Nå vet vi absolutt ingenting om PR-strategien til Lexus, men en ting vet vi iallfall ‒ vi skjønner ikke så veldig av den rundt elbilen RZ.
I desember kunne Lexus friste med såkalte teaser-bilder av en den helelektriske RZ, og den eneste infoen der var tre skisser samt en kort videosnutt som ikke gjorde oss så veldig mye klokere.
-->
Men litt ble vi. For det kom ganske så klart fram at dette var en søster av Toyota bZ4X og Subaru Solterra, to helelektriske tvillinger som kommer senere i år.
Nå er ikke dette med pirre-bilder noe uvanlig når det kommer til nye modeller, men vanligvis følger det mer info og flere bilder ganske så raskt.
Men på veien dit har RZ tatt et par uvanlige omveier.
Først kunne Lexus Norge i januar meddele at kunder faktisk kunne registrere seg for en plass langt framme i køen, og sammen med den nyheten kom også et bilde av bilen tatt skrått forfra.
Slik ser det første offisielle bilde av Lexus RZ ut:
Lexus Norge lettet også litt mer på sløret, og bekreftet det som var ganske så klart ‒ at RZ faktisk er satt sammen på Toyotas nye elbil-plattform kalt e-TNGA.
De kunne også fortelle at i likhet med bZ4X har den såkalt «steer by wire»-teknologi kjent fra flyindustrien, og at den kommer med Direct4 som sørger for firehjulsdrift.
Til slutt kunne Lexus Norge gi oss en særdeles god nyhet, nemlig at nordmenn var prioritert i køen til den kommende elbilen.
Det er det vi foreløpig har fått av info, i tillegg til at Lexus faktisk skal komme med mer i løpet av de neste månedene.
Og så kommer kanskje det aller mest oppsiktsvekkende.
For da Lexus ville fortelle oss hvordan fjorårets salg hadde gått, valgte de å legge med tre bilder av en modell som ikke er til salgs. Ja, av den medieskye RZ.
Vi takker selvsagt, for det betyr at det nå finnes hele tre bilder av bilen, det på skrått forfra, et fra siden og et som viser RZ på skrått bakfra.
Slik ser den ut bak:
Og det er kanskje ikke så ratt at Lexus feiret med nye bilder av RZ, for salget gikk svært så bra i fjor.
Totalt ble det solgt 760.012 Lexus-biler i fjor, noe som var en økning på 6 prosent. Videre ble det levert rundt 72.000 biler i Europa, noe som var opp 2 prosent. Nord-Amerika endte på 332.000 biler, opp hele 12 prosent, mens Kina satte ny rekord med 227.000 biler ‒ opp 1 prosent.
Her hjemme ble det registrert 1.452 nye Lexus-biler i 2021, opp hele 135 prosent målt mot 2020, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Den mest populære modellen var UX med 1.081 registreringer, etterfulgt av NX (200), RX (84) og ES (71).
‒ Vi er takknemlige for den tilliten kundene har vist oss i 2021, som har gjort det mulig for oss å levere flere Lexus enn noensinne her til lands, sier General Manager for Lexus i Norge, Jan Christian Holm.
‒ Vi ser også fram til å starte leveransene av vår nye Plug-in hybrid NX 450h+ om kort tid, som vi er trygge på blir en svært attraktiv modell i det norske markedet.
Men det virkelige esset i Lexus Norges kortstokk heter RZ, som det altså er åpnet for reservasjon for.
‒ Responsen så langt har vært svært positiv, og vi gleder oss til å vise fram bilen i løpet av dette året, sier Holm.
Ja, det gjør vi også. Men nå vet vi om ikke annet også hvordan den ser ut fra siden
Nemlig slik:
Les også: