Lotus blomstrer som aldri før, men alt har ikke vært like enkelt hos det britiske merket. For på det viktigste feltet, inntjening, går det heller dårlig.
Som vi vet har merket eid av den kinesiske Geely-gruppen en veldig lovende elbil på gang, for en av de aller første gangene Lotus viste fram Eletre skjedde det under fjorårets Oslo Motor Show. Så mange nordmenn har fått sett den helt på ekte.
-->
Lotus har selvsagt store forventinger til elbilen de selv har døpt en «hyper-SUV», og slår allerede fra start av til med tre ulike versjoner ‒ Eletre, Eletre S og Eletre R. Og ikke tro at du må opp på S eller R for å finne en rå versjon.
Nei, basisutgaven av Eletre byr nemlig på sterke 603 hk og 710 Nm, noe som bør holde for de aller fleste. Råskinnet i familien er selvsagt R-versjonen, og denne kan flekse med noen muskler som sier 905 hk og 985 Nm.
For Eletre og Eletre S skal også rekkevidden snuse på rundt 600 kilometer, og 10 minutter lading skal fylle på med 120 kilometer med rekkevidde. Og den sinte Eletre S skal klare 0-100 km/t på under 3 sekunder.
Og ja, Lotus Eletre er også spekket Eletre for selvkjøring på nivå 4, så det betyr at den kan bli selvkjørende i løpet av de neste årene.
Den slår følge med Emira, en «kjørebil» som har tatt over for modeller som Elise, Exige og Evora, og dette er en relativt liten sportsbil som måler 4,41 meter i lengden. Det bør heller ikke stå på kreftene, for den er utstyrt med en 2-liters motor fra selveste Mercedes-AMG med opp mot 400 hk.
Kjøremaskinen veier kun 1.405 kilo, og klarer 0-100 km/t på under 4,5 sekunder.
Men sjefen i familien er utvilsomt Evija, men dessverre har denne hyperbilen blitt forsinket. Men nå virker det som at Lotus har fått litt sving over produksjonen, for tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button viste fram sin tidligere denne måneden.
Dette er altså en elbil, og ikke la deg lure av en rekkevidde som er oppgitt til 346 kilometer. For dette er et monster på det viktigste området til hyperbilene ‒ effekt.
Evija kan skryte av 2.039 hk og mer enn 1.700 Nm, noe som selvsagt tar den opp til 100 km/t på langt under 3 sekunder. Men mer imponerende er 0-300 km/t, for dette går på rundt 9 sekunder. Ja, spinnvilt.
Utfordringen for Lotus er at de ikke har fått utlevert sine nye biler, og dermed har salget vært ganske trått. Faktisk leverte de ut langt under tusen biler i fjor, og regnskapet var blodrødt. Men heldigvis for merket tilhører de Geely-gruppen med svære økonomiske muskler, og den umiddelbare framtiden ser også veldig lys ut.
Emira har nå full fart og Eletre nærmer seg med stormskritt, og ordrebøkene er stappfulle. Faktisk må de som bestiller en Emira nå pent vente i to år, for reservasjonene har bikket langt over 2.000. Eletre befinner seg selvsagt på et helt annet nivå.
Den globale elbilen har nå nådd over 17.000 bestillinger, så Lotus-sjefene må nå finne fram solbrillene ‒ så lys er framtiden.
Og Lotus har mer på gang. De har nemlig på gang nok en ny sportslig elbil som muligens har et stort potensiale. Hvor stort vet vi ikke, for det eneste som er bekreftet er navnet.
Den kommende elbilen skal altså hete Emeya, så ja, heia Emeya.
Dette er en bil som under utviklingen har gått under navnet Type 133, og er en 4-dørs sedan litt som Tesla Model S. Emeya skal settes sammen på samme plattform som Eletre, Geely-plattformen Electric Premium Architecture (EPA), noe som bør love godt.
Hva vi kan forvente av Emeya får vi snart vite, for Lotus skal avduke den tredje elbilen i den blomstrende familien 7. september. Og kanskje dukker den også opp på Oslo Motor Show knappe to måneder senere?
Les også: