Tilbake i februar løftet Lexus på sløret når det kommer til elbiler, og sa da at det neste steget vil komme i 2026. Og den skal vises fram under Japan Mobility Show i oktober.
I tillegg har den internasjonale presidenten, Takashi Watanabe, nylig uttalt at Lexus' nye modellutvalg skal møte de ulike behovene til kunder og regioner over hele verden.
-->
Det er musikk i ørene til sjefen for Lexus her i Norge, som tror at lanseringen av den nye elbilen blir spesielt viktig for det norske markedet.
– Utvidelsen av elbilparken er viktig for Lexus globalt, men essensielt for det norske markedet, sier Jan Christian Holm.
‒ Dette er en spennende tid, og vi gleder oss veldig til å bringe denne innovasjonen til norske veier.
I forrige måned fortalte modermerket Toyota om sine store elbilplaner når det kommer til batterier, og de har totalt planlagt seks forskjellige typer. En av de to som skal komme først skal åpne for opptil 800 kilometer med rekkevidde og skal komme i 2026, og de har også planer om et batteri som skal by på rekkevidder helt opp til 1.200 kilometer. Når dette eventuelt er på plass har ikke Toyota sagt noe om.
For Lexus’ del skal de også ha klar en ny modulær bilkarosseristruktur, en drastisk endret produksjonsmetode og en helt fornyet programvare-plattform.
Under et arrangement kalt Lexus Showcase delte Watanabe litt info om den framtidige retningen, og fortalte hvordan de skal jobbe videre for et karbonnøytralt samfunn.
Dette er teknologi som inkluderer sømløs kjørekraftkontroll med Direct4 firehjulsdriftsystem og Steer-by-Wire-systemet som åpner for mer styrefølelse. I tillegg har Lexus som mål å ha et grensesnitt mellom fører og bil som ivaretar kjøregleden.
Videre skal de komme med mer sportslige elbiler gjennom Lexus Electrified Sport Concept, og her skal merket drive utviklingen av framtidige elektrifiseringsteknologier som nye batterier, aerodynamikk, vektreduksjon og høyere stivhet i karosseriet.
– Optimalisering av slike faktorer kan ha mye å si for pris, kjørekomfort, og ikke minst for nå målet vårt om å bli karbonnøytrale, forteller Holm.
Og Lexus planlegger mer enn miljøvennlige elbiler, for de har også satt i gang et prosjekt med hydrogen.
Dette fokuserer på Japan, og er basert på det nye ROV-konsept, Recreational Off-highway Vehicle. Dette kjøretøyet har en hydrogenmotor, som altså er en nyvinning for Lexus.
Målet med ROV er å tilby en særegen kjøreopplevelse som man ikke kan få med tradisjonelle karbonnøytrale personbiler, melder Lexus.
Kjøretøyet har et kompakt karosseri kombinert med egenskaper for terrengkjøring, og ved bruk av hydrogenmotor skal ROV kombinerer miljøvennlighet med den autentiske følelsen av en motor.
Den spesielle bilen ble vist fram allerede i 2021, og skal altså gå fra konsept til produksjon.
Det skjer altså mye også hos Lexus, som i likhet med Toyota nå tramper på den elektriske gasspedalen.
– Det er spennende tider for Lexus! slår Holm fast.
‒ Som alltid vil vi uavhengig av bilmodell, etterstrebe å levere de beste kundeopplevelsene i bransjen.
Les også: