Det tyske merket er i gang med en skikkelig helelektrisk offensiv, og har allerede en rekke elbiler ute på veiene. Personbilene EQA, EQB, EQC, EQE, EQS samt den store EQV er på plass, og i tillegg satser de hardt på varebilsegmentet med elbiler som eVito og eVito Tourer i tillegg til at EQV også er tilgjengelig som en varebilutgave.
Og så er det den kommende eSprinter.
-->
Long Range-versjonen av eVito kan by på rekkevidder helt opp mot 366 kilometer, noe som er ganske bra i varebilsegmentet, men mye tyder på at storesøster eSprinter vil knuse dette.
Bilen er så ny at Mercedes fortsatt driver og testkjører den i forkant av premiere og produksjon, og en av disse turene har blitt gjennomført fra Stuttgart til München og tilbake igjen ‒ og inkluderte både motorveier og en del høydemeter som ofte spiser mye rekkevidde.
Resultatet var en rekkevidde som nesten kan matche de vanlige elbilene til tyskerne.
‒ Det nærmer seg verdenspremiere på nye eSprinter, og den nylig gjennomførte testkjøringen viser at vi har mye å glede oss til, slår Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil hos Bertel O. Steen fast.
‒ Pre-produksjonsbilen imponerer med en elektrisk rekkevidde på nesten 500 kilometer, og viser med dette at Mercedes-Benz mener alvor med elektrifiseringsstrategien sin.
Stjernemerket sier at de gjennomførte testen 19. oktober med en bil som fortsatt er under utvikling, og varebilen startet på turen fra Mercedes-Benz-museet i Stuttgart til München lufthavn og tilbake igjen.
Målet var altså å gjennomføre en «vanlig» brukertest, og ruten tilsvarer ifølge Mercedes en distanse på 475 kilometer gjennom det de sier var en krevende rute med tanke på strømforbruk.
Ruten består nemlig av mye kjøring på motorveier, og så dukker også en krevende stigning opp Schwäbische Jura. Den laveste delen av ruten var på 210 meter over havet, mens den høyeste delen var på 785 moh.
Som vanlig var det tyske grundighet, så en kontrollør fra testorganisasjonen TÜV Süd satt i passasjersetet ved siden av testføreren fra Mercedes under hele turen. Det er altså all grunn til å stole på tallene.
Den nøytrale testorganisasjonen bekrefter at forbruket på 21,9 kWh per 100 kilometer, i henhold til instrumentpanelet, ble oppnådd med én batterilading.
Ved ankomst viste instrumentpanelet en gjenværende rekkevidde på omtrent ytterligere 20 kilometer. Det betyr en rekkevidde på 495 kilometer akkurat på den turen, og det er i så fall imponerende for en slik bil.
Mercedes prøvde heller ikke å lure til seg et godt resultat ved å bruke en liten utgave, for det tyske merket sier at den bilen som gjennomførte testturen var en ekstra lang eSprinter med høyt tak.
Den hadde dog den største batteripakken, for her skal Mercedes tilby tre forskjellige pakker. Merket sier videre at det blir «tallrike konfigurasjonsmuligheter og høy lastekapasitet, kombinert med lang rekkevidde», og dette skal gjøre eSprinter til en av de mest fleksible store elektriske varebilene i verden.
I tillegg til de to eVito-modellene og EQV skal også Mercedes komme med en helelektrisk eCitan i varebilsegmentet, mens kommende eSprinter etter planen skal få premiere i februar.
I 2025 skal også Mercedes-Benz Vans ta neste skritt innen elektrifisering, og skal da ta i bruk plattformen Van.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture). Alle mellomstore og store varebiler som baseres på denne arkitekturen skal være helelektriske varebiler.
Her er bilder av kommende Mercedes eSprinter, som slett ikke bare er en sprinter. Den er også en ekte maratonløper.
Les også: