Lexus LC er en sportslig bil, og som du ser kan kabrioletutgaven by på noen flotte linjer. (Fotos: Lexus)

Lexus’ sportslig flaggskip oppdatert

De to Lexus LC-utgavene Coupé og Cabriolet er fornyet til modellåret 2024, og det er også en ny spesialversjon av disse ‒ LC Ultimate Edition.


Lexus introduserte arvtakeren til SC i 2016, og dette er den sportslige sjefen i familien. Den første utgaven, LC 500, hadde for eksempel en 5-liters V8-motor med nærmere 500 hestekrefter.

Det er også 500-utgaven som nå blir ny, for Lexus har gått kraftig over modellen og byr nå på ganske så oppdaterte LC 500 Coupé og LC 500 Cabriolet, som ja, har en 5-liters V8-motor.

-->
Disse får også følge av en spesialutgave kalt Ultimate Edition til begge versjonene med V8, samt en utgave av LC 500h Coupé med et 3.5-liters V6 hybriddrivverk.

Lexus kan fortelle at bilene kommer med et nytt multimediasystem som øker størrelse på skjermen fra 10 tommer til 12,3 tommer, og denne berøringsskjermen er også montert 86 mm nærmere føreren.

Denne inkluderer nå stemmegjenkjenning, og kan reagere på rundt 100 kommandoer via stikkordet «Hei Lexus» ‒ inkludert kommandoer som styrer klimaanlegget, søker på internett og starter en telefonsamtale.

Det er også skybasert navigasjon med sanntids vei- og trafikkinformasjon, og ettersom touchpaden er fjernet har knappene i midtkonsollen fått en ny, litt mer praktisk langsgående layout.

Det skal heller ikke stå på lyden, for som standard kommer LC med Mark Levinson Surround Soundsystem med 13 høyttalere, og Lexus byr også på to nye interiørfarger ‒ en tofarget fargesammensetning i Blå & Hvit (Blue & White) for mer eleganse og DK. Rose for en litt mer sportslig innside.

Og ja det er også noen nye materialer, samt at det er mulig å velge nye setetrekk ‒ og Sport-modellene har en innstegsliste laget av karbon.

På utsiden byr 2024-modellen på to nye farger, Blue Contrast Layering og den kromatisk fargen Sonic Copper, og det er nye felger både i 20- og 21 tommer. Lexus opplyser at alle bilene kommer med et overhalt panoramamonitor-kamera montert i speilene, og det nye designet skal reduserer vindstøy og forbedre aerodynamikken.

Videre har det japanske merket oppgradert Lexus Safety System+ med flere funksjoner, og dette skal hjelpe til med å redusere ulykker og holde føreren mer årvåken.

Nå kan blant annet Pre-Kollisjonssystemet (PCS) også overvåke syklister i tillegg til fotgjengere, og har fått en kryss-funksjon når det skal svinges til høyre eller venstre i slike. Cruisekontrollen inkluderer også en kurvehastighetsreduksjon, som automatisk tilpasser farten etter den kommende svingens radius.

Dette er altså en sportslig modell, så Lexus har selvsagt ikke oversett kjøreegenskapene når de har oppgradert den.

Lexus LC er en sportslig bil, og som du ser kan kabrioletutgaven by på noen flotte linjer. (Fotos: Lexus)

Opphenget er kraftig oppdatert og skal gi bilen en skarpere styrerespons og økt kontakt med veibanen, mens brake-by-wire systemet har blitt finjustert for en mer naturlig og sømløs bremseopplevelse, opplyser Lexus.

De har også finjustert den 10-trinns girkassen, og de V8-drevne Coupé- og Cabriolet-variantene kan også by på en egen Expert-modus for banekjøring. Denne deaktiverer antispinn og lar deg drifte med bilen, så jepp, en egen sladdemodus!

I tillegg har LC 500h Coupé fått et litiumbatteri med høy-kapasitetsceller, noe som ifølge merket leverer kraft raskere samt øker responsen og akselerasjonsfølelsen.

Og så er det altså en ny spesialutgave på gang.

Ultimate Edition-modellene av LC Coupé og LC Cabriolet skal skille seg ut med mer eksklusive, finslipte ytelser og en finjustert motor. Denne byr på en utvendig farge kalt Hakugin White inspirert av selveste Lexus LFA, og har i tillegg en rekke svarte kontrastelementer.

Den byr ifølge Lexus også på en verdensnyhet. Ultimate Edition integrerer frontstøtfangeren trinnvis utformede vinger, noe som er inspirert av både luftfart og motorsport.

Andre aerodynamiske grep er karbonfiberspoiler som Coupé-utgaven er utstyrt med, og denne er laget i samarbeid med akrobatflyveren Yoshihide «Yoshi» Muroya – en våghals av en pilot som vant Red Bull Air Race World Championship i 2017.

Også Ultimate Editions interiør er japansk inspirert, og fargen Kachi-Blue er en hyllest til «lykkefargen» som ble brukt i trådene til samuraienes rustning som hadde en nyanse av blålig sort, kjent som kachi-iro ‒ en vinnende farge.

Spesialutgaven har også en aluminiumsplate med et serienummer foran girspaken, og Alcantara-trekk på midtkonsollen og dørene og innstegslister hvor det står «Limited Edition».

Motoren er justert av en mesterhåndverker kalt Takumi på japansk for en smidigere rotasjonsfølelse, høykvalitets lyd og forbedret akselerasjonsrespons, og bakdifferensialen har også fått en Takumi-behandling.

De to vanlige nye LC-modellene som også er tilgjengelig her i Norge går i produksjon denne måneden, mens LC Ultimate Edition etter planen skal inn i produksjon i september.

Les også:

Les mer om:

Nyheter