Lysene som aldri dimmer

Automatisk dimming av fjernlysene blir stadig mer vanlig, men hva med lysene som ikke trenger å dimmes i det hele tatt? DS har slike.


I bilens spede barndom, den gang de ble kalt automobiler, var
det også lys. Carl Benz, denne smartingen som sto bak den «moderne» bilen,
tenkte nemlig på at bilene også skulle kjøres når det var mørkt.

Så tyskeren tok like godt med se lyktene inne, disse lanternlampene,
og monterte de på bilen. Det var selvsagt bra med lys på bilene, men det var så
som så med effekten.

-->
De første bilene hadde nemlig stearinslys i lanternene som
måtte tennes før man kjørte av gårde, og det sier seg selv at disse ikke var
veldig effektive. Men fotgjengerne så om ikke annet at det kom en bil.

Heldigvis varte ikke det så lenge, og raskt kom parafin- og
oljelamper og deretter gasslamper.

Det virkelige gigasteget kom i 1908. Sally Windmüllers
selskap hadde utviklet lamper til bilene i noen år allerede, men kom da opp med
en genial idé. Hva om å sette reflektorer bak lyset, og fokusere det som en
linse framover?

Det funket som bare det, og reflektoren sørget for å doble lysets
rekkevidde fra 150- til 300 meter.

Hvem var så Windmüller? Jo, en mann som var gift med en som het Helen. Og hvilket kallenavn kan man sette på en person med et slikt navn? Jo, Hella.

Så ja, det var mannen bak Hella-lyktene som sørget for at
bilene så lyset.

Siden kom lykter som kombinerte to forskjellige pærer som
kunne svitsje mellom fjern- og nærlys, deretter H4-pæren som hadde
halogen-teknologi for både fjernlys og nærlys, xenon, bi-xenon, LED, blendingsfrie
HD-lys og 360 graders lys.

Mange har nok også fått med seg at det er noe som heter matrix-lys,
og dette er mer intelligente utgaver av LED-lysene.

Matrix-systemene bygger på mange LED-dioder istedenfor en
vanlig pære som konvensjonelle lykter, og det finnes også teknologi som heter matrix
laser.

Matrix med sine mange enkeltstående lyspunkter åpner for mange
nye muligheter, noe også DS akter å utnytte.

De har utviklet noen lys som de har kalt DS Matrix LED Vision, og disse lyktene kommer blant annet elbilen DS 3 Crossback E-Tense med. Vel, iallfall modellversjonen kalt Grand Chic.

Men de som velger toppmodellen trenger ikke å bekymre seg om
lysene.

I over 40 km/t aktiveres nemlig den nye matrix-funksjonen,
og i prinsippet kan du kjøre med fjernlys hele tiden ‒ uten å blende andre
bilister. Og da mener vi ikke at bilen har en automatisk dimmefunksjon.

Lysbildet styres nemlig av et kamera plassert i frontruten,
og denne sørger for at lysbildet automatisk tilpasser seg andre biler. Lyktene
består av tre LED-moduler for nærlys og en matrix-modul med 15 identiske
segmenter som tennes og slukkes gradvis avhengig av trafikkbildet foran bilen.

Kommer det for eksempel en bil imot vil kameraet i
frontruten registrere dette, og lysene skaper en sektor rundt møtende bil som
gjør at den ikke blendes. Lysstrålene på hver side av den møtende bilen forblir
uberørt.

Lyset tilpasser altså seg, og dimmer ikke ned som normalt.

‒ Det er moro å tilby en så luksuriøs og innovativ teknologi
i dette segmentet. Lysene skaper en kjøreglede i mørket som til nå har vært
svært få forunt. DS 3 Crossback E-Tense har mye spennende utstyr som passer
Norge bra, for eksempel forvarming av kupé, og kundene kommer garantert til å
sette pris på matrix-lysene også, sier Thomas Christensen, direktør DS
Automobiles Norge.

Føreren trenger altså ikke å tenke på noe, foruten å ha
lysbrytere på «auto». For det er også mulig å deaktivere systemet, som for
eksempel om det er tett tåke eller snø eller ved en nødsituasjon.

DS er selvsagt stolte av lyssystemet, og har laget en video
som viser hvordan det hele fungerer. Og det er imponerende.

Så sjekk denne videoen ‒ og se lyset uten å bli blendet!

Les også:

Les mer om:

Nyheter