Peugeot E-2008 blir nå oppdatert, og det nyter rekkevidden godt av. (Fotos: Stellantis)

Peugeot E-2008 med stort rekkevidde-hopp

Stellantis har gitt en rekke elbiler lengre rekkevidde, og nå inkluderer det også Peugeots viktigste modell her i Norge ‒ SUV-utgaven E-2008.


Både DS 3, Peugeot e-208, Opel Mokka Electric og Citroën ë-C4 har fått seg et løft både når det kommer til drivverket og rekkevidde, og nå følger Peugeot E-2008 etter.

Dette er en av de viktigste Stellantis-modellene her i Europa, og det allerede produsert over 700.000 biler av Peugeot 2008 ‒ og bilen har vært en bestselger i SUV B-segment i over tre år. Siden 2019 er det også produsert mer enn 75.000 eksemplarer av elbilversjonen E-2008.

Her hjemme er elbilen nå Peugeots aller viktigste modell, og det ruller rundt 7.000 eksemplarer av E-2008 på norske veier ‒ kun den helelektriske versjonen av 208 befinner seg i nærheten av SUV-modellen med drøyt 5.000 eksemplarer.

‒ E-2008 SUV har vært en suksess i Norge, og det norske markedet har tatt over 9 prosent av fabrikkens produksjon! Det er ikke ofte vårt hjemmemarked kan vise til noe i denne størrelsesorden i internasjonal bilbransje, sier Rune Hensel, merkesjef for Peugeot hos Bertel O. Steen

Og da er det godt nytt at bilen blir litt nyere.

Ifølge Stellantis Norge blir E-2008 fornyet på de aller viktigste punktene for det norske markedet, og det inkluderer både design, teknologi og rekkevidde.

‒ Vi ser fram til å lansere denne bilen i en såpass oppgradert versjon. Peugeot viser igjen at facelifter ikke bare handler om lykter og lister, men også motor, batteri, teknologi og ikke minst utseende, sier Hensel.

‒ Med disse oppgraderingene forblir E-2008 en høyaktuell kompakt-SUV for norske familier, slår han fast.

På drivsystemsiden er endringene i tråd med hva de fire tidligere nevnte elbilene har fått, noe som betyr en motor på 156 hestekrefter, opp 20 hk, og et større batteri på 54 kWh, opp fra 50 kWh.

Og det er ikke småtterier hva dette har å si for rekkevidden. For den øker nemlig med hele 15 prosent, fra 345 kilometer til 406 kilometer. Det betyr 61 kilometer mer rekkevidde.

På innsiden har i-Cockpit også fått seg et løft. Det 10 tommer store instrumentdisplayet har fått et nytt design, og her kan GT-versjonene også skilte med en ny 3D-visning.

Videre har Peugeot gjort den 10 tommer store berøringsskjermen i midtkonsollen standard, mens pianotastene under denne er beholdt for rask tilgang til nøkkelfunksjoner.

Peugeot i-Connect tilbyr også full trådløs tilkobling med Apple CarPlay og Android Auto, og MyPeugeot-appen kommer med nye funksjoner. Her er det et digitalt servicehefte, og det åpnes også for at kjørerute kan legges inn i appen og deretter overføres automatisk til bilens navigasjon. Det er også mulig å planlegge lading på ledige stasjoner langs ruten.

En bonus med å gjøre Peugeot i-Connect og Peugeot i-Connect Advanced trådløse, er at ladeffekten for mobil via ladeplaten er tredoblet til 15 watt, melder Stellantis.

Når det gjelder design følger E-2008 i hjulsporene til 508 og får en helt ny lyssignatur, og denne kjennetegnes av tre vertikale lysklør felt inn i de blanke sorte innsatsene i støtfangeren.

Bak har også de nye LED-baklysene fått de karakteristiske tre klørne, men i motsetning til foran er de mer horisontale, har doble lameller og skal skape et inntrykk av at bilene er bredere.

Det franske merket byr også på en ny gråfarge kalt Selenium samt en ny hvitfarge kalt Okenite som har et innslag av blågrå fargetoner, og dette tar det totale fargevalget for E-2008 opp i seks karosserifarger.

GT-versjonen leveres for øvrig med sort tak og sorte speilhus, uavhengig av fargevalg på karosseriet.

Til slutt kan også Peugeot lokke med nye felger, som kan levere både som 16-, 17- eller 18-tommers.

Stellantis Norge opplyser at den oppgraderte utgaven kommer til Norge i august/september, og slik ser den ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter