Det har virkelig gått unna hos Euro NCAP dette året, for det har vært en flom av nye biler og merker som har kommet til Europa. De har faktisk testet 66 nye biler bare i 2022, og den gode nyheten er at de aller fleste er veldig trafikksikre.
Ikke bare har det kommet en masse nye biler på markedet i år, men det har vært et veldig mangfold. Under den siste testrunden for året ble 14 biler kjørt gjennom kverna, og her var det superminier, familiebiler, terrengbiler, flerbruksbiler, pickuper og premiumbiler.
-->
En viktig bakgrunn til at Euro NCAP har jobbet hardere enn noensinne finner vi faktisk i Norge. For vi har nemlig blitt et aldri så lite pilotland for kinesiske merker som vil til Europa, og lykkes de her kan de også lykkes i andre land.
Og den kinesiske satstingen i Norge har vært vellykket, noe selvsagt alle merkene med globale ambisjoner i Kina har fått med seg, Dermed er det duket for et inntog av kinesiske merket til Europa, noe som altså indirekte skyldes suksessen i Norge.
Under den avsluttende 2022-testrunden til Euro NCAP ble tre nye kinesiske biler testet, Chery Omoda5 (ja, skrives slik), Maxus Mifa 9 og MG 4. Alle tre oppnådde 5 stjerner i kollisjonstesten, så det er ingen grunn til å tro at kinesiske biler er mindre trafikksikre enn andre.
‒ 2022 har vært et av Euro NCAPs travleste år noensinne, og vi har sett mange nye bilprodusenter og ny teknologi, sier Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekretær.
‒ Det er tydelig at europeiske forbrukere fortsatt krever det høyeste sikkerhetsnivået, og at en god Euro NCAP-vurdering blir sett på av bilprodusenter som avgjørende for suksess her. 25 år siden det startet opp, driver Euro NCAP fortsatt opp sikkerhetsnivåene, og protokollene våre for 2023 vil bringe spennende, tøffe nye utfordringer til bilindustrien.
En bil som kanskje spesielt mange har ventet på og har store forventinger til er Lucid Air, denne rekkeviddekongen i elbilverden.
Lucid mener selv at Range-utgaven av Air Dream Edition faktisk kan rulle 900 kilometer, men denne er utsolgt. Den vanlige Air Grand Touring har en beregnet rekkevidde på 845 kilometer, Ifølge Lucid, og det burde jo holde greit.
Så det er kanskje ikke så rart at mange venter på at Lucid Air endelig skal ankomme det gamle kontinentet, og de trenger heller ikke å være veldig bekymret for hvor kollisjonssikker den er.
Nå scoret den ikke helt på nivå til rivalen Tesla Model S, den sikreste bilen som er testet av Euro NCAP om man legger sammen scoren. Men den var langt innenfor kravene til 5 stjerner i alle de fire kategoriene, og kan dermed skryte av toppscoren.
Euro NCAP har altså delt opp testene sine i fire kategorier, og det gjelder å score høyt nok i alle disse for å få 5 stjerner. Lucid Air oppnådde 90 prosent i førersikkerhet, 91 prosent i barnesikkerhet, 78 prosent i utsatte veibrukere og 84 prosent i førerassistenter, noe som altså var godt nok for å få 5 stjerner.
Av de 14 bilene som rundet av teståret 2022 var det kun tre som ikke oppnådde toppscoren, og heldigvis fikk denne trioen 4 stjerner ‒ som også er godkjent. Dette var Ford Puma, Peugeot 408 og Volkswagen Touran.
Resten av bilene fikk altså 5 stjerner, noe som også har vært trenden i 2022. 54 av bilene har fått 5 stjerner, mens de 12 andre har fått 4 stjerner. Ingen biler i 2022 oppnådde altså mindre enn 4 stjerner.
Så får tiden vise om denne trenden følges opp neste år når kollisjonstestene blir enda tøffere, og for alles del håper vi selvsagt det. Les for øvrig mer om de nye testene via en av lenkene under listen som kommer her.
For her er alle bilene som er kollisjonstestet av Euro NCAP i 2022 sortert etter stjernescore og i alfabetisk rekkefølge.
5 stjerner: