Mazdas første bil runder 60 år

Mazda ble grunnlagt i 1920, men det tok 40 før de kom med sin første personbil.


Du skal være bra interessert i Mazda om du kjenner til navnet
Toyo Kogyo, et selskap som ble stiftet tilbake i 1920.

Dette var forløperen til Mazda som vi kjenner i dag, og Toyo
Kogyo startet opp med å produsere maskindeler. Det var ikke en særlig god idé,
og selskapet måtte reddes fra konkurs av både banker og lokale forretningsmenn
i Hiroshima.

-->
Så de bestemte seg etter hvert for å satse på noe annet, og
falt ned på trehjulinger med lasteplan i 1931. Og det var her de kom opp med
det geniale ‒ nemlig motoriserte trehjulinger.

Mazda-Go er regnet som den første motoriserte rickshaw, disse
trehjulingene som også går under benevnelsen tuk-tuk.

Gjennom krigen produserte de også våpen for den japanske
hæren, men bilen lot vente på seg.

Men på 1950-tallet begynte de å sysle med tanken, og i mai 1960
kom de endelig med sin aller første bil.

Den fikk navnet Mazda R360, og var en liten tass på under tre meter med linjer som muligens kan hinte om en coupé.

På 1960-tallet prøvde japanske myndigheter å stimulere
bilveksten ved å introdusere et kei-segment med billige biler, hvor bilene ikke
kunne være mer enn 3 meter lang og 1,3 meter bred med en motor på maks 360
kubikk.

Det var dette Mazda siktet seg inn på.

R360 var nærmest totalt ukjent utenfor Japan, men på hjemmebane ble den en umiddelbar suksess. Faktisk solgte Mazda 4.500 slike bare den første dagen, og innen året var omme hadde den kapret to tredjedeler av hele det japanske kei-bil-markedet.

Det var fortsatt selskapet Toyo Kogyo som produserte R360,
for selv om alle bilene var kalt Mazda ble ikke selskapet formelt døpt om før i
1984.

Suksessen til R360 kan spores tilbake til verdier som Mazda fortsatt
kjører etter, som lettvekt, design, kjøreglede og ikke minst lav pris.

Den var også effektiv, for mens konkurrentene fokuserte på totaktere
knallet Mazda til med en firtakter. Motoren var en V-twin på 360 kubikk som
kunne levere 16 hestekrefter, og det høres unektelig litt knapt ut.

Men allerede den gang var Mazda nærmest besatt av vekt, og resultatet ble da også klassens letteste bil. Og ja, selvsagt verdens letteste 4-seters bil.

Den veide inn til kun 380 kilo, så de 16 hestene klarte å
presse R360 opp i en toppfart opp i respektable 90 km/t.

Vekten sparte de nesten på alle områder, og utstrakt brukt
av aluminium, spesiallagde pleixiglass og til og med magnesium sørget for å
holde totalvekten nede.

Denne besettelsen rundt vekt har også fulgt Mazda siden, og
en MX-5 veier for eksempel rett over 1.000 kilo.

R360 hadde også uavhengig oppheng som sammen med den lette vekten
ga den behagelig kjøreegenskaper, og kundene kunne også velge mellom en
4-trinns manuell girkasse samt en semi-automatisk en.

Det hjalp også på salget at Mazda gikk for mer coupélignende
linjer, mens konkurrentene enten lagde sine som stasjonsvogner eller sedaner.

Vi nevnte at prisen spilte inn, og selv om Mazda brukte noen
dyre materialer i sin vekt-besettelse klarte de å få produksjonen så effektiv
at de holdt prisen nede ‒ så prislappen landet på rundt 6.000 kroner den gang.

R360 markerte altså starten på bileventyret til Mazda, som i
dag har ført til biler med det prisbelønte kodo-designet som for eksempel det den
nye Mazda 3 byr på.

De linjene kan den altså takke en liten tass introdusert i
1960 for.

Les også:

Les mer om:

Nyheter