Du husker vel Lancia? Merket tilhører som kjent Fiat-gruppen, og er dermed i dag en del av den store Stellantis-gruppen som jo satser tungt på elbiler.
Lancia er faktisk et av de eldste bilmerkene og har rukket å bli 116 år, og den mest berømte modellen er utvilsomt Delta ‒ denne bilen som herjet i rally-VM for noen tiår tilbake.
-->
Med etableringen av Stellantis har Lancia fått en ny start, og det skal ikke overraskende handle om elbiler når de skal gjøre comeback. Det skal faktisk kun handle om elbiler.
Den aller første som skal vise vei er av alle ting inspirert av italiensk møbeldesign(!), og har fått det som må være et av de særeste navnene i bilverden ‒ Pu+Ra HPE.
‒ Vi kan presenterer Lancia Lancia Pu+Ra HPE, merkets visjon for de neste 10 årene som tar merket inn i epoken med elektrisk mobilitet og oppsummerer vår måte å tenke og oppleve bilen på, sier Luca Napolitano, administrerende direktør for Lancia-merket.
‒ Fra og med den nye Ypsilon, vil framtidens biler være inspirert av Lancia Pu+Ra HPE, legger han til.
Elbilen ser, tja, veldig spesiell ut, og er designet med tanke på rekkevidde. Det betyr som kjent aerodynamiske linjer, og som sjefen sier skal denne danne grunnlaget for kommende Lancia-modeller.
Ok, vi må først forklare det spesielle navnet, for Lancia har ikke bare stokket bokstaver på måfå. Pu står for pure, og skal altså vise det rene designet til elbilen. Ra står for radical, og igjen skal dette henvise til designet.
HPE kjenner nok noen igjen, for dette er et begrep som flere av de kommende elektrifiserte hyperbilene allerede har benyttet ‒ og dette er en forkortelse av High Performance Electric.
Og Lancia nøyer seg ikke bare med et spesielt design og navn, men selv lakken er ganske sær og heter Progressive Green.
Ja, så har vi det med møbeldesign.
For det er ikke kun Lancia som står bak Pu+Ra HPE, men også italienske Cassina. Ja, de designer møbler, men har også lyst til å utvide horisonten.
Så dermed har de slått seg sammen med Lancia, og målet er at bilen skal være eierens andre hjem. Eller andre stue, om du vil. Så her er det tepper og runde bord, og på bildene ser det jo ganske så hyggelig ut på innsiden. Og ingen fare, du skal få se de.
Men først må vi ta en titt på selve bilen, for den har et ganske så spesielt design. Sjekk dette:
Lancia skal altså bli et rent elbilmerke, og skal lansere en ny Ypsilon til neste år. Den blir dog både elbil og hybrid, men fra 2026 skal Lancia kun lage elbiler.
Og vi har en skikkelig god nyhet. I 2028 er nemlig planen en helt ny Delta, og dermed tar legenden steget inn i den elektriske alderen.
Hva disse bilene får av spesifikasjoner er ikke så godt å si, men Pu+Ra HPE gir oss en liten titt på hva slags visjon Lancia har de neste 10 årene.
Bilen har en rekkevidde som Lancia hevder er over 700 kilometer, og de hevder også at ladetiden kun er på drøyt 10 minutter. Forbruket er ganske så imponerende det og, for her hevder Lancia at den kun sluker 10 kWh per 100 kilometer.
Om de elbilene som skal inn i produksjon får noe tilsvarende, så ja, da blir Lancia et merke å regne med å årene som kommer.
Så vi hadde muligens glemt Lancia, men merket lever altså i beste velgående.
Og skal vi måle ut av Pu+Ra HPE forblir det et litt sært merke også i framtiden, og det er vi selvsagt glade for. For det er som kjent nok av nye elbiler som ser dønn like ut.
Her har du bilder av visjonen til det italienske merket, og den er altså ganske spesiell:
Les også: