Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender til en ren elbil.


«Alle må bidra». Slikt lyder det fra politikere som vil ha ned utslippene i transportsektoren, for det handler som kjent om mer enn bare personbiler.

Den gode nyheten er at det utvikles elektriske kjøretøy over hele linjen, fra lastebiler til traktorer og gravemaskiner. Ja, med tiden kommer det til og med elektriske fly.

-->
Men det koster selvsagt å erstatte alle kjøretøyene med nye og elektriske, så dermed vil det gå mange tiår før alle dagens kjøretøy er faset ut til fordel for løsninger med nullutslipp.

Om det da ikke finnes et byggesett som gjør disse om til miljøvennlige doninger. For ja, slike kommer.

Electrogenic bygger vanligvis om gamle klassikere til elbiler, og kan skryte av elektriske utgaver av biler som Bobla, Morgan, Rolls-Royce, Padda og store ikoner som Porsche 356 og Jaguar E-Type. Men de nøyer seg ikke bare med å bygge om biler.

I løpet av de 18 siste månedene har de jobbet med et elektrisk byggesett for Land Rover Defender, og målet er å komme med et konverteringssett rettet mot landbrukssektoren og grunneiere.

Tanken er at en mekaniker enkelt kan installere settet som er designet for å være vedlikeholdsfritt. Slik gjøres det:

En elektrisk motor boltes ganske enkelt til Defenderens eksisterende clutchklokkehus, slik at kjøretøyet beholder alle girene. Motoren har 120 hk og 235 Nm dreiemoment ‒ omtrent det samme som den originale dieselmotoren.

52 kWh batterier monteres i motorrommet og åpner for mer enn 160 kilometer med rekkevidde, noe som jo er ganske så mye om man kun kjører på et lukket område.

Som standard er settet utstyrt for 7,5 kW AC-lading over natten via en Type 2-kontakt, men Electrogenic understreker at det også er mulig få raskere ladeløsninger.

Videre sier de at løsningen beholder allsidighet og firehjulsdrift som den originale Defenderen er kjent for, mens offroad-evnen til og med er forbedret grunnet den elektriske motoren som reagerer lynraskt.

Og det er mer. Grunnet lett tilgjengelig dreiemoment og lineær krafttilførsel er den elektriske utgaven enkel å kjøre, selv i krevende terrengscenarier, melder selskapet.

Slepeevnen er også forbedret av den elektriske motorens umiddelbare dreiemoment, mens 2-trinns regenerativ bremsing muliggjør ultrakontrollerte, bremsefrie utforkjøringer. Ja, fortsatt ifølge Electrogenic.

‒ Dette nye elektriske konverteringssettet er en veldig spennende utvikling for oss, sier en av gründerne, Steve Drummond.

‒ Vi utfører høyspesifikasjons-konverteringer for veikrigere, men dette settet handler om å gi grunneiere et økonomisk, bærekraftig alternativ. Det er enkelt å installere og bruker Electrogenics proprietære teknologi.

‒ Det gir Land Rover Defender – lenge en pålitelig arbeidshest for gårder overalt i landet – et rimelig nytt liv, reduserer driftskostnadene samtidig som ytelsen og kjørbarheten på eiendommen forbedres.

Med dagens drivstoppriser kan vi bare gjette hva bønder og andre kan spare på å gjøre kjøretøyene sine elektriske, og bonusen er altså at klimaet også spares for utslipp.

Settet gir også Defenderen et nytt og langt liv.

For det britiske selskapet sier at batteriene tåler minst 320.000 kilometer, så akkurat det blir neppe et problem.

‒ Defender utstyrt med våre sett gjør alt som kreves av dem på gården ‒ stille og effektivt. De er alltid der klare til bruk – bare koble fra og kjør av gårde. Ingen hensyn til turer til bensinstasjonen, og de er umiddelbar varme på kalde og kalde morgener, sier Drummond.

‒ En elektrifisert Defender kan også representere enda et skritt mot at en gård skal nå sine bærekraftsmål. De ombygde Defenderne leverer virkelig på alle fronter, og vi er sikre på at de vil tjene bøndene dyktig i mange år framover.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter