Peugeot er kanskje liten, men en ganske stor helt. (Fotos: Peugeot)

Lille, store Peugeot 205 runder 40 år

I februar 1983 knallet Peugeot til med en bybil som mange i Norge skulle falle for, lille men akk så store 205.


Som mange andre av de historiske bilmerkene startet også franske Peugeot med noe helt annet enn biler, for da Armand Peugeot og resten av familien skulle bli industrialister var det fortsatt 76 år før Karl Benz tok patent på den første automobilen.

Året var nemlig 1810, og Peugeot-gjengen gjøv først løs med stålproduksjon. De avanserte raskt til sager og andre håndverktøy, og til og med kjøkkenutstyr.

På andre halvdel av 1800-tallet kom også de første vanlige syklene, og Frankrike viste vei for videreutviklingen av disse skumle veltepetterne som ble brukt før den tid. Det plukket selvsagt Peugeot opp, og rundt 1880 kom de første Peugeot-syklene.

Så dukket altså Benz opp med sin bensindrevne firhjuling i 1886, og Peugeot kastet seg på bølgen. Og det ble et skikkelig mageplask.

For den første bilen var en 3-hjulet dampdreven sak som ble laget i 1889, og løven, logoen ble laget allerede i 1858, har vel aldri brølt spakere. Det ble med fire slike kjøretøy, og gode råd var dyre.

Men da Armand Peugeot traff på den andre viktige tyske personen både for bilhistorien og Mercedes, Gottlieb Daimler, ble han overbevist. Framtiden var bensinmotorer og fire hjul, og da Daimler også ga han lisens til å bruke deres motor i 1890 var det bare å kjøre på.

Peugeot ble også den første bilprodusenten til å utstyre hjulene med rågummi, og ble også historisk da Albert Lemaitre ble vinneren av det som er regnet som verdens første billøp fra Paris til Rouen i 1894. Han kjørte en Peugeot med 3 hestekrefter.

Som mange andre benyttet Peugeot typebenevnelse på bilene, slik som Type 15 ‒ den første bilen utstyrt med en egen Peugeot-motor tilbake i 1896. Og når vi er på motorer.

I 1912 designet Ettore Bugatti faktisk en motor for Peugeot, en 4-sylindret 850-kubikk som ble plassert i spesialversjon av Type 69 ‒ en modell introdusert allerede i 1904. Bilen var også kjent som babyen, Bébé, og Bugatti laget en motor til versjonen kalt Type BP1 Bébé. Denne hadde 10 hk, og sørget for en toppfart på 60 km/t.

I 1929 kom den første bilen med navnene som vi kjenner i dag, nemlig tre sifrer med en 0 i midten. Det var 201, og denne fant også veien til Norge rett etterpå. Peugeot varemerket også 0-kombinasjonen, og det førte indirekte til ikonet Porsche 911.

For da Porsche introduserte en ny sportsbil under Frankfurt Motor Show i 1963 het den 901, men det likte Peugeot svært dårlig. Tyskerne orket ikke en krangel, og byttet ut 0’ern med en 1’er. Dermed ble bilen hetende Porsche 911 da serieproduksjonen startet i 1964.

Peugeot kjørte på med biler med 0’ern i midten, inkludert Peugeot 204 lansert i 1965. Og vi har flere store bilnavn på lager. For denne var designet av ingen ringere enn Battista Pininfarina, mannen bak en rekke særs flotte biler fra merker som Ferrari og Alfa Romeo.

204 ble fulgt opp av en enda mindre modell i 1972, nemlig 104. Og det var denne som bilen vist fram i februar 1983 skulle ta over for. Selveste Peugeot 205.

La oss sammen med Peugeot gjennomgå historien til denne lille favoritten.

I februar 1983 slo Peugeot til med en ny og potensielle storselger kalt 205. Og den skulle sette store spor etter seg, både i byer og i motorsporten.

Æren for at 205 ble til tilfaller Jean Boillot, et medlem av styret til det franske bilmerket på slutten av 1970-tallet. I en litt vanskelig tid kom han opp med et ambisiøst prosjekt om en ny liten bil som ville være så mye mer. Den ville være en flerbruksbil, være like komfortabel i byen som på landeveien, være i stand til å transportere en liten familie, og ikke minst ville den være rimelig.

Den ville kort sagt være tilnærmet alt.

Pininfarina fikk fyken

Da er det kanskje greit å starte med designet. Mange av Peugeot-modellene før 205 var designet av Pininfarina, men denne gang gjorde franskmennene jobben selv ‒ ledet av Gérard Welter. Han vant nemlig en intern designkonkurranse.

Som en liten trøst fikk Pininfarina lov til å designe den toppløse kabriolet-varianten av 205, og det var nok et godt plaster på såret.

Mange løsninger som det franske designerteamet kom opp har fulgt Peugeot videre, som grillen med horisontale stenger og båndet mellom baklysene. Dessuten er det et kjent navn innen bildesign, Paul Bracq, den gang medlem av Peugeot-studioet, som sto bak interiøret til Peugeot 205.

Liten og stor

Teknisk sett var 205 et steg inn i dagens framtid, nemlig en kompakt bil med en ganske romslig kupé. Den kompakte størrelsen gjorde den rimelig både i innkjøp og i daglig bruk, og bilen var også den første fra merket til å ta i bruk torsjonsstenger bak som frigjorde litt mer plass i kupeen.

Dette er også den aller første Peugeot-modellen som ble utstyrt med den nye familien av XU-motorer, nemlig XUD7, en 4-sylindret 1.769 kubikks motor med 60 hk. Dette gjorde at 205 ble den første lille dieselmodellen som kunne matche ytelsen til tilsvarende bensindrevne biler.

Og det med et langt mindre forbruk ‒ 0,39 liter på mila.

Fra 45 til... 200 hestekrefter!

Lille Peugeot 205 pløyde også vei for en masse motoralternativer, og det strakte seg fra 45 til 200 hk - og på toppen var det også mulig å få bilen med en automatisk girkasse ‒ et sjeldent valg på den tiden.

Fra lanseringen i 1983 kom den med fire bensinmotorer pluss en diesel. Året etter ble utvalget utvidet til å omfatte den legendariske GTI og Turbo 16, samt et 3-dørs karosseri.

En hel rekke versjoner fulgte, fra de rimeligere, som 1986 Junior med denimseter, til de mer elegante, som Lacoste eller Gentry.

Da reklamen oppfant det «hellige tallet»

Reklame var selvsagt viktig. Fra 1983 hadde Peugeot 205 en markedsføringsstrategi som passet til dens egenskaper. Og slagord er som kjent viktig, så de døpte raskt 205 som det «hellige tallet».

Det skulle ikke stå på innsatsen til reklamefolket. 205 havnet for eksempel midt i en ren James Bond-frekvens, hvor den ble jaget og bombet på en frossen innsjø av et militærfly.

En snutt ble regissert av selveste Gerard Pires. Lyder det navnet kjent? Vel, det var mannen bak den berømte «Taxi»-filmen skrevet av Luc Besson i 1998. Filmen hadde som noen kanskje vet en Peugeot 406 i hovedrollen, og Pires varmet altså opp med å lage en reklamesnutt for 205.

En mester også utenfor veien

Motorsport skulle bli svært viktig for markedsføringen av Peugeot 205, og det takket være legenden Jean Todt. Ja, en av de viktigste personene bak Michael Schumachers enorme suksess i Ferraris F1-team.  

Todt fikk Peugeot til å gå inn i de fryktede «Gruppe B» i rallysirkuset, og den gjorde de med den imponerende 205 Turbo 16.

Finske Ari Vatanen gjorde iallfall det han kunne rett ut fra startblokka, og vant tre løp allerede i 1984.

Peugeot 205 Turbo 16 herjet videre, og Peugeot tok fabrikksmesterskapet og Timo Salonen (1985) og Juha Kankkunen (1986) ble verdensmestere bak rattet på bilen.

Men klasse B ble til slutt for vilt, og kategorien forsvant i 1986. Todt var fortsatt på hugget, og foreslo at Peugeot skulle delta i legendariske Paris-Dakar med i 205 T16. Utfordring ble akseptert, men Peugeot gjorde mye mer.

205 T16 gikk nemlig til topps både i 1987 og 1988, og det sørget en knallsterk finsk duo for ‒ først Ari Vatanen og deretter Juha Kankkunen.

25 millioner

Peugeot fortsatte å produsere til 1998, og da overtok Peugeot 206 stafettpinnen. Da gikk 205 inn i en velfortjent pensjonsalder, og banet vei for biler som 207 og dagens 208.

Totalt ble det laget 5.278.050 eksemplarer av 205 i løpet 15 år, og 40 år senere er det solgt over 25 millioner bybiler ‒ det hadde neppe Jean Boillot, mannen som styrte 205-prosjketet, drømt om.

Viktige datoer for Peugeot 205

  • 24. februar 1983: Peugeot 205 5-dørs versjon lansert
  • 1984: Lansering av Peugeot 205 3-dørs og Peugeot 205 GTI 1.6 105 hk, markedsføring av Peugeot 205 Turbo 16, første seier i rally-VM
  • 1985: Peugeot 205 Turbo 16 verdensmester i rally (med Timo Salonen), en million Peugeot 205 forlater Mulhouse-fabrikken
  • 1986: Lansering av Peugeot 205 Cabriolet, GTI 115 og 130 hk, Peugeot 205 Turbo 16 blir verdensmester i rally med Juha Kankkunen
  • 1987: Peugeot 205 får nytt dashbord, Peugeot 205 Turbo 16 vinner Paris-Dakar
  • 1988: Lansering av Peugeot 205 Rallye, andre seier til Peugeot 205 Turbo 16 i Paris-Dakar
  • 1989: Lansering av Peugeot 205 Roland Garros
  • 1990: Litt restylet (blinklys, baklys...), lansering av Peugeot 205 Diesel Turbo (78 hk)
  • 1993: Produksjonen stopper for Peugeot 205 GTI
  • 1995: Produksjonen stopper for Peugeot 205 Cabriolet
  • 1998: Peugeot 205 erstattes av Peugeot 206

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured