Lotus blomstrer som aldri før, men alt har ikke vært like enkelt hos det britiske merket. For på det viktigste feltet, inntjening, går det heller dårlig. Som vi vet har merket eid av den kinesiske Geely-gruppen en veldig lovende elbil på gang, for en av de aller første gangene Lotus viste fram Eletre skjedde det under fjorårets Oslo Motor Show. Så mange nordmenn har fått sett den helt på ekte. Lotus har selvsagt store forventinger til elbilen de selv har døpt en «hyper-SUV», og slår allerede fra start av til med tre ulike versjoner ‒ Eletre, Eletre S og Eletre R. Og ikke tro at du må opp på S eller R for å finne en rå versjon. Nei, basisutgaven av Eletre byr nemlig på sterke 603 hk og 710 Nm, noe som bør holde for de aller fleste. Råskinnet i familien er selvsagt R-versjonen, og denne kan flekse med noen muskler som sier 905 hk og 985 Nm. For Eletre og Eletre S skal også rekkevidden snuse på rundt 600 kilometer, og 10 minutter lading skal fylle på med 120 kilometer med rekkevidde. Og den sinte Eletre S skal klare 0-100 km/t på under 3 sekunder. Og ja, Lotus Eletre er også spekket Eletre for selvkjøring på nivå 4, så det betyr at den kan bli selvkjørende i løpet av de neste årene. Den slår følge med Emira, en «kjørebil» som har tatt over for modeller som Elise, Exige og Evora, og dette er en relativt liten sportsbil som måler 4,41 meter i lengden. Det bør heller ikke stå på kreftene, for den er utstyrt med en 2-liters motor fra selveste Mercedes-AMG med opp mot 400 hk. Kjøremaskinen veier kun 1.405 kilo, og klarer 0-100 km/t på under 4,5 sekunder. Men sjefen i familien er utvilsomt Evija, men dessverre har denne hyperbilen blitt forsinket. Men nå virker det som at Lotus har fått litt sving over produksjonen, for tidligere Formel 1-verdensmester Jenson Button viste fram sin tidligere denne måneden.
