Lyst å bygge elbil med 1.341 hk og 1.000 km rekkevidde?

Williams Advanced Engineering (WAE) og Italdesign har på gang en plattform som kan spytte ut noen voldsomme elbiler. Men de skal ikke lage disse selv. Faktisk kan alle som vil bruke denne.


WAE er et selskap som ble født ut av satsingen til Williams i formel 1 tilbake i 2010, og disse folkene kan knapt nok gjøre annet enn å jobbe, spise og sove.

For de er involvert i digre prosjekter som blant annet skal føre til nullutslipps anleggsmaskiner og 40-fots luksusbåter, de utvikler roboter (ja, slike små som vi har sett på filmer), batteriløsninger (blant annet for Extreme E og formel E i 2022/23) ‒ og i framtiden svært så potente og luksuriøse elbiler.

Allerede i 2017 viste WAE fram en ny elektrisk plattform kalt FW-EVX, hvor de hadde tatt prinsipper bak formel 1-bilene for å lage en lettvektsløsning som integrerte alle de viktige tingene en elbil trenger ‒ som understell, drivverk og batterier.

Siden har det vært stilt rundt dette, men det betyr ikke at prosjektet har samlet støv. Nei, de har videreutviklet plattformen, og fått seg en ganske så heftig partner.

Italdesign har i over 50 år samarbeidet med diverse bilmerker som har resultert i en rekke spesialutgaver, og de har blant annet hentet hjem over 200(!) designpriser. Faktisk er de på en måte grunnen til at en helt ny elbil vist fram av Hyundai har skapt så mye oppsikt som den faktisk har.

For da Hyundai skulle lage sin aller første egenproduserte modell i 1975 var konseptet til denne designet av nettopp Italdesign. Og den helt nye Ioniq 5 er sterkt inspirert av Pony Coupé Concept fra 1974, så denne fører faktisk arven fra Italdesign videre inn i framtiden.

WAE og Italdesign har nå funnet sammen for å fremme elbilen i samfunnet, som de selv sier. Og sentralt i dette er EVX-plattformen.

Denne skiller seg ut fra andre elbil-plattformer ved å integrere batteriet med elementer som ofte oppfattes som en del av karosseristrukturen, og resultatet er en ferdig utviklet underdel som både er stiv og trafikksikker ‒ i tillegg til kompakt og lett. Fire særs viktige elementer for biler.

En ekstra bonus ved å smelte hele den nedre delen av en bilkonstruksjon på denne måten er at det åpner for mange typer biler. Her kan man nesten skifte overdel like enkelt som man gjør i prøverommet.

‒ Vi tar sikte på å utvikle bilarkitekturer til GT-, sedan-, crossover- og kabriolet-markedene, som kan tilpasses helt og fullt både innvendig og utvendig, sier Antonio Casu, administrerende direktør hos Italdesign.

‒ Vi retter oss mot planer som vil dekke forskjellige produksjonsvolum, fra en ultrabegrenset serie til opp mot 10.000 enheter i året, hvorav 500 kan bygges av Italdesign på våre anlegg i Torino.

Da formel E skulle starte opp sin nye serie i 2014 måtte de selvsagt ha elektriske formel-biler også, og for å utvikle batteripakker henvendte de seg til Williams-selskapet. Så elektrisk drivverk har blitt et av kjerneområdene til WAE, og det er ikke småtterier de lokker med via sin nye plattform.

Batteripakkene starter rett i overkant a 100 kWh, og det er mulig å få elbiler med batteripakker helt opp til vanvittige 160 kWh. Dette gjør sitt til at rekkevidden skyter i været, og WAE sier at med lengst rekkevidde når drømmegrensen på 1.000 kilometer.

Og det skal heller ikke stå på kreftene. Her snakker WAE om 1.000 kW, noe som betyr 1.341 hestekrefter. Det bør vel holde for de fleste?

Plattformen er også ledende når det kommer til akselavstand, som plutselig er blitt en av de store fokusområdene for bilprodusentene. Jo lengre fra hverandre for- og bakhjulene er, jo bedre kan man utnytte den innvendige plassen.

EVX leder an, og byr på akselavstand fra 2,90 meter og helt opp til 3,10 meter ‒ og det er ganske så solid.

Plattformen åpner også for enten bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.

Og dette nye samarbeidet er altså ikke primært for at de selv skal lage egne elbiler, men her kan de som vil lage premiums-elbiler få muligheten til dette på en ganske så enkelt og rask måte. Både etablerte merker og nye merker er velkommen, så om du har lyst til å stifte et luksuriøst elbilmerke er det bare å ta kontakt.

‒ Vi er glade for å gå inn i partnerskap med Italdesign om dette spennende samarbeidet, sier Paul McNamara, teknisk direktør i WAE.

‒ Etterspørselen etter høyytelses elektriske biler er i betydelig vekst, men hittil har det ikke vært en komplett løsning for elbil-produksjon. Dette unike forholdet kombinerer toppmoderne elbil-chassisteknologi med en av verdens ledende innen karosseriteknikk.

Det beste fra to verdener, altså.

Her er bilder som viser hvordan plattformen er, og de forskjellige type biler den kan produsere.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter