Kan AI selge biler. Ja, mener noen svensker. (Foto: Phyron)

Kan AI selge biler?

Ja, mener noen svensker, og viser en salgsvideo laget med støtte av ChatGPT og robotstemmer. Se video.


Hele verden skjelver i buksene av Artificial Intelligence (AI, kunstig intelligens), og grunnen er den brennhete AI-baserte ChatGPT. Mange er redd for at dataroboter tar over jobbene, mens andre er bekymret for at disse blir så smarte at de like godt tar over hele verden.

Ikke overraskende ble ChatGPT først utnyttet av studenter, som fant ut at denne teknologien ikke bare kunne hjelpe de med skolearbeid ‒ teknologien kunne til og med lage hele svaroppgaver bedre enn de selv ‒ i løpet av noen sekunder.

Potensialet til en AI er nærmest uendelig, og kan for eksempel fint brukes over i kunsten. Nå lager AI både musikk og kunstverk, og det er bare et tidsspørsmål før vi også ser de første AI-designede bilene. For de kommer ‒ garantert.

Noen som bør skjelve litt i buksene er bilselgere, PR-folk, og ja, biljournalister. For er det en ting en kunstig hjerne som ChatGPT passer til, er det å samle sammen informasjon og presentere denne på en enkel og forlokkende måte. Ja, akkurat som studentene raskt fant ut ‒ til lærernes store fortvilelse.

Og videomakere bør også skjelve litt, før AI kan fint lage videoer også. Det har svenske Phyron for lengst vist, for allerede i 2019 begynte de utviklingen av programvare som automatisk kan lage salgsvideoer for bilindustrien.

Kort fortalt kan programvaren identifiserer de beste og mest relevante salgsargumentene for hver enkelt bil, og kombinerer stillbilder fra en datastrøm, fakta og tall om bilen. Programmet kan også plusse på med bilder av merkevaren og forhandlertjenester.

– Det er bare et spørsmål om tid før kunstig intelligens (AI) selger biler like effektivt som en menneskelig selger, og kan skje så snart som i 2025, sier Phyron-sjef Johan Sundstrand.

Om vi skal tro han er altså AI-drevet salgsroboter 18 måneder unna.

Og det er kanskje ikke så rart at svenskene er optimistiske. De har nemlig tatt et stort steg med sin egen AI-drevne programvare, for nå kan denne ved legge til skreddersydde, helautomatiserte stemmer (voiceover) på AI-videoer. Det på 22 språk, og alternativer for fire mannlige og fire kvinnelige stemmer på hvert språk.

Også karakteristikken på voiceoveren kan justeres, inkludert tonehøyde, tone, hastighet, stemmeequalizer og musikkforsterkningen.

‒ Vi vet at bilmarkedet er mer konkurransedyktig nå enn noen gang før. I dette miljøet bør alt som gir virksomheten din et konkurransefortrinn og øker effektiviteten være velkommen. AI-drevne videoer har vist seg å selge biler 3 til 5 dager raskere, og tillegget av AI-drevet voiceover vil bare øke effekten og effektiviteten, er salgsargumentet til medgründer Sundstrand.

‒ Vi er nær en tid hvor teknologien avanserer til et punkt hvor slike som ChatGPT kan komme veldig nær hvordan en selger selger biler offline. Vi tror dette kan være så snart som i 2025 basert på den nåværende hastigheten på AI-utvikling og -adopsjon.

Vi hører ofte om ChatGPT og AI-teknologi, men svært sjelden om hvordan dette fungerer ‒ noe selvsagt mange lurer på. Men vi er som bilselgere, service-innstilte, så her kommer forklaringen på den unike løsningen til Phyron.

Deres video- og AI-teknologi bruker en datastrøm fra en forhandler eller et bilmerke, inkludert minst tre stillbilder og viktige produktdetaljer. AI identifiserer deretter nøkkelegenskapene i bildene, inkludert forskjellige opptaksvinkler, interiørelementer og eksteriørhøydepunkter, og fjerner deretter bakgrunnene og erstatter dem med en nøytral en.

Programvaren legger deretter til spesialeffekter, skygger og overlegg samt ønskede produktspesifikasjoner og eventuelle kundetilbud på de relevante bildene, inkludert pris og forhandler.

Gjennom datasky-løsninger kan Phyron behandle et ubegrenset antall videoer samtidig, og dette går lynraskt. På bare 10 minutter kan løsningen publisere videoene hos en forhandler eller på en annonseplattform, eller til og med over på et helt nettverk. Om en detalj endres, for eksempel pris eller kampanje, oppdateres datastrømmen og videoen automatisk.

Og dette er ikke noe nytt og ukjent.

Phyron sier at de har over 1.500 kunder over hele Europa, noe som tilsvarer 100.000 biler som for tiden har en Phyron-video i annonsene. Siden januar 2021 har disse videoene blitt sett mer enn 250 millioner ganger, så mange har ‒ uten å ha vært klar over det ‒ sett en AI-selger i aksjon.

Hvordan det kan se ut kan også du oppleve, for sjekk ut den AI-genererte videoen her.

Les også:

Les mer om:

Nyheter