Mer X-faktor for Aygo


Toyota har gitt den lille bybilen Aygo to runder med X-faktor.

Du tror kanskje Toyota Aygo er for spesielt interesserte? Vel, den japanske produsenten solgte faktisk hele 91.700 slike bare i Europa i fjor, så det er en veldig populær liten tass.

Selv om modellen fikk seg en overhaling senest i 2018, kjører Toyota på med stadig nye spesialversjoner.

Toyota har lansert en rekke versjoner, og den originale heter rett og slett X og starter på 160.000 kroner her hjemme.

La oss ta X-faktoren først.

Den ser man allerede i den særegne fronten ‒ som rett og slett er formet som en diger X. Denne har gått fra en slags 2-dimensjonal X for den første generasjonen til en form for 3D hos den nye modellen.

X-faktoren kommer ytterligere til syne i de to nye spesialversjonene, som skal avdukes under Genève Motor Show neste måned.

De to modellene heter x-style og x-cite, og disse skiller seg helt klart ut fra de normale bybilene som ruller rundt på veiene. Disse skal du iallfall legge merke til.

Den stilfulle, altså x-style, kommer som hvit ikledd oransje felter, som taket, speilhusene, midtsirkelen på felgene og nederst på dørene og i fronten.

Slik ser den ut:

På innsiden er det pionsvart som gjelder, ispedd noen oransje detaljer som heldigvis ikke er altfor framtredende.

Særegen ja, men godt innenfor det som er akseptabelt for de fleste.

Da går x-cite et skritt lenger, spesielt med sine ytre farger.

For sjekk dette:

Den har fått en slags skarp oransje som hovedfarge, og denne er kombinert med brede svarte linjer, svart speilhus, tak og felger.

På innsiden er også denne svart ispedd noen oransje detaljer, og også her har de dratt strikken litt lenger enn x-style. For her smitter den oransje fargen også over på dørpanelet og setene.

Begge de to spesialmodellene kommer med mer standardutstyr enn den originale Aygo, og byr blant annet på støtte for både Apple CarPlay og Android Auto samt at bakkamera.

Bilene kommer med en 1-liters 3-sylindret motor på 72 hestekrefter, som sprinter 0-100 km/t på 13,8 sekunder og gjør 160 km/t i toppfart.

Ingen racer, men ganske så greit ‒ selv på landeveien.

Og med X-faktor så det holder.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Toyota Aygo får nytt og frekkere design

Les mer om:

Nyheter