Audi Q4 e-tron blir allerede nå fornyet, og ladeeffekten spretter blant annet opp til hele 175 kW. (Foto: Audi)

Klart for oppdaterte Audi Q4 e-tron

Rekkevidde og lading er stikkordene når Audi oppgraderer Q4 e-tron. Og ja, en litt skarpere kjøreopplevelse.


Tiden går fort over i bilverden, og det er nå to og et halvt år siden Audi kunne presentere en ny elbil, nemlig Q4 e-tron. Og det har skjedd mye siden den gang, så det er faktisk på tide med en oppdatering av den viktige modellen.

Denne er nå så nær at Audi Norge åpner for salget i morgen (26. september).

‒ Audi Q4 e-tron har vært en av våre mest populære modeller siden lanseringen i 2021, sier direktør for Audi Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

‒ Nå ser vi fram til å skjerpe kjøreopplevelsen ytterligere, og samtidig tilby muligheten for både raskere lading, lengre rekkevidde og ny funksjonalitet.

Audis første elbil kun kalt e-tron traff en nerve hos nordmenn, som gjorde den relativt dyre bilen til Norge mest solgte nybil i 2020. Dermed var det selvsagt store forventninger til Q4-utgaven, og siden 2021 har det rullet ut over 10.000 på norske veier. Og denne blir altså hakket bedre nå.

Den oppgraderte utgaven får blant annet bedre ladekapasitet, nye funksjoner innen adaptiv kjøreassistent og muligheten for forvarming av batteri.

‒ Nye Audi Q4 e-tron kommer dessuten med utvidet standardutstyr ‒ og det til svært konkurransedyktige priser, forteller Edvardsen-Eibak.

Når det gjelder batteri og lading, så er den nye utstyrt med et batteri på 77 kWh netto (brutto 82 kWh) og lynlading på 175 kW. Her har utgaven med bakhjulsdrift en maks ladefart på 135 kW.

Bilen åpner altså for forvarmig av batteriet via navigasjonen, og funksjonen vil også automatisk aktivere nedkjøling av batteriet etter lading. Audi Norge forteller at bilen åpner for hurtiglading fra 10 til 80 prosent på under 28 minutter.

Når det gjelder rekkevidde sier importøren at det nye Audi Q4 e-tron har en nyutviklet elektrisk motor på bakakselen, og denne åpner både for høyere ytelse muligheten for økt rekkevidde.

‒ Ingeniørene ved fabrikken jobber kontinuerlig med tilpasning av modellene våre for å skape de aller beste kjøreopplevelsene for Audi-kundene, forteller Edvardsen-Eibak.

Effekten til nye Audi Q4 45 e-tron og Audi Q4 Sportback 45 e-tron lyder på 210 kW (286 hk), mens Audi Q4 55 e-tron quattro yter 250 kW (340 hk). Dette senker 0 til 100 km/t ned til 5,4 sekunder, mens toppfarten er nå 180 km/t for alle modeller.

Men det er mer.

Audi Q4 e-tron blir allerede nå fornyet, og ladeeffekten spretter blant annet opp til hele 175 kW. (Foto: Audi)

Nye Audi Q4 e-tron får nå enda mer utstyr inkludert som standard, og dette inkluderer blant annet elektrisk bagasjeromsåpning, MMI navigasjon plus, virtuell cockpit, drive select, fleksibelt bagasjeromsgulv, 4-veis elektrisk korsryggstøtte i forsetene og elektrisk justerbare- og oppvarmede sidespeil med projeksjonslys.

Audi Norge sier at det utstyret som nå blir standardutstyr tidligere ville ha gjort en Q4 e-tron 54.450 kroner dyere.

For de gamle Audi-entusiastene var lyden viktig, og det har tyskerne tenkt på. Så nye Audi Q4 e-tron får en egen Q4-karakterlyd via både innvendige og utvendige høyttalere ‒ noe de kjøreglade entusiastene nok setter pris på.

Og når det gjelder pris så lovte den norske direktøren konkurransedyktige priser, og nye Q4 e-tron kryper akkurat under en halv million kroner.

I dag produseres Q4 e-tron i Zwickau, men skal fra slutten av året også produseres på Audis fabrikk i Brussel sammen med Q8 e-tron. Fabrikken i Brussel er ifølge Audi verdens første CO2-nøytrale bilfabrikk.

De første bilene er forventet til Norge mot slutten av året, og det åpnes altså for bestillinger av den oppgarderte utygaven allerede i morgen.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter