Litt for moro skyld viste Nissan fram en skisse av en Juke rallybil, men fikk umiddelbart et krav i retur. Denne måtte lages. Nissan har gjort som nettet har befalt.
Nissan hadde to grunner til å komme med en tegning av en rallybasert Juke i fjor sommer. De skulle markere at det var 50 år siden de deltok i det østafrikanske rallyet, og de hadde en ny Juke-utgave under planlegging.
Det de kanskje ikke regnet med var det voldsomme tilbakemeldingene. De voldsomt positive sådanne.
-->
Så Nissan har like godt gått videre med rallyutgaven, og kan nå vise et fysisk eksemplar av den spesielle bilen.
Bilen, en Juke Hybrid Rally Tribute, er også en forhåndsvisning på den kommende hybrid-utgaven av Juke og har det samme drivverket som produksjonsbilen.
‒ Juke Hybrid Rally Tribute representerer vår optimisme og vågale tankesett, sier Coralie Musy, en visepresident hos Nissan.
‒ Vi gjør oss klar for et nytt spennende kapittel i Juke-historien med introduksjonen av Juke Hybrid til sommeren, og Juke Hybrid Rally Tribute tar denne lekne karakteren til et nytt nivå.
Det nye hybridsystemet består av en tradisjonell motor med 94 hk og 148 Nm, mens elmotoren produserer 49 hk og 205 Nm. Systemet består også av en startgenerator som byr på 15 kW, mens batteriet er et vannavkjølt på 1,2 kW.
Rallyutgaven er også utstyrt med det nye girsystemet som er utviklet for Juke Hybrid, og denne skal utnytte kreftene optimalt uavhengig om de kommer fra bensinmotoren, elmotoren eller en kombinasjon. Her har Nissan løftet løsninger fra motorsporten, og girkassen som har fire vanlige gir og to elbil-gir kommer blant annet uten en clutch.
Men rallybilen, som altså kun skal lages i det ene eksemplaret som allerede er her, er også inspirert av noe langt eldre.
Som du kan se av bildet nedenfor er den inspirert av den over 50 år gamle 240Z, og de mest åpenbare fellestrekkene er større hjulbuer for å få plass til de skreddersydde terrengdekkene og tilleggslysene montert på panseret og taket.
Og ja, selvsagt startnummeret, det svarte panseret og Shell-logoen på siden.
Sjekk denne duoen!
Nissan har åpenbart gjort dette skikkelig, og har blant annet forsterke undersiden både foran og bak bilen, gitt den en lengre fjæring og satt på noen skikkelig bøllete dekk med dimensjonen 265/70 R16.
På innsiden har de satt inn et veltebur som også stiver opp karosseriet, mens baksetene er fjernet for å gi plass til reservehjul. Og ja, det er også firepunktsseler som skal sørge for at både føreren og kartleseren sitter trygt spent til setet.
I tillegg har Nissan satt inn ting som brannslukningsapparat, et intercomsystem med et par hodetelefoner og en hydraulisk håndbrems.
Og siden Juke Hybrid Rally Tribute-prosjektet har handlet både om å utforske spenningen ved rally og samtidig være så miljøbevisst som mulig, bruker Juke Hybrid Rally Tribute væsker og biodrivstoff levert av Shell. Som ja, var Nissans partner under det østafrikanske rallyet i 1971.
Her er bilen som en gang for alle viser at alle biler også kan være tøffe rallybiler, nemlig Nissan Juke Hybrid Rally Tribute.
Les også: