Per i dag tilbyr Hyundai Norge tre modeller til norske kunder, elbilene Ioniq Electric og Kona Electric samt hydrogenbilen Nexo.
Men rett over nyåret får kundene en helt ny modell å velge mellom, og denne gang med en forbrenningsmotor under panseret.
-->
Nå vraker ikke Hyundai elmotoren helt, for den utgaven som nå setter kurs for kongeriket er nye Tucson Plug-In Hybrid.
‒ Helt nye Tucson er som skapt for norske kundebehov når den nå lanseres som Plug-In Hybrid. Bilen blir en skikkelig kraftpakke med 265 hestekrefter, og den leveres med firehjulsdrift som standard. I tillegg kan man forvente en solid elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Nordmenn er kanskje ikke så godt kjent med Tucson, men dette er altså en SUV på 4,5 meter som Hyundai lanserte tilbake i 2004. 2. generasjon kom i 2009, mens 3. generasjon var klar i 2015.
I september var det klart for nok en generasjon med Tucson som hadde vokst litt i alle retninger, og som blant annet skiller seg ut fra foregående versjoner med en helt ny grill med integrerte LED-lykter og et heldigitalt instrumentpanel på 10,25 tommer.
Det nye designet preges generelt av skarpe linjer og et ganske muskuløst uttrykk.
Det koreanske merket har selvsagt store forhåpninger for SUV-modellen som går rett inn i et populært segment, og garderer seg ved å tilby den både som hybrid, ladehybrid og som mildhybrid.
Og spesielt ladehybriden er så interessant for Norge at den finner veien hit.
‒ Tucson er en familie-SUV som takket være vår helt nye plattform har svært smart plassutnyttelse, med stort bagasjerom og veldig god bakseteplass. Med den nye plattformen er batteripakken smart plassert under kupeen, og bilens interiør er enda romsligere enn ytre mål skulle tilsi, sier Knudsen.
Tallene sier at ladehybriden av Tucson kan by på et bagasjerom på ganske så romslige 558 liter, som øker til 1.737 liter om bakseteryggen legges ned. Passasjerene bak har også 95,5 cm med beinplass å boltre seg med.
Bilen er forøvrig 1,86 meter bred, 1,65 meter høy og har en bakkeklaring på 17 centimeter.
Potensielle kunder kan forvente seg det meste av ny teknologi i 4. generasjon Tucson, hvor en berøringsskjerm på 10,25 er hjertet på innsiden. Den byr også på app-styring og en rekke førerassistenter, og har også en viktig «nyvinning» med en ryggeassistent som også har nødbrems som hindrer at du rygger på noe.
Plug-In Hybrid betyr også at den kan kjøres som en ren elbil over ganske store distanser, og som også gir den ganske store muskler.
3. generasjonen med hybriddrivverk fra Hyundai byr på en 1.6-liters T-GDi Smartstream turbobensinmotor som kombineres med en 66,9 kW sterk elmotor som produserer 304 Nm ved hjelp av et litiumpolymer-batteri på 13,8 kWt. Den totale systemeffekten lyder på 265 hk og 350 Nm med dreiemoment.
Kreftene styres av en ny 6-trinns automatkasse, og drivverket skal sørge for både mindre forbruk, rask akselerasjon og forbedret dynamikk.
Om bilens settes i EV-modus skal den ifølge Hyundai kunne rulle over 50 kilometer på kun strøm, noe blant annet et aktivt luftspjeld som tilpasser åpningen av luftinntakene etter behov sørger for.
Bilen har en ombordlader på 7,2 kW, noe som skal lade opp batteriet på et par timer med en vegglader.
Kjøreegenskapene bør også være blant de bedre, for Hyundai Norge går altså for den versjonen som kommer med firehjulstrekk.
Dette har Hyundai kalt HTRAC-firehjulsdriftsystem, hvor den nye løsningen også tilbyr en helt ny terrengvelger for enda bedre fremkommelighet på vanskelig underlag.
HTRAC distribuerer drivkraften etter behov mellom for- og bakhjulene, mens terrengvelgeren optimaliserer effekt, dreiemoment og bremsekraftfordeling etter førerens valgte underlag.
De som går for toppversjonen kalt Premium får også en bil som er utstyrt med elektronisk styrte dempere (ECS) med adaptiv demperteknologi som gir kjøreegenskaper basert på både situasjon og kjøremodus ‒ som enten er Eco- og Sport.
‒ At helt nye Tucson Plug-In Hybrid leveres med aktive dempere betyr at bilen både leverer fantastisk komfort og herlig dynamikk. Dette er bare ett eksempel på alt utstyret som gjør at Tucson skiller seg ut i markedet. Bilen er fylt til randen med komfort- og sikkerhetsteknologi, melder en entusiastisk Knudsen.
Tucson haker altså av mye av det på nordmenns ønskeliste, men det aller viktigste er kanskje prisen. Den har ikke Hyundai Norge klar, men de sier selv at den er «ventet å få svært konkurransedyktige priser» når det ankommer gamlelandet tidlig neste år.
Det lover om ikke annet godt.
Her er bilder av den nye SUV-modellen som nå kommer til Norge:
Les også: