De fleste har kanskje ikke noe veldig stort forhold til DS
foruten en gammel traver ved navn Citroën DS (kalt padda), men så er det jo er ganske nytt merke også. PSA som eier Peugeot og Citroën bestemte seg for noen år
siden å skille ut DS som et eget merke, akkurat som Seat nå har gjort med Cupra
og Toyota tidligere har gjort med Lexus.
kan vise til, nemlig en voldsom erfaring rundt elektrifiserte drivverk. Dette har de fått etter å ha deltatt i den nye prestigeserien for elektriske formel-biler kalt formel E, der DS deltatt med lag siden 2015. Så langt i inneværende sesong leder DS mesterskapet både for
førerne og lagene, og 9 av 13 runder er nå gjennomført. Så da PSA som de fleste andre bestemte seg for å vri fokus
over på elektrifiserte biler, pekte de raskt på DS som skulle fronte denne
utviklingen. PSA-gruppen har tidligere sagt at dette skal resultere i sju
elbiler innen utgangen av 2020. DS selv skal stå bak noen, og viste i fjor høst fram elbilen DS 3 Crossback E-Tense. Men satsingen resulterer også i ladbare hybrider, og en av disse er DS 7 Crossback E-Tense.
2017, og for noen uker siden fikk vi også vite prisen på E-Tense-modellen ‒ 570.000
kroner for toppmodellen Grand Chic som er den eneste som blir tatt inn til Norge. Nå har DS også fått WLTP-godkjente tall for modellen, noe
som betyr konkret forbruk og elektrisk rekkevidde. Som ventet bikker den 50 kilometer, og mer eksakt skal den
kunne rulle 58 kilometer kun ved bruk av strøm. Forbruket i testsyklusen er
oppgitt til 0,14 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 31 gram. ‒ Vi ser fram til å tilby en sterk firehjulstrekker med
oppsiktsvekkende elektrisk rekkevidde og lavt forbruk. Her får kunden det beste
fra to verdener og kan virkelig utnytte teknologien til det maksimale, sier Thomas
Christensen, direktør DS Automobiles Norge hos Bertel O. Steen.
understreker at den kan leveres med hengerfeste. Her er flere bilder: Les også:
- Kun toppversjonen kommer til Norge
- Denne mørke BMW M5 feirer 35 år
- 911’eren for kjøreglade nostalgikere