Ineos har på gang en pickup-versjon av Grenadier. (Fotos: Ineos)

Ineos med en pickup

Den andre modellen ut for det ferske britiske merket Ineos heter Grenadier Quartermaster, og er intet mindre enn en pickup.


Ifølge Ineos-grunnlegger Jim Ratcliffe, ja, han som vil kjøpe fotballklubben Manchester United, tar en Ineos Grenadier deg dit en Defender strengt tatt burde tatt deg.

Så ambisjonene er å lage en terrengbil som hyller de opprinnelige Land Rover-utgavene, og det selvsagt med morderne løsninger.

-->
Ineos har ryddet unna overflødig staffasje og luksuriøse ting, og designet en terrengbil med en rekke praktiske løsninger som er nyttig når Grenadier skal fortsette der veien stopper. Vi har testet hvor godt dette faktisk funker, så sjekk en av lenkene helt nederst for den saken.

Ikke overraskende har akkurat dette prinsippet truffet en masse folk som savner akkurat slike biler, og ambisjonene til det ferske merket vokser ytterligere.

Det betyr blant annet en helt ny modell som skyver Grenadier inn et nytt markedet ‒ nemlig det populære pickup-segmentet.

Den nye modellen er utviklet og bygget sammen med den originale bilen som heter Grenadier Station Wagon, og kommer som en double cab ‒ som ifølge Ineos lever «den samme kompromissløse terrengegenskapen og påliteligheten som sin stallkamerat».

‒ Jeg synes det er et flott kjøretøy, det er virkelig en robust og uslåelig terrengbil, sier den litt inhabile CEO’en, Lynn Calder.

Grenadier Quartermaster deler altså arkitektur og komponenter med stasjonsvognen, men har et litt sterkere chassis som er 305 mm lengre. Resultatet er et stort lasterom, 1,56 meter langt og 1,62 meter, noe som er stort nok til å romme 1,2 x 0,80 meter europall ganske så enkelt.

Pickuper er en favoritt grunnet lasteplanet, og den nye kvartermesteren kan by på en nyttelast på 760 kilo. Det er mulig å få den med krok, og slepekapasitet er på solide 3.500 kilo ‒ lik den for Grenadier Station Wagon.

På innsiden er det plass til fem personer, og det er også mulig å få bilen med fire festeringer i lasterommet, et 400 watt kraftuttak, en integrert monteringsstang og en bred 1,28 meter bakluke som kan bære opptil 225 kilo når den er åpen, forklarer Ineos.

Som stasjonsvognen drives også pickupen av BMW 3.0-liters 6-sylindrede bensin- og dieselmotorer med turbo og 8-trinns ZF automatgir. Og det skal ikke stå på terrengegenskapene til pickupen, heller.

En senter diffsperre og en 2-trinns girsystem kommer som standard (foran og bak differensialsperrer er ekstrautstyr). Grenadier Quartermaster har også den samme 5-leddsfjæringen foran og bak, og også bremser fra sportsbil-favoritten Brembo.

Terrengegenskapene blir ytterligere tatt vare på med en bakkeklaring på hele 26,4 centimeter, og den byr også på 80 centimeters vadedybde og vinkler som tar den både opp og ned de bratteste bakkene.

Ineos sier at modellutvalget vil speile stasjonsvognen, og blir tilgjengelig som standard, Trialmaster og Fieldmaster, og er klassifisert som en N1-bil med maks vekt på 3,5 tonn.

Videre sier britene at Quartermaster blir tilgjengelig med en masse skreddersydd tilbehør, inkludert et takstativ som mange setter pris på. Ja, du kan til og med få en spesialtilpasset spade, sånn for sikkerhetsskyld om du skulle kjøre deg fast i gjørma.

Over i Storbritannia har Ineos allerede åpnet for bestillinger, men de norske prisene kjenner vi ikke til. Den originale Grenadier starter dog på rett over 1 millioner kroner i varebilutgave, så da har du iallfall et utgangspunkt for den nye pickuputgaven.

Les også:

Les mer om:

Nyheter