Toyota skal benytte hydrogenlastebiler i transportlogistikken her i Europa. (Foto: Toyota)

Hydrogenlastebiler skal senke Toyotas utslipp

Toyota går nå løs på logistikken når det kommer til karbonavtrykket her i Europa, og skal benytte lastebiler som er utstyrt med hydrogen-drivverk.


Nylig ble det kjent at det norske Hima Seafood skal benytte hydrogenlastebiler som nullutslipps-transport i forbindelse med det nye oppdrettsanlegget på Rjukan, og det er åpenbart en smart løsning.

For nå melder Toyota Motor Europe (TME) at de vil etablere seg i markedet for nullutslippslastebiler i Europa, og målet er å akselerere dekarboniseringen av veigående transport ‒ og på samme tid ta ned sitt eget karbonavtrykk her på det gamle kontinentet.

Nå lager som kjent ikke Toyota tunge lastebiler selv, men de kan som kjent alt om hydrogen gjennom Toyota Mirai ‒ en hydrogenbil de har produsert i snart 10 år.

Løsningen er at TME slår seg sammen med det nederlandske industri- og produksjonsselskapet VDL Groep, og disse skal bygge om den første hydrogenbrenselcelle-lastebilen sommeren 2023.

‒ Hydrogen brenselceller er en viktig nullutslippsteknologi, som et særlig godt egnet til lange distanser og større kjøretøy, der rekkevidden og ladetiden til batterikjøretøy kan være en utfordring, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Norge har ambisiøse mål om nullutslipp fra alle kjøretøy, og derfor må hydrogen være en del av løsningen. Vi etterlyser en norsk strategi for innfasing av hydrogenkjøretøy og utbygging av fyllestasjoner.

Toyota ser stort potensial ved å benytte hydrogenlastebiler for å redusere karbonutslippene på deres egne logistikkruter, og sier at fordelene blant annet er at en lavere vekt rundt hydrogenbrenselcelle-systemer åpner for større nyttelast og rask fylling ikke går utover transporttiden.

‒ Vi er spente på å begynne dette prosjektet med VDL Groep, da det vil tillate oss å redusere karbonavtrykket fra langtransporten av våre komponenter, kjøretøy og servicedeler, sier ansvarlig for Supply Chain i Europa, Leon Van Der Merwe

‒ Tunge kjøretøy vil fortsatt være en viktig pilar innen vår transportstrategi, og introduksjonen av nullutslippslastebiler, utstyrt med våre Toyota-brenselcellemoduler, vil ha en sterk innvirkning på den totale karbonreduksjonen av vår logistikk.

Etter at VDL har bygd de første lastebilene skal TME prøve disse ut på logistikkruter i høst, og om alt går etter planen vil slike være med på å dempe karbonavtrykket her i Europa for verdens største bilprodusent.

Toyotas har som mål om å være karbonnøytral her innen 2040, og da må også logistikken over på nye løsninger i tillegg til nye elbilmodeller og andre tiltak.

En løsning er altså å slå seg sammen med eksterne partnere.

‒ VDL Special Vehicles tror på en nullutslippsfremtid for mellomtung og tung last både på og av veien, sier Hans Bekkers, kommersiell direktør VDL Special Vehicles.

‒ Derfor er vi ekstremt stolte over å samarbeide med Toyota Motor Europe om dette innovative teknologiprosjektet, som vil tillate oss å utvide aktivitetene våre innen hydrogen drivlinjer.

Toyota sier at dekarboniseringen av den tunge transporten er avgjørende for å generere en sunn tilbuds- og etterspørselsdynamikk for hydrogen, men utfordringen er altså infrastrukturen når det kommer til fyllstasjoner.

I tillegg til dette prosjektet har Toyota på gang flere andre som både inkluderer lette nyttekjøretøy, båter, tog og busser, og målet er å akselerere overgangen til en hydrogenøkonomi.

Og det beste er som kjent selv å vise vei, noe de nå har tenkt å gjøre.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen