Kia er et av de merkene som har solgt flest elbiler her i Norge, og dette inkluderer Soul, Niro og EV6. Den siste er også det neste steget for elbilsatstingen, og introduserer den nye elbilserien kalt EV.
Og denne serien kan raskt bestå av veldig mange biler, for de har allerede på gang en storesøster i form av EV9. Og nå kliner de altså til med tre nye eV-biler, en som allerede er bekreftet skal inn i produksjon og to konsepter som mest sannsynlig vil følge i de hjulsporene.
-->
‒ Kia er sterkt fokusert på å tilby løsninger på bekymringene som fortsetter å forårsake nøling når det gjelder å kjøpe elbiler. Vi vil møte kundenes forventninger ved å tilby et komplett utvalg av elbiler til forskjellige prispunkter og forbedre tilgjengeligheten av ladeinfrastruktur, sa Ho Sung Song, president og administrerende direktør, under Kia EV-arrangementet.
‒ Som en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger er Kias overgang til elektriske kjøretøy et must, ikke et alternativ. Ved å utvikle avansert EV-teknologi, dristig design og intuitive tjenester, og bruke dem på hele elbilutvalget vårt, er vårt endelige mål å gi Kias unike verdi til så mange mennesker som mulig. Akselerasjonen mot elektrifisering begynner nå.
Det er altså ikke bare tomt ledersnakk, for Kia bakker dette altså opp med tre nye elbiler. Den som allerede er klar for produksjon er Kia EV5, mens de to konseptene er Kia EV3 og Kia EV4.
Det koreanske merket vil med dette introdusere mindre biler som åpner markedet for enda flere, og sier at de biler som EV3, EV4 og EV5 skal få priser mellom 35.000 og 50.000 dollar.
Modellene skal altså gjøre at Kia treffer bredt, og hver modell skal også møte spesifikke kundebehov. Men det er også en del felles med for eksempel en EV3 og EV9, og de skal dele elementer fra plattformen, designfilosofien kalt Opposites United og selvsagt bidra til merkets fokus på bærekraft.
Merket skal også kjøre på videre med Kias «ten must have» når det kommer til bærekraftige elementer, og dette inkluderer også bioplast, biomaling og resirkulert PET og andre resirkulerte materialer.
Inkludert dagens to EV-biler har Kia nå fem elbiler i denne serien, og her er det altså to konsepter som ikke er bekreftet inn i produksjon. Men det er altså Kia EV5.
Nå er ikke dette en helt ukjent modell, for Kia har allerede vist den fram. Men nå løfter de på sløret når det kommer til ting som rekkevidde og ladefart.
Ikke uventet er også EV5 satt sammen på E-GMP-plattformen, og er ikke overraskende en SUV som skal produseres både i Korea og Kina. I det sistnevnte landet skal den introduseres i tre varianter ‒ standard, lang rekkevidde og langdistanse AWD.
Standardmodellen kommer med en 64 kWh batteripakke og med en 160 kW (218 hk) sterk motor, og her forventer Kia en rekkevidde på 530 kilometer i henhold til CLTC-standardene
Den med lang rekkevidde har et 88 kWh batteri og den samme motoren, og her er rekkevidde ventet til å bli hele 720 kilometer.
AWD-modellen med lang rekkevidde er utstyrt med et 88 kWh stort batteri og har en kombinert effekt på 230 kW (313 hk), hvor motoren foran har 160 kW og den bak 70 kW (95 hk). Her sikter Kia seg på 650 kilometer CLTC-rekkevidde.
I tillegg åpner modellene for 30-80 prosent hurtiglading på 27 minutter.
I Korea skal standardmodellen etter planen få et 58 kWh batteri og en 160 kW frontmotor, mens den med lang rekkevidde har et 81 kWh batteri og den samme motoren.
AWD-modellen med lang rekkevidde vil inkludere en ekstra 70 kW motor bak som gir en kombinert effekt på opptil 225kW (306 hk). Bilene får også varmepumpe og i-Pedal.
‒ Kia EV5 er ikke bare det neste tillegget til vårt raskt voksende EV-sortiment, men også et godt eksempel på hvordan vi vil akselerere EV-revolusjonen. For oss er det den perfekte representasjonen av både vår fremtidige elbilstrategi og vår forpliktelse til å akselerere den verdensomspennende overgangen til elbiler, sier Spencer Cho, sjef for Global Business Planning Sub-Division.
‒ EV5 vil også være tilgjengelig i en GT-versjon, tilby ytterligere ytelsesfunksjoner og engasjert kjøreopplevelse. Mer informasjon om EV5 GT kommer på et senere tidspunkt.
Bilen får selvsagt det meste av nye løsninger og teknologi som Kia sitter på, og den har også en panoramaskjerm som kombinerer tre skjermer. En 12,3-tommers info-cluster, et 12,3-tommers infotainmentsystem og en 5-tommers klimakontrollskjerm.
Concept EV3 er familiens minstemann, og ifølge Kia en CUV.
Men størrelsen skal ikke gå utover bilen, for Kia sier at EV3 skal tilby den samme teknologien, de praktiske funksjonene og designet som flaggskip EV9 ‒ bare i en kompakt og tilgjengelig form.
‒ Med Concept EV3 er «Joy for Reason»-innflytelsen tydelig i de kontrasterende egenskapene til en robust kropp kombinert med en dynamisk silhuett. I tillegg griper den uventede behandlingen av volumer og grafikk sammen med hverandre, og skaper et logisk, men emosjonelt design, forklarer Karim Habib, som leder Kia Global Design Center.
Som bildene under viser har Kia gått for en svært ren innside med sterke kontraster, og det er til og med roterende miniibord der med fire moduser ‒ Fokus, Sosial, Forfriskende og Lagring.
Det er også et sammenleggbart baksete som enkelt kan foldes oppover, slik at man også får plass til ting som sparkesykler og sykler.
Den tredje elbilen er Concept EV4, og denne skiller seg ut som en betraktelig lavere bil. For ja, det er en sedan.
Men Kia er ikke helt fornøyd med at konseptet kun kalles det, og sier at dette er en helt ny type EV-sedan som står som et symbol på innovasjon. Nå ser den heller ikke ut som en helt normal sedan, og heller en kombo mellom det og en coupé.
Sjekk selv:
I likhet med EV3 og EV5 er også innsiden stilren med kontraster, og Kia sier selv innsiden gir en kokonglignende atmosfære.
Denne kan blant annet skryte av en ny Mind Modes-funksjon som justerer omgivelseslys og animerte ventilasjonsmønstre, mens Perform-modus åpner for å gi føreren all tilgjengelig info.
Vil man heller kjøre i fred kan en Serenity-modus hjelpe på, og her skal en rekke digital grafikk skape en mer avslappet atmosfære for refleksjon og restitusjon.
Kia løfter også på sløret når det kommer til AI-utvikling. En ny app som skal lanseres første halvdel av 2024 inkluderer en AI-chatbot som kan svare på spørsmål, og det er også en smart E-routing-funksjonen som bruker gjeldende batteristatus for å foreslå den beste ruten med tanke på ladestasjoner.
Merket sier at AI vil gi tilgang til et bredt spekter av tjenester som tidsplanstyring, ruteoptimalisering, reiseplanlegging, underholdning og støtte ved ganske enkelt å delta i samtaler med den generative AI-assistenten, og denne AI-teknologien skal debutere i 2024 med EV3-modellen. Deretter skal den også integreres i EV4 og EV5.
‒ Framtiden ser lys ut etter å ha sett dagens nyheter fra Kia. Det er rett og slett bare å glede seg, slår kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard fast.
‒ Målet må være at alle skal kunne delta i den grønne bilrevolusjonen og gå over til elbil. Med bredden Kia i dag viser så ser vi at det bør være mulig for de fleste i framtiden, slår kommunikasjonssjefen fast.
Han legger til at dette også gir porteføljen til Bertel O. Steen en større bredde.
‒ Hver dag snakker vi med folk som sier at Kia har blitt kult, at Kia virkelig har beveget seg både med tanke på premiumfølelse, kjøreopplevelse og design. Det er lett å se at dette vil fortsette inn i framtiden, sier en svært fornøyd kommunikasjonssjef etter dagens bilder og nyheter fra Kia EV Day 2023.
Det inkluderer altså tre nye elbiler, og her er hele EV-familien samlet til et aldri så lite familieportrett.
Les også: