Kun elsparkesykler med maks 20 km/t kan forsikres

Vi er to og en halv uke unna 2023, og det betyr også et det innføres en svært viktig regel for elsparkesyklene.


Etter flere år med elsparkesykler fykende rundt både mennesker og biler midt inne i byene, måtte det tas grep. Dette var nemlig vill vest, og da helsemyndighetene også kom på banen og advarte mot alle skadene tok endelig myndighetene affære.

Sist januar meldte regjeringen at de vil stramme inn på krav og regler knyttet til de elektriske og selvgående sparkesyklene, og fra 15. juni i år ble disse tingene innført da elsparkesykler ble omklassifisert til liten elektrisk motorvogn:

  • Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
  • Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn».
  • Aldersgrense på minst 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.

Men myndighetene hadde ikke spilt ut alle kortene, og fra 1. januar 2023 kommer det et krav som er svært viktig ‒ nemlig forsikring. Fram til nå har privateide elsparkesykler vært dekt av innboforsikringen, men det holder ikke nå som de er klassifisert som en motorvogn.

Det betyr at i 2023 må alle privateide elsparkesykler, ståbrett og lignende ha lovpålagt ansvarsforsikring for motorvogn, ja, akkurat som for eksempel biler. Uten denne risikerer man i verste fall skyhøye erstatningskrav, ja, til og med opp i millionklassen.

Men det er en fallgruve til ‒ nemlig at elsparkesyklene ikke går for fort.

For det er nemlig slik at de sparkesyklene som ikke oppfyller de tekniske kravene, inkludert en toppfart på maks 20 km/t, verken er lov til å bruke eller forsikre.

De elsparkesyklene som går raskere enn dette må altså parkeres for godt her i Norge.

‒ Alle elsparkesykler må ha hastighetssperre, slik at den ikke kan kjøre over tillatt hastighet med motorkraft. Sperren skal i utgangspunktet være der fra produsent, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Og her kommer noe viktig som alle må være klar over:

For forsikringsselskapet sier at kravet knyttet til hastighetssperre er ikke oppfylt om det er mulig å endre maksimal hastighet via en bryter, forskjellige moduser eller en app. De henviser til de tekniske kravene fra Statens vegvesen.

‒ Jeg kjenner til at på en del elsparkesykler er det mulig å få gjort fysiske endringer hos forhandler eller produsent etter kjøp for å møte kravet. Men det gjelder slettes ikke alle, sier Clementz.

Han og If anbefaler alle som eier en elsparkesykkel eller et ståbrett til å sette seg inn i tekniske kravene til Vegvesenet, slik at de er sikre på at alt er innenfor reglementet.

Det er i skrivende stund rett i underkant av 400 elsparkesykler til salgs på bruktmarkedet til Finn, så pass på at elsparkesykkelen har en maks fart på 20 km/t om du kjøper en derfra.

Ellers får du rett og slett ikke forsikret den, og det må den altså være. En forsikring dekker nemlig både skader på deg selv og andre, i tillegg til skader på ting ‒ for eksempel andres kjøretøy, bygninger og gjenstander.

Uten en ansvarsforsikring kan politiet ilegge deg en straffereaksjon. I tillegg må du betale erstatningen fra egen lomme dersom kjøretøyet ditt ikke er forsikret og har gjort skade.

If sier at ved store, omfattende skader og personskader, for eksempel en alvorlig hodeskade, kan du ble skyldig et tosifret millionbeløp.

Og skulle du selv bli skadet som fører av et uforsikret kjøretøy, får du ingen erstatning ved skade, melder If videre.

Forsikringsselskapet tar selv 65 kroner i måneden for ansvarsforsikring for elsprakesykkelen, og de opplyser at tyveri fortsatt er dekt av innboforsikringen.

Også private elsparkesykler må ha ansvarsforsikring fra og med 1. januar 2023. (Foto: Pexels/If)

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker