Hvorfor nøye seg med biler når man også kan lage fly?
Hyundai kaster seg nå på morgendagens transportmiddel, oghar inngått et samarbeid med Uber om å utvikle flyvende kjøretøy ‒ såkalte VTOL-fly.
deretter å vri propellene slik at de flyr som et vanlig fly. Se video av
konseptet litt lenger ned. Hyundai satser som kjent tungt på elbiler, så det er ikke
noe stor overraskende at flyet er en helelektrisk versjon kalt eVTOL (electric
vertical take-off and landing aircraft) med navnet Hyundai S-A1. Målet er altså å avlaste den urbane trafikken ved å lage
taxier som rett og slett flyr over køene, noe som selvsagt er langt mer effektivt
enn å stå fast i trafikken. Uber satser hardt på å løse floken som stadig blir større i
og rundt de store byene, og har satt i gang et initiativ de kaller Elevate ‒ å
løfte seg. Hyundai blir det første bilselskapet i denne satsingen, og gjennom
partnerskapet vil Hyundai produsere og distribuere de flyvende kjøretøyene som
Uber skal bruke. ‒ Vår visjon med urban luftfart vil endre hele konseptet ved
urban transport, sier toppsjef Jaiwon Shin i Hyundais Urban Air
Mobility-divisjon (UAM).
ikke bare om noen få S-A1 oppe i luften. ‒ Hyundai er vår første kjøretøypartner med erfaring fra å
produsere biler i en global skala. Vi tror Hyundai har potensialet til å bygge
Uber Air-kjøretøyer i et omfang som er uten sidestykke i dagens
luftfartsindustri, sier Uber Elevate-sjef Eric Allison. ‒ Gjennom å kombinere Hyundais produksjonskapasitet med
Ubers teknologiske plattform tar vi et kvantesprang mot å lansere et pulserende
nettverk av flyvende taxier i løpet av de neste årene.
- S-A1 er designet for en marsjfart på 290 km/t,
og en marsjhøyde under flyvning på 300-600 meter (1.000-2.000 fot). Konseptet
kan fly turer på opptil 100 kilometer. - Hyundai-kjøretøyet er 100 prosent elektrisk, og
vil i rushtid trenge 5-7 minutter på å lade fullt. - S-A1 vil benytte distribuert elektrisk
fremdrift, som driver flere rotorer og propeller. Dette skaper økt sikkerhet
gjennom å minske faren ved komponentfeil. Flere mindre rotorer bidrar dessuten
til langt mindre støy enn en rotor med forbrenningsmotor i tradisjonelle
helikoptre, noe som er svært viktig i byer. - Modellen er laget for å ta av og lande
vertikalt, for så å bytte til vinger når kjøretøyet når marsjfart- og høyde. - Til å begynne med vil S-A1 styres av en pilot,
men over tid vil de flyvende kjøretøyene bli helt autonome. - Kupeen er designet med fire passasjerseter, og
hver enkelt passasjer har plass til bagasje. Det vil dessuten være enkelt å
stige inn eller ut.
at en VTOL tar av som et helikopter og deretter flyr som et fly. Uber Air Taxis er ikke en fjern drøm, og med
fullskalamodellen som vises fram under den pågående teknologimessen kalt CES i
Las Vegas er framtidens mobilitet et steg nærmere realiteten. Her er flere bilder av Hyundai S-A1: Les også: