Det nye lysdesignet og designet på fronten gjør at den nye Tucson ser usedvanlig mye mer moderne ut enn den forrige. Den serverer også et utseende som kombinerer eksklusivitet med noe tøft og røft.
Vi fikk testet bilen noen timer, fra en dag til neste, dermed ble det noe begrenset hva vi rakk å finne ut av.
-->
Bak synes vi nesten den hinter litt i retning av Land Rover designmessig på enkelte områder, lekkert er det ihvertfall bak også.
Du kan ha på hengerfeste, og trekke inntil 1.350 kg.
Mange linjer på Tucson sin side også, og hjulbuer vi kjenner fra både Toyota og Lexus. Bakkeklaringen er på 17 cm, og du har 4WD.
Setene i Tucson velger vi å definere som gode på tross av at du ikke kan forlenge sitteputen, og bakgrunnen er at mykheten og sidestøtten gir oss en god komfort, samtidig som vi kan vinkle sitteputen og få en behagelig sittestilling.
I den sorte linje i døra ser du minneknappene for setet, der man har to ulike minneposisjoner. Kjekt å få lagre sine seteinnstillinger.
Et nytt rattdesign, lange linjer i interiøret, bruk av stoff i tillegg til mykplast og skinn, stor infotainmentskjerm som glir over i knapper og klimaanlegg. Det er mye her som løfter Tucson til et mer eksklusivt nivå enn det forgjengeren leverte.
Nå er det ikke lenger så mye som «stikker ut» eller «stikker opp» i interiøret, og det er en ganske stor forvandling.
Området ved girknappene og koppholderne er også ryddet opp i, og gir nå et langt lekrere og mer helhetlig inntrykk. Fine knapper foran girvelgerne for å få på varme eller kjøling i forsetene, samt rattvarme og slå på kameravisning. Fine ryddige digitale instrumenter er det også.
I Kjøremodusvelgeren foran girvelgeren har du kjøreprogram Eco eller Sport, ikke alt mulig «litt sport, nesten sport eller Sport +», vi setter pris på forenklingen. Så har man kjøremodus for snø, sand og gjørme, de mest aktuelle behov man måtte ha for 4×4.
I Eco-modus har instrumentene en litt turkis farge, og bilen har lettere for å gå over i EV-modus, her har du også mulighet for å velge EV, EV Auto eller HEV.
I sportsmodus får man mer karbonlook med røde farger sammen med hvite tall, ingen tvil om at bensinmotor og elmotor samarbeider for å levere 265 hk, og responsen i gasspedalen blir en helt annen.
Du vinner nok ingen lyskryssdueller med 0-100 km/t på 8,7 sekunder, men på normal vei, med litt aktiv kjøring oppleves motoriseringen som frisk og faktisk på kanten til underholdende.
I instrumentene dukker det også opp kameravisning fra blindsonen når du bruker bilens blinklys, ganske genialt konsept som du ser mot slutten av videoen over her.
God avstand mellom valgene i menyen i infotainmentskjermen gjør den forholdsvis enkel å bruke også i fart.
Kjekt med hurtig-knappene under skjermen.
Nedenfor klimamenyen har du 2xUSB, samt en 12V plugg og en ladeplate.
Å velge gir med knapper er både enkelt og intuitivt, kjøremodusvelgeren foran girene er også logisk og fin, der samme er knapperaden for å velge setevarme/setekjøling, rattvarme med mer.
Knappene på rattet fungerer godt i praktisk bruk, men vi hadde satt pris på å ikke måtte «slå på cruisekontroll» hver gang bilen startes.
Når man sammenligner interiøret i den nye Tucson med den forrige, er det nesten så man må måpe litt, for her har det blitt utrolig mye mer trivelig å oppholde seg over tid.
I baksetene er forandringene noe mer beskjedne, du har fortsatt spak til å endre ryggvinkel, varme i yttersetene og ISOfix i yttersetene.
Det du har fått er en egen klimasone bak, samt knapper på passasjersetet for å kunne justere det når det ikke er noen som sitter der som kan justere det selv. 2xUSB bak.
Kneplassen må jeg kunne definere som god bakom et forsete som er stilt inn på meg selv. Jeg er 184 cm, har en stor bakende og en lang rygg.
Håret kommer ikke bort i taket med mindre jeg ser opp, da kommer håret borti kanten utenfor soltaket.
Bagasjerommet skal romme 558 liter, og vi målte bredden på det smaleste mellom hjulbuene til 104 cm, dybden var på 86 cm og høyden til tak var på 71 cm.
På forrige Tucson var bakseteryggene todelt, men nå er de tredelt 40/20/40, som mange synes er langt mer praktisk med tanke på gjennomlasting av lange saker som for eksempel ski.
Vi savnet å se noen fester for sikkerhetsnett til bagasje i taket, noe som er kjekt å ha dersom man legger ned baksetene for å laste med seg masse saker og ting baki bilen.
Det er fire kroker til å feste bagasje med, og man har også en 12V plugg her bak som kan være kjekk til kjølebag eller annet 12V-utstyr. Spaker på begge sider for å legge ned bakseter.
I tillegg til muligheten for hengerfeste der man som nevnt kan dra med seg inntil 1.350 kg, 250 kg mindre enn forgjengeren med diesel. Man kan også ha inntil 100 kg taklast på Hyundai Tucson.
Under gulvet i bagajserommet er det mye isopor, preget med tremønster, og et lite rom til nødutstyr og ladekabel til Schuko plugg.
Vi vil nok likevel anbefale at man fikser seg en ladeboks på veggen hjemme dersom man skal ha seg en ladbar hybrid. Vi har ikke den mest moderne boksen på veggen, men kan likevel lade opp bilen på 2 timer.
Bilen skal fungere som en hybrid, dermed får du aldri 0 prosent på batteriet, det holder seg alltid mellom 10 og 15 prosent når det er på «minimumsnivået» der du ikke kan velge at bilen skal kjøre elektrisk.
Hvor langt går Hyundai Tucson elektrisk? For å teste dette lader vi til 100 prosent, og kjører en fast rute med alle ladbare hybrider slik at det kan være mulig å sammenligne, selv om ikke alle har samme dekk, temperatur, vær og føreforhold.
Vi kom 66,8 km i el-modus, før bilen byttet til hybridmodus av seg selv. Legg merke til bensinforbruket på 0,06 liter på mila. Temperaturen varierte mellom 8 og 6 grader da vi kjørte elektrisk.
Bilen ville ikke kjøre elektrisk mer selv om det var 15 prosent igjen på batteriet, dette for å ha en buffer, slik at elmotoren kan hjelpe til selv om du skal opp en bratt og lang motbakke, eller du får andre behov der elmotoren må hjelpe til en stund.
Bakgrunnen for at det er et ørlite bensinforbruk når man kjører i el-modus handler om at Hyundai og Kia har mer fokus på at motoren skal leve lenge enn at du ikke skal bruke noe drivstoff. Dermed surrer og går motoren i omlag et minutt litt sånn innimellom, rett og slett for å holde varmen og være smurt når tidspunktet dukker opp at du trykker så hardt på gasspedalen at bensinmotoren innkalles til tjeneste på kort varsel.
Bensinmotoren brukes altså ikke til å drive bilen fremover, dette er det litt enklere å se i videoklippet litt lenger opp.
Vi testet også forbruket i 100 km/t mellom Ikea og Grimstad, en strekning på godt og vel 30 km, der snittforbruket landet på 0,69 liter på mila, så en 1,6 liters bensinmotor gir ikke det laveste forbruket i 100 km/t.
Nå er vi inne i en årstid der det ikke blir skikkelig bekmørkt lenger, men ettersom vi var ute på natten fikk vi da se at lyset var godt, og bremsene var også gode, det fant vi ut da vi bråbremset både for rev og rådyr.
Det at bilen så vidt veier over 1.800 kg gjør at den oppleves frisk og inspirerende å kjøre i sportsmodus, en fin fjæringskomfort lar deg kjenne akkurat passe mye til underlaget.
Den vinner nok ingen pris for stilleste bil i klassen, men vi tror nok ikke mange vil tenke på støynivået som plagsomt. Det er litt avhengig av hvor bortskjemt du er fra før.
Er du på jakt etter en ladbar hybrid som helst skal ha alt utstyr og koste under 550.000 kroner, ja da bør du sjekke Hyundai Tucson litt nærmere, for Premium starter på 509.000 kroner, metallic koster 7.900 kroner, soltak 10.000 kroner, og så får du med vinterdekk og er fortsatt godt under 550.000 kroner for en fullutstyrt ferdig levert Tucson Plug-in Hybrid.
Om ikke så alt for lenge så skal vi få testet denne på langtur, det gleder vi oss til. Da skal vi også få testet parkeringsfunksjonen fra bilens nøkkel.
Les flere nyheter hos Nybiltester