I 1966 kom det store gjennombruddet for italienske Lamborghini,
og herre min hatt for en bil som ga de umiddelbar legendestatus. En Miura. Bilen er en av de kuleste noensinne designet, og siden den gang
har det kommet et utall sportsbiler med linjer som er ganske så inspirert av
Miura.
første sportsbil kopiert ‒ midtstilt motor og to seter. Nevnte vi at den også var den raskeste serieproduserte av
dem alle når den kom i 1966? Miura ble produsert til 1973, før en annen legende overtok stafettpinnen
‒ selveste Countach. Mange av de 764 Miura-modellene som ble laget begynner
selvsagt å bli slitne, mens noen rett og slett er forsvunnet. Det var også skjebnen til en Miura P400 som var en av stjernene
i filmen «The Italian Job» som kom i 1969, og den kom nylig til rette igjen.
Les den lykkelige historien om den bilen i en av lenkene nederst. Ettersom Miura regjerte på toppen av næringskjeden på slutten
av 60-tallet, var det selvsagt mange stjerner som også vil bli fotografert i en
slik. En av disse var Little Tony, en av de største rockestjernene
og filmstjernene i Italia på den tiden.
eierne var like flinke. Bilen ble solgt fra San Marino hvor Little Tony var født og
bodde, og endte opp med Roma-skilt i mars 1973. Den videre historikken vet vi
ikke, men den har iallfall nå havnet i eierskap til en italiensk samler. Dessverre
hadde alderen innhentet bilen, men en ekte samler kan jo ikke la et slikt
viktig smykke ruste sammen. Og heldigvis er den nye eieren er ekte samler. Så han tok kontakt med Lamborghinis klassiske avdeling som hjelper
til å pusse opp gamle biler, og med støtte fra Polo Storico har Little Tonys P400
S fått et nytt liv.
fjor lagde de 200 nye deler som kan brukes av Lambo-veteranene. Underavdelingen
ble stiftet i 2015, og hjelper til med å gi Lamborghini-modeller opp til 2001 et
nytt liv. Og nå til det viktigste ‒ bildene! Her har du dem: Les også:
- Denne legenden ble funnet etter 50 år
- Her er verdens beste motorer
- Cupras første modell er en sterk SUV