Mercedes-AMG med sin første elbil

Kanskje som det hør og bør er EQS-flaggskipet den første modellen ut når Mercedes-AMG nå kaster seg over elbilene.


Mercedes-AMG er et datterselskap til Mercedes som har egne ansatte og ingeniører, og disse gjør eksisterende modeller fra stjernemerket enda råere. Faktisk gjør de mer enn det.

Nå som Mercedes skal komme med en ny generasjon av den ikoniske SL-modellen er det faktisk Mercedes-AMG som har fått oppgaven, og de lager en helt ny SL helt fra grunnen av. Så det er all grunn til å ha høye forventninger for den kommende superlette sportsbilen.

Og det baller på seg med nye arbeidsoppgaver for AMG, for som kjent har Mercedes på gang en svær satsing på elbiler. Så her må Mercedes-AMG henge med, noe de også gjør.

For nå har de like godt kastet seg over flaggskipet i den elektriske EQ-serien, den med S i navnet.

‒ Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser, og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjørekarakteristikk, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener.

Det siste er selvsagt en utfordring når det kommer til elbiler, som jo mangler røffe motorlyder som de store bensinmotorene lager. Men som vi skal komme tilbake til har Mercedes-AMG sin egen løsningen på dette.

Den første elbilmodellen fra de sportslige spesialistene heter Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, og i tillegg til fullt variabelt firehjulstrekk som bør sørge for optimale kjøreegenskaper knaller AMG til med litt av en kraftpakke.

Mens flaggskipet i den vanlige EQS-serien uten AMG-navnet har 524 hestekrefter og 855 Nm dreiemoment, kan AMG EQS skilte med 658 hk og 950 Nm. Men det er mer i tanken. Med pakken kalt AMG Dynamic Plus følger det en modus kalt Race Start, og her er det en boost-funksjon som gir EQS 761 hk og 1.020 Nm.

Da vil det i så fall være mulig å klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder, men heller ikke i standardutrustning er EQS 53 en slappfisk. Denne klarer nemlig sprinten på 3,8 sekunder, mens Mercedes-AMG har begrenset toppfarten til 220 km/t.

Mercedes EQS har en oppgitt rekkevidde helt opp til 780 kilometer, men så langt ruller ikke en Mercedes-AMG EQS. Her er det firehjulsdrift og et enda mer energikrevende drivsystem, men den bør uansett kunne rulle sine kilometer før ladekabelen må fram.

For den har den samme batteripakken på hele 107,8 kWh, og den kan også lade med en effekt på hele 200 kW. Men AMG har også fått konfigurert hvordan batterisystemet styres, og EQS 53 byr på kjøremodusene Sport og Sport+ fokusert rundt ytelse og en komfortmodus som gir den lengst mulig rekkevidde.

Mercedes-AMG EQS er selvsagt utstyrt med de to tingene som er viktig når AMG skal lage utgaver med sportsligere kjøreegenskaper, AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk og AMG Ride Control+ luftfjæring.

AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk åpner blant annet for at motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og at dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet og justeres selvsagt om det trengs.

AMG Ride Control+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere sammen med bakakselstyring, og dette er en løsning man blant annet finner hos den ferske AMG GT 4-dørs Coupé.

Og ja, AMG EQS 53 kommer også med bakakselstyring, hvor styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen og reduserer svingradiusen.

Rent designmessig har også Mercedes-AMG gitt sin EQS-utgave en litt ny front, hvor den svarte panelfronten har fått AMG-spesifikt utseende med vertikale lameller.

Den ganske så store sedanen som veier 2.655 kilo har blant annet takket være en luftdragkoeffisient på kun 0,23 et forbruk på 21,5-23,9 kWh/100 km.

På innsiden kommer den selvsagt med den digre MBUX Hyperscreen til den vanlige EQS som dekker hele dashbordet, og her befinner det seg tre skjermer under samme glassflate.

Så hva med lyden?

Jo, her er det noe som heter AMG Sound Experience, og slik forklarer Mercedes dette:

«Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: «Authentic» eller «Performance». Den eksklusive AMG Sound Experience genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.»

Priser er foreløpig ikke kjent, og Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ er meldt inn til gamlelandet i begynnelsen av 2022.

I mellomtiden kan du jo sjekke ut bildene av den første elbilmodellen til Mercedes-AMG, som kommer her:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter