I slutten av mars kunne Kia endelig lette på sløret rundt den neste EV-modellen, og dette er også storesøsteren i serien som til nå består av Kia EV6. Den bilen ble like godt kåret til årets bil her i Europa, så Kia EV9 hopper etter Wirkola her.
Og de har nesten like god spents som den gamle storhopperen, for Kia passerer nemlig to numre på sin ferd og lander på EV9 som sin andre EV-modell. Og selve bilen strekker seg også nesten like langt som Wirkola, for dette er en ganske så stor bil som passerer 5 meter med 10 små mm.
-->
Den er 1,98 meter bred og 1,80 meter høy, og med en akselavstand på hele 3,10 meter bør det var ganske så spandabelt med plass også på innsiden.
Nå er det da også tre seterader i Kia EV9, hvor både 1. og 2. raden byr på beinplass på over 1 meter og 3. raden i overkant av 75 centimeter.
Bakerst byr den på 312-333 liter med 6/7 seter, hele 828 liter med 4/5 seter pluss 90/52 liter frunk for RWD/AWD. Bilen byr også på 950 kilo hengervekt for RWD og 2.500 kilo for AWD-utgaven.
Her i Europa skal det i første omgang komme to utgaver, EV9 GT Line og EV9 Base Line, og Kia vil altså by på utgaver både med firehjulsdrift og bakhjulsdrift.
Kia EV9 er utstyrt med et batteri som åpner for en rekkevidde på 497 kilometer for AWD og 541 kilometer for RWD, og det er også mulig å benytte strømmen fra batteriet til å drive vanlig 220V utstyr.
Ladingen bør også gå greit unna, for denne har en 800V-arkitektatur som åpner for 239 kilometer med rekkevidde i løpet av kun 15 minutters lading for RWD-versjonen og 219 nye kilometer på kvarteret for AWD-utgaven.
Videre kan den europeiske utgaven av med firehjulsdrift by på to motorer med totalt 384 hestekrefter og 600 Nm dreiemomentet, og her er det også en boost som øker dreiemomentet til 700 Nm.
Det gjør at Base Line-utgaven når 100 km/t på 6,0 sekunder, mens GT klarer 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Her er toppfarten satt til 200 km/t.
Når det gjelder RWD-utgaven byr den på 203 hk og 350 Nm, og klarer sprinten på 9,4 sekunder og har en toppfart på 185 km/t.
Ellers har bilen selvsagt alle de nyeste løsningene og teknologiene som det koreanske merket kan by på, og viser også vei for designet som er kalt «Opposites United».
Slik ser den kommende storesøsteren ut:
‒ EV9 setter nye standarder for segmentet samtidig som den redefinerer det fullstendig, sier Jason Jeong, president i Kia Europe.
‒ Det bringer morgendagens kjøretøy til dagens verden, oppmuntrer folk til å omfavne endringen til elektriske kjøretøy og inviterer dem til å være en del av transformasjonen av mobilitet. EV9 vil spille en integrert rolle i å transformere Kia-merket og omforme måten folk beveger seg på.
Kia har ikke bekreftet når EV9 faktisk er på plass eller hva prisene blir, men nå har den altså også fått en slags europeisk debut og nærmer seg dermed forhandlerne enda et hakk.
Her er bilder av den europeiske utgaven av Kia EV9:
Les også: