Jeep har fått en god start på sitt elbileventyr, iallfall om man skal måle ut fra hva ekspertene har sagt. Den kompakte og Europa-fokuserte Jeep Avenger har nemlig dratt inn flere priser, inkludert en av de aller største ‒ årets bil i Europa.
Og det lover jo svært bra, for Avenger er bare en oppvarming til det som skal komme fra det ærverdige amerikanske merket. For som et medlem av den store Stellantis-gruppen skal også terrengmerket fokusere på elektriske drift, og får dermed tilgang på nye plattformer.
Stellantis gjør seg nemlig klar til morgendagen med fire nye STLA-plattformer spesielt laget for elbiler, og den mest spennende heter treffende nok Large.
Fram til ut 2026 skal plattformen spytte ut åtte biler fordelt på fem merker, og dette er Dodge, Alfa Romeo, Chrysler, Maserati ‒ og Jeep. Innfasingen starter med elbiler fra Dodge og Jeep.
Gruppen skryter av at dette er den mest fleksible BEV-plattformen i industrien, og åpner for biler både med 400 og 800V-arkitektur. Det siste betyr raskere lading.
Amerikanerne liker som kjent store ting, og det gjelder også potensielle rekkevidder for nye elbiler. Så STLA Large åpner for rekkevidder helt opp mot 800 kilometer, og neste generasjon elbiler bør dermed rydde bort rekkeviddeangsten en gang for alle.
Den bilen fra Jeep som skal åpne Large-ballet er Wagoneer S, og dette er intet mindre enn en legende.
Allerede i 1963 tok Jeep Wagoneer USA med storm, og satte nye standarder med et litt mer luksuriøst interiør, nøye utvalgte materialer og en masse utstyr. Dagens 4. generasjon Wagoneer kom i 2021, og er basert Ram 1500.
Det blir ikke den neste, for STLA Large skal altså løfte den store SUV-modellen til nye høyer. Nå blir den også en global bil, så vi kan forvente denne til Norge også.
Hva Wagoneer S kan lokke med vet vi ikke enda, for Jeep holder fortsatt kortene til brystet. Men de løfter litt på sløret, og gir oss et innblikk i både interiøret og eksteriøret til den helt nye elbilen.
Jeep sier at det elegante interiøret i nye Wagoneer S kombinerer det siste innen teknologi og håndverk ned til minste detalj, så det er all grunn til å ha høye forventinger.
Jeep Wagoneer S er også utstyrt som standard med et tolags panoramatak, og skal fortsette Jeep-merkets unike samarbeid med lydprodusenten McIntosh med et spesialtilpasset lydsystem som inkluderer hele 19 høyttalere.
De spesifikke detaljene rundt bilen er ikke kjent, men Jeep pirrer allerede med 600 hestekrefter, 0-100 km/t på langt under 4 sekunder og en rekkevidde på over 700 kilometer for den kommende elbilen.
Så ja, det høres utvilsomt ut som en spennende elbil.
Wagoneer S blir også den første globale elbilen til Jeep, og skal etter planen inn i produksjon i løpet av året.
Her er de første bildene av Jeep Wagoneer S som viser på utsiden og innsiden og som du kan se av inngangsbildet under en ny og spennende LED-fokusert front: