Ford fortsetter elektrifiseringen av legendariske modeller, og nye Mustang får nå følge av en ny og elektrisk Capri. Dette er et navn mange kjenner igjen.
Ford presenterte den litt mer sportslige fastbacken tilbake på slutten av 1960-tallet, og modellen kom totalt i tre generasjoner før det var slutt i 1986.
Bilen befinner seg i det brennhete C-SUV-segmentet med en lengde på 4,63 meter, men med nye linjer er den ikke umiddelbar gjenkjennelig som en Capri.
Her er det selvsagt moderne SUV-linjer med et avrundet fallende tak som gir den coupélinjer, og i likhet med den originale bilen skal denne lages i Europa, og mer bestemt i den moderne elbilfabrikken til Ford i Tyskland.
Ford forklarer at det er på gang to versjoner av elbilen, en standard Capri og en kalt Premium. Videre sier de at bilen kommer med sportsseter med integrerte hodestøtter, elektrisk justerbart førersete med korsryggmassasje, oppvarmet ratt, nøkkelfritt system, heldigitalt førermiljø og en justerbar 14,6 tommers berøringsskjerm med det siste av Sync Move-teknologi.
Rekkevidden er ikke ille den heller. Med bakhjulsdrift er denne oppgitt til hele 627 kilometer, men den litt sprekere AWD-utgaven har et WLTP-tall på 592 kilometer.
Ladingen går unna med 185 kW, og det tar øvelsen 10-80 prosent ned til 26 minutter, forklarer Ford. Og ja, det er selvsagt forvarming av batteriet.
For de som husker den originale Capri, som du også skal få se et bilde av, vet at den skilte seg ut i mengden. Med farger som Vivid Yellow, Blue My Mind, Agate Black, Frozen White, Magnetic Grey og Lucid Red bør man også legge merke til den nye og helelektriske modellen.
‒ Med nye Capri har vi redesignet et ikon og bidrar med mer sjel i elbilmarkedet, sier Per Gunnar Berg.
‒ Her er det fortid som møter fremtid, samtidig som det er en ekstremt romslig, praktisk og lekker elbil som også er blant de aller beste på rekkevidde. Vi gleder oss over å åpne for bestillinger av denne på det norske markedet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge.
Ford har såpass dårlig tid at de allerede har åpnet for bestillinger, og dermed er prisene klare. Langdistanseversjonen med det største batteriet og bakhjulsdrift starter på 467.800 kroner, mens den med firhjulsdrift har en utgangspris på 496.800 kroner.
Senere dukker det også opp utgaver med et litt mindre batteri og bakhjulsdrift, og da faller prisen til 417.800 kroner.
Ford forventer at utleveringene av nye Capri starter tidlig i 2025.
Her er flere bilder av legenden som nå gjør et elektrisk comeback: