Ja, en McLaren 750S klarer 200 mph. (Fotos: McLaren)

McLaren 750S inn i 200 mph-klubben

En tidligere svensk F1-fører kusket den nye McLaren 750S i over 200 mph, som er 322 km/t. Se video.


I 2017 tok McLaren det første steget mot det de er i dag, for under Genève Motor Show kunne de presentere arvtakeren til 650S ‒ en bil som kom i 2014.

Den nye het 720S, og tok store steg ved blant annet gjennom en modernisert og mer karbonfokusert monocoque som gjorde den både lettere og stivere. Den var ifølge McLaren 91 prosent ny i forhold til 650S.

-->
Bilen var også den første av i alt 15 nye biler som skulle komme de neste fem årene, så det var en svært viktig bil som også kom som toppløs Spider-versjon året etter.

McLaren kjørte på med flere spesialversjoner, før de seks år etter kunne vise fram det neste steget på evolusjonsstigen ‒ 750S.

Den nye ble vist fram i april i år, og er intet mindre enn historisk. For dette blir den siste nye McLaren-modellen som kun er drevet av en forbrenningsmotor, for nå retter merket som har tatt store steg i Formel 1 seg mot mer elektrifiserte løsninger.

Det er ganske enkelt å vite hvor mange hestekrefter 750S har, for det står faktisk i navnet. V8-motoren yter altså 750 hk, mens dreiemomentet er opplyst til 800 Nm. Og med en vekt på kun 1.277 kilo bør det gå unna. Og tallene viser at, ja, det gjør det.

Utstyrt med en 7-trinns kasse bruker 750S kun 2,8 sekunder på 0-100 km/t, mens den doble hastigheten nås på 7,2 sekunder. Den toppløse varianten bruker 7,3 sekunder på 0-200 km/t.

For britene orker ikke dette med å først komme med en Coupé og deretter en Spider, så de knaller like godt til med begge versjonene rett fra startblokka.

Men klarer den 200 mph? For dette er en klubb som både 720S og den banefokusert 765LT er medlem av, og den nye kan vel ikke være dårligere?

McLaren tok 750S med seg til Nord-Amerika for å gi bilen sin dynamiske debut, og fant veien til Sun Valley Tour de Force i Idaho og en strekning på 5,1 kilometer. Dit hadde også flere kunder kommet, og målet for alle disse var den eksklusive klubben som har passert 322 km/t i toppfart.

Det britiske merket hadde selv gardert seg, for de hadde med en tidligere Formel 1-fører som faktisk er en inspirasjonen til en av de største racinglåtene i historien.

«Speedway at Nazareth» ble nemlig til etter at selveste Mark Knopfler, ja, han fra Dire Straits, hadde en samtale med Stefan Johansson. Sjekk denne Twitter-meldingen fra den gudbenådede gitaristen.

På midten av 1980-tallet kjørte svensken både for Ferrari og McLaren i Formel 1, men dessverre vant Johansson aldri noen av løpene i F1. Han vant dog to løp i Formel 2, serien som Dennis Hauger kjører i nå. Han seiret også i selveste Le Mans i 1997, og da sammen med en annen skandinavisk toppfører ‒ danske Tom Kristensen.

Johansson har nå blitt 66 år gammel, men har ikke glemt gamle kunstner. Så han var mer enn klar da McLaren spurte om han ville lufte 750S i Idaho.

Bilen er så ny at McLaren fortsatt ikke har startet serieproduksjonen, og de første kundeleveringene skal skje litt senere i år. Men kundene trenger ikke å være bekymret, for mannen som sikret pallplasser for McLaren i F1 tilbake i 1987 gir den et soleklart godkjent-stempel.

‒ Å kjøre 750S er en virkelig inspirerende opplevelse, sier svensken.

‒ Den er behagelig, forutsigbar, og likevel utrolig raskt. Du føler deg trygg og selvsikker bak rattet, samtidig som du slipper løs enestående ytelsesnivåer. Det er en superbil som bygger på arven fra sin referanseforgjenger 720S på alle måter.

Som du kan se av videoen klarte Johansson å få bilen opp i 204 mph, noe som er formidable 328 km/t. Så McLaren 750S er et nytt medlem av den eksklusive 200 mph-klubben ‒ som ventet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter