Hyundais konsept kalt N Vision 74 har dratt inn en gullpris. (Fotos: Hyundai)

Hyundais N Vision 74 dro inn nok en stor designpris

Den rullende laben, Hyundai N Vision 74, har truffet en nerve hos designekspertene.


Ok, for å rydde unna eventuelle misforståelser. Nei, Hyundai N Vision 74 er ikke en elbil. Det er på vei en helelektrisk N-utgave, men det er Ioniq 5 N ‒ det sportslige alternativet til 5’ern.

Når det gjelder basisutgaven Ioniq 5 har også den dratt inn flere store designpriser, inkludert designprisen som World Car Awards gir ut. Det er de som kårer årets bil i verden, og ja, Ioniq 5 har også blitt kåret til det.

-->
Elbilen er basert på et konsept kalt Hyundai 45 EV Concept vist fram i 2019, og den er igjen basert på et konsept helt tilbake i 1974, ja 45 år tidligere. Det var et coupé-konsept som førte til Pony-modellen året etter, og som var designet av selveste Giorgetto Giugiaro.

Som vi skjønner av navnet er også Hyundai N Vision 74 en slags videreføring av konseptet til Giugiaro i 1974, men denne gang handler det altså ikke om elbiler ‒ men faktisk hydrogenbiler.

Det koreanske merket har allerede på plass både personbiler og lastebiler som er drevet av hydrogen, noe de har hatt i 10 år. Hyundai ix35 FCEV gikk i produksjon i 2013, og denne er fulgt av Nexo-modellen som var på plass i 2018.

De har også vist fram et helt nytt konsept som har skapt overskrifter, nemlig N Vision 74. Denne tar altså utgangspunkt i Pony Coupé fra 1974, og er en voldsom sak uten lokale utslipp.

Drivverket inkluderer to motorer fordelt på hvert av bakhjulene, og totalt kan N-visjonen vise til 680 hk som åpner for 0-100 km/t på under 4 sekunder.

En hydrogenbil fungerer i prinsippet lik en elbil, bare at den genererer strømmen om bord. Dette sørger en 85 kW hydrogenbrenselcelle foran for, og det er et 62 kWh batteri mellom føreren og passasjeren og to 2,1 kilo hydrogentanker på baksiden. Alt dette åpner for en rekkevidde på rundt 600 kilometer.

Og den store fordelen hydrogenbiler er at fyllingen tar omtrent like raskt som for en bensinbil, og alt fungerer med N Vision 74. Hyundai kaller den for en rullende lab.

Koreanerne har vist konseptet fram ved flere anledninger, og har også gitt hint om at de kanskje går videre med den. Og det gjør de fortsatt, for hør hva SangYup Lee, en visepresident og leder av Hyundai Global Design Center, sier:

‒ N Vision 74 er en hyllest til vår tidligere innsats og en erklæring om vår framtid, og viderefører den dristige ånden til Pony Coupé-konseptet til et futuristisk design som realiserer drømmen til våre ingeniører om å skape Koreas første sportsbil, sier Lee.

‒ Med N Vision 74 bygger vi på arven til Hyundai og styrker merkets identitet.

Som vi ser tar Hyundai altså retroånden på kornet med den rullende laben, og de som kan dette bedre enn de fleste andre, designekspertene, har latt seg imponere.

Det finnes en rekke designpriser her i verden, og noen er litt enklere å vinne enn andre. De som deler ut priser har nemlig oppdaget at jo flere de gir priser til, jo mer publisitet får de. Så ja, det har gått litt inflasjon også i slike.

Men noe stikker seg litt mer ut, og N Vision 74 har hanket inn tre ganske prestisjetunge saker. iF Design Award, Red Dot Award og nå også International Design Excellence Awards, forkortet IDEA. Dette er en amerikansk pris, og N Vision 74 dro like godt i land en IDEA Gold Award.

Andre biler fra Hyundai som også tok seg til finalen og ble satt pris på under utdelingen var Ioniq 6, Grandeur og den nye Kona.

‒ Disse utmerkelsene er kulminasjonen av betydelige bestrebelser satt i gang av våre verdsatte kunder for å bringe grenseløs fantasi og inspirasjon til live, sier Lee.

‒ Ved å lytte til kundene våre, vil vi kontinuerlig flytte grensene våre mens vi streber etter å etablere oss som et elsket merke som resonerer med et bredt spekter av livsstiler.

Hydrogen er kanskje ikke en livsstil ennå, men en bil som Hyundai N Vision 74 gjør iallfall sitt for å slå et slag for hydrogenbiler. For sjekk dette konseptet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen