Regenerering er et nytt og litt vanskelig ord. Det har kommet i kjølvannet av elbilene, og er rettet mot den nye egenskapen slike biler har fått ‒ selvbremsing. Det gir nok et nytt ord ‒ 1-pedalskjøring.
Moderne elbiler bremser automatisk når man slipper opp gasspedalen, og grunnen til at elbilene bremser langt mer enn andre biler er at de utnytter bremseenergien ved å sende denne overskuddsstrømmen til batteriet.
-->
Jo mer bilen regenererer desto mer strøm sendes til batteriet ‒ og jo mer bremser bilen selv opp når gasspedalen slippes. Det er kjekt både for den som har jobben som sjåfør og for rekkevidden ‒ så en vinn-vinn-greie.
Men, for det er jo alltid et slikt:
‒ Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatta. På glatte veier er det lurt å skru ned bremseeffekten til et minimum eller helt av, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For det er mange som kjenner til denne nye egenskapen og som gjerne vil høste av fordelene, som er ekstra nyttig når man for eksempel kjører ned fra fjellet. I nedoverbakker bremser elbilene ekstra mye, og det er mulig å fylle på med mye frisk rekkevidde.
Men det kan også være glatt nedover fjellet.
‒ Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, sier Sødal.
Den gode nyheten for de med moderne elbiler er at det er ganske enkelt å justere regenereringen til elbilen selv, slik at det er mulig å justere denne fra tur til tur og etter ulike føreforhold.
‒ Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på, sier Nils Sødal.
‒ Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av.
Han har også et annet tips til sjåførene på glatta.
‒ Er du inne i din første vinter med elbil, merker du at det er fort gjort å spinne på glatt underlag, forklarer Sødal.
‒ Grunnen er at i en elbil er det ingen girskift og du får brukt alle kreftene i motoren med en gang. Derfor er det lurt å være litt forsiktig med gassfoten til du har vent deg til dette.