Kappet rompa på GLE

Mercedes klinker til med en coupéutgave av GLE. Og kjører like godt på med en AMG-utgave også.


Det er et eller annen snodig med den nye Mercedes GLE sett fra
en spesiell vinkel, og det kan nesten se ut som at Mercedes har tatt litt kitt
og presset på en ekstra del. Forklaringen ligger muligens i at den også kan fås
som 7-seter.

Du kan se hva vi mener litt lenger nede.

Det problemet har ikke den nye Mercedes GLE Coupé.

For tyskerne har like godt kappet av den «ekstra» delen, og
nå ser den ut som den kanskje burde helt fra start av.

Nemlig som en elegant og sportslig SUV. Eller en SUC om du
vil. For coupévariantene av SUV-modellene har nå blitt så mange at de nesten
burde hatt et eget segment ‒ Sport Utility Copué.

Grunnen til populariteten er selvsagt at de ser hakket mer
spreke ut en normale SUVer, noe som også gjelder den splitter nye GLE Coupé.

Se her:

Den nåværende GLE Coupé er 4,90 meter og 2 meter bred, og
den kommende generasjonen har vokst både i lengde og bredde. Den nye er 4,93
meter lang og har est ut i bredden med 7 små mm, og dette resulterer i en akselavstand
som har økt med 20 mm (men fortsatt 60 mm kortere enn GLE).

Dette gir blant annet et ganske så romslig bagasjerom på 655
liter, som kan utvides til 1.790 liter om baksetene legges ned.

Det som skiller coupéutgaven fra den originale GLE er
selvsagt hvordan taket bøyer seg og former en ny silhuett og bakende.

Coupéformen starter allerede fra frontruta, som tilter mer
enn GLE i den originale formen. Siderutene er også lavere på coupéversjonen, og
taket faller deretter ned mot baklyktene i en slak bue.

Dette gir den en ganske så mye mer sportsligere karakter sett både fra siden og bakfra.

De nye linjene gir den også aerodynamiske fordeler sammenlignet
med den forrige coupéutgaven, og den nye kutter vindmotstanden med solide 9
prosent.

Ellers er copuéversjonen selvsagt ganske lik den nye
GLE-modellen som ble vist fram sent i fjor, og kommer altså med ganske så mye
utstyrt og hjelpemidler. Vi snakker tross alt om en E-klasse her.

Under panseret satser Mercedes kanskje litt overraskende på
kun to dieselmotorer fra lansering av, begge to den 6-sylindret turbomotoren kalt
OM 656.

Motoren i GLE Coupé 350 d 4Matic har 272 hestekrefter og et
dreiemoment på 600 Nm, mens GLE Coupé 400 d 4 Matic kan by på 330 hestekrefter
og 700 Nm.

Men det finnes også et bensinalternativ, men da må man over på
AMG-versjonen. For Mercedes har også laget en slik til den nye GLE Coupé.

Den heter mer bestemt Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé, og byr blant annet på AMG’s firehjulsdrift, AMG Speedshift TCT 9G automatkasse, AMG-kjøreprogram og AMG Ride Control+. Dette er altså en skikkelig AMG-kjerre.

Under panseret har Mercedes montert en 3.0-liters twinturbo som
får hjelp av mildhybridløsningen kalt EQ Boost.

Dette er en 6-sylindret bensinmotor med 435 hestekrefter og
520 Nm, mens EQ Boost byr på ytterligere 22 hk og 250 Nm i korte perioder.

Dette sørger for at GLE 53 Coupé gjør sprinten fra 0-100 km/t
på 5,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Så hva med en hybridutgave?

Jo, Mercedes har selvsagt også tenk på en slik, og sier at
de holder på å utvikle en ladbar hybrid til både GLE og GLE Coupé. Ryktene sier
at den kan få en elektrisk rekkevidde på opp mot 100 kilometer, men dette er
ikke bekreftet.

Vi innledet med å klage litt på den originale GLE, som på
grunn av muligheten til sju seter har et høyere og flatere tak og et ekstra
sidevindu.

Og treffer man på den riktige vinkelen ser det hele litt snodig ut, eller er det bare vi som er usedvanlig kritiske?

Mercedes GLE Coupé blir vist fram under Frankfurt Motor Show
neste måned, og kommer på marked i løpet av våren.

Her er flere bilder av den litt sportslige SUV-modellen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter