Annonse
Hjem Nyheter Ladbar RAV4 nærmer seg Norge

Ladbar RAV4 nærmer seg Norge

Toyota tar stadig nye skritt rundt elektriske biler, noe som fører til tidenes sterkeste RAV4. Nå nærmer den ladbare hybriden seg Norge. Sjekk prisene. 

SUV-modellen RAV4 er en av veldig få biler fra Toyota som faktisk har vært helelektrisk.

På slutten av 1990-tallet lagde den japanske produsenten en elbilversjon av den populære modellen, og de fulgte også opp med en helelektrisk versjon i samarbeid med Tesla mellom 2012 og 2014.

Men vi snakker ikke akkurat om en masseproduksjon av disse, og totalt satt Toyota sammen rundt 4.000 helelektriske versjoner av RAV4.

Toyota er aller mest kjent for sine selvladende hybrider, slik som Prius, men med ny teknologi og strengere utslippskrav brøyter de nå vei for også ladbare hybrider med enda større elektrisk rekkevidde.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette resulterer nå i en helt ny versjon av RAV4. En som Toyota Norge har store forventninger til.

‒ Vår nye RAV4 har vært en stor suksess i Norge i 2019 og ble den mest solgte hybridbilen i landet. Med en ny Plug-in hybrid variant i utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5.000 enheter til over 6.000 RAV4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

RAV4 ble Norges 6. mest solgte bilmodell i 2019, så de har all grunn til å ha forhåpninger rundt den ladbare versjonen som starter på 461.800 kroner.

Også utstyrsmessig er det forskjeller mellom hybriden og den ladbare hybriden av RAV4.

De ladbare modellene får for eksempel mulighet for strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, head up-display samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple Carplay og Android Auto, melder Toyota.

‒ I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av et større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet er utstyrsjustert pris relativt lik dagens RAV4 hybrid takket være avgiftsfordelene, påpeker Olsen.

PHEV-utgaven blir altså tidenes sterkeste serieproduserte RAV4, og bør kunne forsere det meste av hindringer.

Totalt byr den på 306 hestekrefter, og det med den eksakt samme motoren som hybridmodellen har ‒ en 2.5-liters bensiner.

Hybriden kommer med 222 hk, så den ladbare hybriden gjør et solid krafthopp med sin kraftige elmotor bak med sine 54 hk.

Dette resulterer i et den sprinter opp til 100 km/t på 6,2 sekunder, noe som må sies å være mer enn godkjent for en slik bil.

Den imponerer også ganske så mye på elektrisk rekkevidde, som Toyota forventer blir over 60 kilometer.

Den kan altså brukes som en ren elbil i mange hverdagslige situasjoner, og med dagens drivstoffpriser er det nok mange som setter pris på akkurat det.

Og ja, det er selvsagt mulig med slepekrok, og hengervekten er på 1.500 kilo.

Toyota Norge åpner nå for bestilling av den potensielle salgsmagneten, men kundene må smøre seg med litt tålmodighet. RAV4 Plug-in kommer ikke på marked før i 3. kvartal.

Her er prisene for Toyota RAV4 2.5L PHEV AWD:

Utstyrsgrad Veil. utsalgspris eks. frakt og levering*
Life 461.800 kr
Active 478.200 kr
Active Panorama 491.500 kr
Active Tech 494.100 kr
Active Tech Panorama&JBL 516.500 kr
Executive Bitone 543.600 kr
Executive Bitone Panorama 556.900 kr

* Foreløpige tall og priser i påvente av endelig homologering

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,778FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker