatisk filskifte i opptil 140 km/t, som er en del av Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist. Og dette er ganske kult.
Om en EQS tar igjen en bil på en motorvei med to kjørefelt kan bilen selv skifte fil og kjøre forbi om forholdene tillater det, ja, helt automatisk. Så EQS nøyer seg ikke bare med en å sprenge rekkevidde-grenser, men sender også bilene et nytt steg mot selvkjøring.
Oppdateringene gjelder 2024-modellene, så en EQS med en stjerne som stolt reiser seg på panseret er på full fart mot forhandlerne.
Det feirer vi med bilder, og her har du den nye rekkeviddekongen: