Hyundai Ioniq 5 kryper nå godt under halvmillionen. (Foto: Hyundai)

Ioniq 5: Ny versjon senker prisen med 45.000 kroner

Faktisk var det slik at Ioniq 6 var billigere enn Ioniq 5, men det er nå historie. For i dag krøp lillesøster langt under den viktige grensen på 500.000 kroner.


Det finnes faktisk en positiv ting med at regjeringen kom med en ny moms på elbiler, og det er at importørene nå prøver å få nye elbiler under denne grensen. Momsgrensen på 500.000 kroner kan altså bidra til enda litt rimeligere elbiler, men det gjelder dog kun for noe få modeller.

En bil som akkurat ble truffet av den nye momsen er Hyundais Ioniq 5, denne prisbelønte bilen som snart runder 10.000 eksemplarer her i Norge.

-->
Faktisk var bilen noen tusenlapper dyrere enn den nye og langt større Ioniq 6, men det er den ikke lenger. For Hyundai Norge kan nå tilby en ny versjon som tar prisen betraktelig ned ‒ Ioniq 5 Advanced.

Og ikke tro at dette går utover rekkevidden, for denne utgaven kommer med Long Range-batteripakke som standard som leverer WLTP-rekkevidde på inntil 507 kilometer. Det er også mulig å velge mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

‒ Med Advanced lanserer vi en ny attraktiv versjon av Ioniq 5, som byr på mye standardutstyr, toppmoderne sikkerhet og den svært høye komforten som denne modellen er viden kjent for. Ting som aktivt understell og nivå 2-autonomi er standard, og bilen inkluderer en omfattende SmartSense-pakke med aktive sikkerhetssystemer, for å nevne noe, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

‒ Ioniq 5 Advanced har et utstyrsnivå vi tror vil appellere til mange norske kunder, og den hevder seg meget godt i markedet både på pris og avansert teknologi. Dette er en bil det skal være enkelt å velge, og man slipper å forholde seg til tilvalgspakker.

Ioniq 5 Advanced får en startpris på 469.000 kroner, men på toppen av dette kommer det en leveringsavgift på 12.900 kroner. Dermed er utsalgsprisen satt til 481.900 kroner, og bilen befinner seg godt under innslagspunktet for moms.

Det gjør at prisen slankes med hele 45.000 kroner, og dermed blir lillesøster langt billigere enn Ioniq 6 ‒ en elbil som starter på 522.369 kroner.

Hyundai byr også på en versjon som heter Ioniq 5 Premium, og dette er en toppspekket bil som ifølge Hyundai Norge byr på den aller mest avanserte teknologien og komforten som bilen kan tilby.

I tillegg kjører Hyundai en leasingkampanje som ifølge importøren gir gunstige priser, og de har enda en god nyhet. For første gang siden modellen ble introdusert på det norske markedet er det ikke lang ventetid.

‒ Ioniq 5 har vært en stor suksess på det norske markedet siden lanseringen i 2021, og er en av de mest solgte bilene i landet de siste årene. Det har tidvis ført til lange leveringstider, men nå kan man faktisk få bil levert kjapt fra norsk lager, sier Knudsen.

‒ Med Ioniq 5 Advanced får vi i tillegg en modell som vi tror vil appellere godt til norske kunder, og som gjør at man kan få en veldig innovativ, komfortabel og romslig elbil til en enda gunstigere pris.

Hyundai Ioniq 5 kryper nå godt under halvmillionen. (Foto: Hyundai)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter