Jeep Gladiator er her hjemme tilgjengelig med en dieselmotor, men denne fases nå ut. (Fotos: Jeep)

Jeep tar adjø med dieselmotoren

Nye tider hogger ned gamle tradisjoner. Nå tar Jeep farvel med sin EcoDiesel-motor med en spesialutgave av Gladiator-modellen.


I fjor annonserte først Ram at de ville fase ut sin pickup drevet av en V6 EcoDiesel, og bare måneder senere kom meldingen om at en utgave kalt Rubicon FarOut ville være den siste Wrangler med en slik motor. Dermed gjensto det kun Gladiator-modellen.

Og nå har tiden også hentet inn gladiatoren, for Jeep viser nå en ny Rubicon FarOut som runder av dieselmotoren for godt. Ja, en Gladiator Rubicon FarOut.

-->
For selv erkeamerikanske merker som Ram, Jeep, Chrysler og Dodge skal over til mer elektrisk kraft nå som Stellantis-konsernet gjør seg klar for framtiden, og Jeep har fått en drømmestart på det hele.

For da 59 biljournalister fra 23 europeiske land skulle kåre årets bil i Europa, så fant de en skikkelig overraskelse. Det ble nemlig Jeep Avenger, en høyreist kompakt bil som i hovedsak skal komme i en ren elektrisk utgave.

Dette er første gang i historie at Jeep er kåret til årets bil i Europa, ja, det er til og med første gangen merket har kommet seg på pallen i prestisjekåringen som har vært gjennomført siden 1964. Ikke verst!

Bilmerket har i tillegg vist fram et konsept av Avenger som på Jeep-språket er kalt for 4xe ‒ en litt røffere utgave med firehjuls elektrisk offroad-drift. Så det er mer moro i vente.

Jeep har altså fått en drømmestart på overgangen til elbiler, og det går hardt utover de tradisjonelle tingene. Som for terrengbiler absolutt inkluderer dieselmotorer, perfekt egnet med sitt høye dreiemoment som bare drar bilene opp bakkene. Derav uttrykket «en skikkelig dieseltraktor».

Gladiator, også tilgjengelig her hjemme, er utstyrt med en 3.0-liters EcoDiesel V6, men det varer ikke lenge. Motoren med 600 Nm dreiemoment fases nemlig ut, og Jeep tar adjø med dieselmotoren med 1.000 utgaver av Gladiator Rubicon FarOut.

Og de som skal sikre seg den historiske bilen må være kjappe, for Jeep stenger ordreboka allerede i utgangen av september. Målet er å starte leveringene allerede i 3. kvartal.

‒ Når Jeep-merket fortsetter å drive med elektrifisering, faser vi ut EcoDiesel-teknologien med den siste, begrensede utgaven av Gladiator Rubicon FarOut, sier Jim Morrison, senior visepresident og leder for Jeep-merket Nord-Amerika.

‒ Begrenset til 1.000 kjøretøy for modellåret 2023, spesialutgaven Gladiator Rubicon FarOut bygger videre på bransjens eneste frilufts pickup fylt med god slepeevne og klassens beste lastebilverktøy.

Slik ser spesialutgaven ut:

Fra nå av skal den kun komme med en 3.6-liters Pentastar V6, og denne kan kobles til enten en 6-trinns manuell kasse eller en 8-trinns automatkasse.

Spesialmodellen Rubicon FarOut har en rekke ting som skiller den fra standardutgaven, inkludert unik grafikk, 17-tommers aluminumshjul inkludert 33-tommers gjørmedekk, en del svarte detaljer, en LED lysgruppe og svarte seter med røde tråder på innsiden.

Gladiator-modellen er en ganske ny en som kom på markedet så sent som i 2019, og er Jeeps første pickup siden Comanche som ble pensjonert tilbake i 1992. I 2020 ble den også tilgjengelig med EcoDiesel-motoren, men takket være elektrifiseringen får den altså ikke leve veldig lenge.

Her er utgaven som tar farvel med dieselmotoren, en Jeep Gladiator Rubicon FarOut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter