- Annonse -
HjemElbilerMercedes-AMG med sin første elbil

Mercedes-AMG med sin første elbil

Kanskje som det hør og bør er EQS-flaggskipet den første modellen ut når Mercedes-AMG nå kaster seg over elbilene.

Mercedes-AMG er et datterselskap til Mercedes som har egne ansatte og ingeniører, og disse gjør eksisterende modeller fra stjernemerket enda råere. Faktisk gjør de mer enn det.

- Annonse -

Nå som Mercedes skal komme med en ny generasjon av den ikoniske SL-modellen er det faktisk Mercedes-AMG som har fått oppgaven, og de lager en helt ny SL helt fra grunnen av. Så det er all grunn til å ha høye forventninger for den kommende superlette sportsbilen.

Og det baller på seg med nye arbeidsoppgaver for AMG, for som kjent har Mercedes på gang en svær satsing på elbiler. Så her må Mercedes-AMG henge med, noe de også gjør.

For nå har de like godt kastet seg over flaggskipet i den elektriske EQ-serien, den med S i navnet.

‒ Den første helelektriske modellen fra Mercedes-AMG leverer heftige ytelser, og tar AMG inn i en ny elektrisk tidsalder, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

- Annonse -

‒ Det er gjort en omfattende jobb for å beholde AMG-karakteristikken, både i form av kjørekarakteristikk, men også ved å gi oss den lydopplevelsen som AMG-kundene forventer og fortjener.

Det siste er selvsagt en utfordring når det kommer til elbiler, som jo mangler røffe motorlyder som de store bensinmotorene lager. Men som vi skal komme tilbake til har Mercedes-AMG sin egen løsningen på dette.

Den første elbilmodellen fra de sportslige spesialistene heter Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, og i tillegg til fullt variabelt firehjulstrekk som bør sørge for optimale kjøreegenskaper knaller AMG til med litt av en kraftpakke.

Mens flaggskipet i den vanlige EQS-serien uten AMG-navnet har 524 hestekrefter og 855 Nm dreiemoment, kan AMG EQS skilte med 658 hk og 950 Nm. Men det er mer i tanken. Med pakken kalt AMG Dynamic Plus følger det en modus kalt Race Start, og her er det en boost-funksjon som gir EQS 761 hk og 1.020 Nm.

- Annonse -

Da vil det i så fall være mulig å klare 0-100 km/t på 3,4 sekunder, men heller ikke i standardutrustning er EQS 53 en slappfisk. Denne klarer nemlig sprinten på 3,8 sekunder, mens Mercedes-AMG har begrenset toppfarten til 220 km/t.

Mercedes EQS har en oppgitt rekkevidde helt opp til 780 kilometer, men så langt ruller ikke en Mercedes-AMG EQS. Her er det firehjulsdrift og et enda mer energikrevende drivsystem, men den bør uansett kunne rulle sine kilometer før ladekabelen må fram.

For den har den samme batteripakken på hele 107,8 kWh, og den kan også lade med en effekt på hele 200 kW. Men AMG har også fått konfigurert hvordan batterisystemet styres, og EQS 53 byr på kjøremodusene Sport og Sport+ fokusert rundt ytelse og en komfortmodus som gir den lengst mulig rekkevidde.

Mercedes-AMG EQS er selvsagt utstyrt med de to tingene som er viktig når AMG skal lage utgaver med sportsligere kjøreegenskaper, AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk og AMG Ride Control+ luftfjæring.

AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk åpner blant annet for at motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og at dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet og justeres selvsagt om det trengs.

AMG Ride Control+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere sammen med bakakselstyring, og dette er en løsning man blant annet finner hos den ferske AMG GT 4-dørs Coupé.

Og ja, AMG EQS 53 kommer også med bakakselstyring, hvor styringsvinkelen på opptil 9 grader forbedrer håndteringen og reduserer svingradiusen.

Rent designmessig har også Mercedes-AMG gitt sin EQS-utgave en litt ny front, hvor den svarte panelfronten har fått AMG-spesifikt utseende med vertikale lameller.

Den ganske så store sedanen som veier 2.655 kilo har blant annet takket være en luftdragkoeffisient på kun 0,23 et forbruk på 21,5-23,9 kWh/100 km.

På innsiden kommer den selvsagt med den digre MBUX Hyperscreen til den vanlige EQS som dekker hele dashbordet, og her befinner det seg tre skjermer under samme glassflate.

Så hva med lyden?

Jo, her er det noe som heter AMG Sound Experience, og slik forklarer Mercedes dette:

«Lydsystemet bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape en spesiell lydopplevelse i to versjoner: «Authentic» eller «Performance». Den eksklusive AMG Sound Experience genereres både innvendig og utvendig med en intensitet for å matche gjeldende kjøremodus, eller sjåførens ønsker.»

Priser er foreløpig ikke kjent, og Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ er meldt inn til gamlelandet i begynnelsen av 2022.

I mellomtiden kan du jo sjekke ut bildene av den første elbilmodellen til Mercedes-AMG, som kommer her:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her