Det er nå et drøyt halvår siden Maserati GT2 Stradale hadde verdenspremiere under Monterey Car Week i California, og dette er svære greier.
For her har det italienske supermerket kombinert litt fra banebilen GT2 og litt fra landeveisbilen MC20, og navnet Stradale viser også at den nye GT2-utgaven er laget for vanlige veier.
De mer eksklusive bilene er gjerne det, mer eksklusiv, og Maserati følger dette opp med å sette sluttstrek på 914 eksemplarer av GT2 Stradale. Tallet er ikke tilfeldig, Maserati ble nemlig grunnlagt i 1914.
Og for å feire suksessen GT2 har hatt i et mesterskap knaller de også til med 16 spesialutgaver kalt Edizione Corse, og heller ikke dette tallet er tilfeldig. Det er nemlig så mange pallplasser GT2 har hanket inn.
Edizione Corse-versjonen skal understreket Maseratis racing-DNA-arv, og inkluderer et eksossett i titan, lettvekts «Monodado»-legeringsfelger og en innvendig karbonfiberpakke som selvsagt tar vekten ytterligere ned.
Det er også brukt en masse karbon, og det er både splittere og ikke minst en bakvinge som klistrer bilen til asfalten.
Kundene kan også velge mellom to pakker, Performance Pack og en som heter Performance Pack Plus som til og med inkluderer racingting som 4-punkts sikkerhetsbelter og brannslukningsapparat.
Maserati opplyser at GT2 Stradale kommer i sort (Nero Essenza) som standard, med et utvalg av tre metalliske nyanser – Bianco Audace Matte, Giallo Genio og Blu Infinito.