Ifølge WLTP-målingene skal BMW X1 25e x-Drive kunne frakte deg
elektrisk 52 km, og da må jeg jo helt ærlig innrømme at jeg trodde på gjettometeret som anslo at bilen skulle komme 43 km elektrisk ved oppstart av test av
elektrisk rekkevidde.
aldri sliter med å holde farten når man kjører rent elektrisk. Likevel økte antall kjørte kilometer mye raskere enn de
gjenværende kilometer sank. En stor fordel for de som faktisk ønsker å kjøre elektrisk
er at bensinmotoren ikke brukes underveis på den elektriske turen. Noen kan muligens undre seg litt over hvorfor det nevnes,
men det er flere merker der bensinmotoren putrer og går til andre formål enn
bilens fremdrift mens du kjører «elektrisk». 53,5 kilometer elektrisk kom vi med X1 ladbar hybrid, noe
som er 1,5 km mer enn WLTP-målingen anslår med sine 52 km. Og et strømforbruk
på svært så hyggelige 14,7 kWt/100km!! Vi ble imponert!
Sørlandsparken og Grimstad, og fikk et bensinforbruk på 0,61 liter på mila med
tomt batteri. Det må også kunne sies å være hyggelig! BMW X1 er det man kan kalle en kompakt SUV, og det vil jeg
påstå at man merker aller best i baksetet når det gjelder benplassen, det
kommer vi tilbake til. I videoklippet over har jeg ganske nylig blitt imponert over
å banke en WLTP-måling for første gang, og har ikke enda fått e-post fra
BMW-Norge om nye priser, men, men. Tekstene i videoklippet retter opp det som
rettes skal. Ellers er det noen som spør hvordan den er i forhold til X3,
som vi også nylig har kjørt.
den hakket mer smidig og leken på svingete veier. Med 19-tommers Runflat-dekk blir ikke støynivået i X1 noe
lavere enn i X3 for å si det slik. For oss med bred bak er forsetet i denne M-Sport versjonen
noe smalt og noe hardt, her øker både bredde, mykhet og elektriske justeringer
i en X3. Men det er først i X5 at selv vi med bred bak sitter som konger. Når det er nevnt er det mange justeringsmuligheter for dette
sportssetet, med justering av vinkel på sittepute, sitteputens lengde,
sideklemmejusteringen er elektrisk, men korsryggstøttejustering fant jeg ikke. Instrumentene er en del mer analoge enn de du finner i X3,
området mellom setene der foran er smalere, og girspaken noe annerledes. Den adaptive cruisekontrollen har noe færre knapper her, og
knapp for rattvarme er gjemt litt bakpå selve rattstammen. Mange småting som gjør at du går opp en klasse når du kommer
inn i en X3. Tenkte jeg på det da jeg lo høyt på svingete veier? Nei…
gjør ikke det altså, her fungerer alt meget godt, og trivselen er stor! I baksetene både ser og merker man relativt godt at X1 er en
klasse under X3, så spørs det jo da hvor stort baksete-luksus-behovet er. Mine koronasveis-hårtuster kommer borti taktrekket, men man
opplever ikke hodeplassen som klaustrofobisk på noe vis. Man kan klemme knærne tett sammen og lure dem bakom setet,
eller som meg ta knærne på utsiden av baksetets rygg. Sånt må man leve med når jeg selv sitter i forsetet, og
overlater lite plass til de bak. Er man to der bak kan midtsetets rygg bli til et midtarmlene,
og nede ved gulvet i midten er det to USB-C porter man kan bruke til lading der
bak. I en X3 finner man et noe forhøyet gulv i bagasjerommet, men
det gjør man ikke her i X1, her er det flatt, og bagasjerommet kan fylles med
450 liter opp til bakseteryggens topp. Under bagasjerommets gulv er det plass til ladeledninger,
hengerfeste og annet som er kjekt å ha med seg. Noe som skuffer oss noe er vel kanskje at bilen ikke kan
trekke med seg mer enn 750 kg bakpå kula selv om hengeren skulle finne på å ha
bremser. Mistenker mange hadde håpet på å se 1.200-tallet her. Her gruser X3 ladbar hybrid X1 ladbar hybrid med sine 2.000 kg
hengervekt. Men nok om X3 nå, hva liker vi med X1 25e x-Drive M-Sport? Jo, kjørefølelsen, den lekne, spreke følelsen som ikke
innebærer krengning! Da er det veldig deilig å ha et så godt ratt å holde seg
fast i, og et helt glimrende head-up-display! Vi liker 53,5 km elektrisk rekkevidde i praktisk kjøring!
Joda, det var 12 varmegrader, tørr asfalt og sommerdekk, så forholdene var
gode, men bilen visste ikke «avreisetidspunkt», noe som kunne gitt noe økt
rekkevidde elektrisk. Vi liker meget godt hvordan kjøreopplevelsen er elektrisk,
og hvor godt bensinmotoren og elmotoren samarbeider i Sports-modus! Vi er noe mer glad i girhendler bakom rattet enn å vippe på
en girspak, men ellers fungerer styring av menyer og kjøremodusvalg helt
glimrende. Så var det prisen da, som var nesten 40.000 kroner bedre før
1. april enn etter, men ny startpris med prisøkning er på 460.300 for denne
ladbare hybriden, og det skulle gi en pris på testbilen slik den er utstyrt på 575.855. Ut fra våre begreper gir det fortsatt svært mye moro og bil
for pengene. Vi har ikke testet X1 ladbar hybrid på glatta, og vet dermed
ikke hvordan denne elektroniske varianten av x-Drive oppfører seg kontra «ekte»
x-Drive som jo gir svært god fremkommelighet. Vi har jo lov til å mistenke en mye bedre fremkommelighet
med elektronisk versjon av x-Drive enn man har med tohjulstrekk. På X3 ladbar hybrid er det fullverdig og «ekte» x-Drive
system. Vi kan helt klart anbefale å teste ut X1 25e x-Drive og
snart kommer også X2 med samme motorisering! Les flere tester hos Nybiltester