Jaguar skal ta farvel med bensinbilene, og det gjør de med denne spesialutgaven av F-Type. (Fotos: Jaguar)

Jaguars siste bensinbil

Det skal ikke stå på inspirasjonen for Jaguar F-Type ZP Edition, for det er E-Type racerbiler fra 1960-tallet.


Jaguar lager stadig vekk kule eksemplarer som hyller fortidens berømte biler, og kunne i sommer vise fram et av de kuleste settene med biler du kan tenke deg.

De hadde nemlig latt seg inspirere av de gamle E-Type-modellene, og faktisk gjorde Jaguar Classic mer enn det. De kopierte nemlig bilene, og kunne by på sju sett med totalt 14 biler. Så ja, hvert sett besto av en bil med og uten tak.

Ingen fare, du skal få lenken til saken vi skrev om disse, men først må vi sjekke ut hva Jaguar har funnet på nå. For dette handler nemlig om den aller siste rene bensinbilen de skal lage.

‒ Ettersom Jaguar tar fatt på den dristigste transformasjonen i sin historie, for å bli et moderne luksuriøst helelektrisk merke fra 2025, er dette en unik feiring av Jaguars forbrenningsbiler, sier Rawdon Glover, administrerende direktør hos Jaguar.

Og det er ikke mye å lure på når det kommer til hvilken bil som skal ta adjø med forbrenningen.

‒ F-Type har fengslet sportsbilførere i mer enn et tiår, akkurat som E-Type gjorde fem tiår før den. ZP Edition er den ultimate feiringen av denne slekten, og blir med i en berømt liste over arv-inspirerte samlerutgaver, inkludert 2015 Project 7 og 2020 Heritage 60 Edition, sier Glover.

Spesialutgaven er i seg selv så spesiell at Jaguar ikke byr på det vante personifiseringen, og kundene kan kun velge mellom to F-Type ZP Edition-farger. Men det er også en veldig god grunn til dette.

For Jaguar har altså latt seg inspirere av de første racerbilutgavene av E-Type, og lakken skal hedre dette. Den første løpsvinnende «Project ZP» E-Typene ble lansert kort tid etter bilen selv var lansert i 1961, og dette hylles med en Oulton Blue Gloss utvendig farge med Mars Red og Ebony duotone skinninteriør og en grålakkert Crystal Grey Gloss med marineblått og ibenholt duotone skinninteriør.

Begge har Porcelain White Gloss håndmalte nummerskilt på dørene og Porcelain White Gloss griller.

Ingen av fargene har tidligere vært tilgjengelig for F-Type, og matcher fargene til de 14 bilene vi nevnte tidligere.

I tillegg til unike fargekombinasjoner både utvendig og innvendig har spesialutgaven fått flere detaljer, som Gloss Black bremsekalipere, merkedetaljer og ikke minst 20-tommers Gloss Black Diamond Turned smidde lettmetallfelger. Hver bil er også nummeret på innsiden.

Det er for øvrig SV Bespoke som står for både de innvendige og utvendig grepene, og her er bilen som er inspirasjonen fotografert sammen med den nye F-Type-utgaven:

Jaguar F-Type er ikke hvilken som helst bil, og kan faktisk skryte av noe som få andre kan. I 2013, samme år som den kom, ga de som deler ut prisen for årets bil i verden sin designpris til nettopp F-Type.

Det vakre ytre følges opp med en masse teknologi og ikke minst noe spektakulært i motorrommet. Faktisk så mye at lyden har funnet veien inn til selveste British Library, og der skal den bevares for all framtid.

En F-Type R 75 er drevet av en V8 med hele 575 hestekrefter, og utgaven som feirer at Jaguar har rundet 75 år med sportsbiler klarer 0-60 mph (0-96,5 km/t) på 3,5 sekunder og har en toppfart begrenset til 300 km/t.

Og med 575 hk, 700 Nm dreiemoment og et firehjulsdriftssystem med Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-teknologi bør også F-Type ZP Edition slå godt fra seg, og spesialutgaven blir altså tilgjengelig både som Coupé og Cabriolet.

Det kommer helt sikkert til å bli kamp om den siste bensinbilen fra Jaguar, for det skal kun settes sammen 150 eksemplarer. Produksjonen skal starte til neste år, så de heldige trenger ikke å vente altfor lenge.

Du trenger ikke å vente noe som helst på flere bilder, for her er de. Og husk lenken til de fantastiske nye E-Type-bilene som Jaguar Classic setter sammen som du finner under bildene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter