Dette er intet mindre enn en helt ny og elektrisk Ford Capri. (Fotos: Ford)

Legendarisk modell i elektrisk drakt

Ford børster støvet av Capri-navnet, jekker opp kjørehøyden og presenterer en splitter ny helelektrisk SUV med coupélinjer.


Ford fortsetter elektrifiseringen av legendariske modeller, og nye Mustang får nå følge av en ny og elektrisk Capri. Dette er et navn mange kjenner igjen.

Ford presenterte den litt mer sportslige fastbacken tilbake på slutten av 1960-tallet, og modellen kom totalt i tre generasjoner før det var slutt i 1986.

-->
Men ikke helt, for nå gjør modellen et comeback, og ikke overraskende et elektrisk sådan.

‒ Med nye Ford Capri viderefører vi de opprørske idealene som denne klassikeren av en sportskupé representerte på 1970- og 80-tallet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Med basis i den stolte arven, vil nye Capri med sine sportslige kjøreegenskaper, sin svært gode bagasjeplass på hele 572 liter, lynraske hurtiglading og lange rekkevidde være den perfekte elektriske familiebilen for mange nordmenn.

Bilen befinner seg i det brennhete C-SUV-segmentet med en lengde på 4,63 meter, men med nye linjer er den ikke umiddelbar gjenkjennelig som en Capri. 

Her er det selvsagt moderne SUV-linjer med et avrundet fallende tak som gir den coupélinjer, og i likhet med den originale bilen skal denne lages i Europa, og mer bestemt i den moderne elbilfabrikken til Ford i Tyskland.

Ford forklarer at det er på gang to versjoner av elbilen, en standard Capri og en kalt Premium. Videre sier de at bilen kommer med sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje, oppvarmet ratt, nøkkelfritt system, heldigitalt førermiljø og en justerbar 14,6 tommers berøringsskjerm med det siste av Sync Move-teknologi.

Den bokstavelig talt Premium-versjonen kommer også med 20 tommers aluminiumfelger, flerfarget miljø-belysning, premium B&O lydanlegg med 10 høyttalere og Matrix LED frontlys med blendingsfrie fjernlys.

I tillegg er det også en førerassistansepakke som inkluderer et Head-Up-Display (HUD) og 360-graders kamera.

Biler som skal hylle legender må selvsagt også by på bakhjulsdrift, men nye Capri blir også tilgjengelig med firehjulsdrift. Med drift på kun bakhjulene byr nye Capri på 296 hk, mens den med to elmotorer har 340 hk/639 Nm. Denne klarer 0-100 km/t på 5,3 sekunder. 

Rekkevidden er ikke ille den heller. Med bakhjulsdrift er denne oppgitt til hele 627 kilometer, men den litt sprekere AWD-utgaven har et WLTP-tall på 592 kilometer. 

Ladingen går unna med 185 kW, og det tar øvelsen 10-80 prosent ned til 26 minutter, forklarer Ford. Og ja, det er selvsagt forvarming av batteriet. 

I tillegg til det spandable bagasjerommet byr også Capri i elektrisk drakt på en såkalt megakonsoll som åpner for 17 liter lagringsplass mellom forsetene, og legges seteryggene bak ned åpnes det for totalt 1.510 liter bagasjeplass. 

Videre er det mulig å få Capri med hengerfeste som åpner for 1.200 kilo, og den har selvsagt det meste av teknologi som Ford har tilgjengelig. Førerassistentene er støttet av hele 12 ultrasoniske sensorer, 5 kameraer og 3 radarer.

For de som husker den originale Capri, som du også skal få se et bilde av, vet at den skilte seg ut i mengden. Med farger som Vivid Yellow, Blue My Mind, Agate Black, Frozen White, Magnetic Grey og Lucid Red bør man også legge merke til den nye og helelektriske modellen.

‒ Med nye Capri har vi redesignet et ikon og bidrar med mer sjel i elbilmarkedet, sier Per Gunnar Berg.

‒ Her er det fortid som møter fremtid, samtidig som det er en ekstremt romslig, praktisk og lekker elbil som også er blant de aller beste på rekkevidde. Vi gleder oss over å åpne for bestillinger av denne på det norske markedet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Ford har såpass dårlig tid at de allerede har åpnet for bestillinger, og dermed er prisene klare. Langdistanseversjonen med det største batteriet og bakhjulsdrift starter på 467.800 kroner, mens den med firhjulsdrift har en utgangspris på 496.800 kroner. 

Senere dukker det også opp utgaver med et litt mindre batteri og bakhjulsdrift, og da faller prisen til 417.800 kroner. 

Ford forventer at utleveringene av nye Capri starter tidlig i 2025. 

Her er flere bilder av legenden som nå gjør et elektrisk comeback:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbiler Ford Capri Ford