Vi har testet Polestar 2 et par ganger før, men ikke med vinterdekk. Hvor langt går den? Hva med ladehastighet? Hvordan er den sammenlignet med Ford Mustang Mach-E?
Vi fikk prøve en Polestar 2 i fargen Midnight, og med skinnseter, Performance pakke og skinnseter.
-->
Vi kom ganske direkte fra Ford Mustang Mach-E og over i Polestar 2, og merket raskt at Polestar 2 er et solid nummer mindre enn Ford Mustang Mach-E.
Vi synes begge biler er stilige utenpå, der Mustang Mach-E har et litt tøffere fokus synes vi Polestar 2 har valgt et mer elegant fokus.
Vi ba spesifikt om å få teste en Polestar 2 med skinnseter, fordi vi bare hadde testet de i 15 minutter før, og rett og slett lurte på hvordan de var på langtur.
Vi skulle nok ønske oss sort skinn i setene, og beholdt det lyse skinnet ellers i interiøret. Vi merket raskt at skinnsetene var svært komfortable. Her har man, i motsetning til i Mustang Mach-E, mulighet til å forlenge sitteputen og til å justere sitteputens vinkel, samt justere korsryggstøtten i fire retninger. Da skal det godt gjøres å ikke finne en komfortabel sittestilling.
Samtidig merket vi at det er lite plass til bena når man kjører med cruisekontroll, i Mustang Mach-E er det masse deilig plass til bena.
Midtkonsollen i Polestar 2 er høy og bred, og man merker at Polestar 2 er en del «trangere» enn Mustang Mach-E. Vi synes nok også at plassen mellom forsetene er langt mer praktisk utformet i Mustang Mach-E, med tanke på løsningene de har for koppholdere/flaskeholdere og lademuligheter for mobilen.
Samtidig oppleves Polestar 2 som langt mer elegant i interiørdesignet og Google hører jo faktisk på hva du sier, ganske magisk å kunne legge inn et ladestopp i reiseruta for eksempel – se videoklipp nedenfor:
Når det gjelder bakseteplassen er det relativt stor forskjell mellom Polestar 2 og Mustang Mach-E.
Jeg er 184 cm, har en stor bakende og lang rygg, og baksetet er uaktuelt for meg å bruke i Polestar 2, i Mustang Mach-E har jeg god plass.
Med forsetet stilt inn til meg selv er heller ikke kneplassen i Polestar 2 tilstrekkelig, noe den er med god margin i Mustang Mach-E. Dermed merker man størrelsesforskjellen på de to bilene mest i baksetet.
Skal man bare ha barn bak har de nok plass bak i begge bilene.
Ettersom Polestar 2 er laget på en plattform som også skal betjene biler som Volvo XC40 med bensinmotor, så har du en klump i gulvet på midten her, denne er det ikke så vanlig å finne i elbiler som ikke deler plattform med bensinbiler.
Du har 2x USB-C plugger bak, og mulighet for å ha varme i yttersetene i 3 ulike nivåer.
Polestar 2 har på lik linje med mange andre elbiler glasstak, dette gir mye lys og en luftig følelse til de som sitter i baksetene.
Bagasjerommet i Polestar 2 oppleves vel så romslig som i Mustang Mach-E, men frunken er mye større i Mach-E.
Skiluken er nok et hakk større i Polestar 2 sammenlignet med Mustang Mach-E.
Polestar 2 har denne smarte platen til hverdagsbruk, med kroker til handleposter og strikk som gjør at handleposer ikke seiler rundt i bagasjerommet.
Under gulvet i bagasjerommet er det et rom i Polestar 2 som du ikke finner i Mustang Mach-E.
12V plugg og her er det også en knapp for det del-elektriske hengerfestet, en langt mer elegant løsning enn avtagbart hengerfeste som Audi har gått for.
Når du trykker på knappen for hengerfeste, så løsner det fra sitt skjulefeste og dukker fram på denne måten, da er det lett å ta tak i det og vippe det den veien man vil ha det.
På veien serverer både Polestar 2 og Mustang Mach-E mye komfort, men sistnevnte er nok hakket bedre lydisolert. Begge har gode musikkanlegg, men Mustang Mach-E trekker nok det lengste strået der likevel.
Begge er gode og stabile på glatta, og oppleves som trygge og gode vinterbiler med god fremkommelighet.
Vi kjørte begge biler i samme snøkaos på E-18, og der vi raskt måtte gå over til vanlig cruisekontroll i Ford Mustang Mach-E slo vi på bakrutevarming ved avreise fra Oslo i Polestar 2, og opplevde ikke en eneste gang at frontsensoren ble tildekket av så mye sørpe at den ikke fungerte med adaptiv cruisekontroll på turen til Grimstad.
Polestar 2 har en del kortere rekkevidde enn Ford Mustang Mach-E, den kan på en god vinterdag komme seg fra Polestar Space i Oslo til Grimstad, men ikke med masse snø/sørpe på E-18. Ford Mustang Mach-E kommer seg med god margin fra Grimstad til Ski på elendige vinterveier, og det er lenger enn Grimstad-Oslo. Bare for å ta ett eksempel.
Ved Bamble hadde vi kjørt 176 km fra Oslo og hadde 38 prosent igjen på batteriet. Vi hadde opplevd mye kø på grunn av trær som hadde ramlet ut i veien før Liertoppen, trafikkulykker på glatta og brøytebiler på E-18.
Så snitthastigheten var bare 61 km/t fra Oslo til Bamble, og Google regnet med at vi ville komme fram til Grimstad med 4 prosent igjen på batteriet. Etter tre timer på veien og en del kollektiv transport fra Ski trengte jeg rett og slett å tømme tanken på Bamble, så da var det jo like greit å lade samtidig, så vi skulle komme fram med god margin.
Vi ladet fra 38 til 48 prosent på 9 minutter, og da hadde vi mer enn nok for å komme til Grimstad. Det er ikke alltid nødvendig å lade så lenge for å komme fram.
Vi kan nå skrive under på at skinnsetene har en nydelig komfort på langtur, og vi ble bare mer og mer glad i skinnsetene i Polestar 2. Veldig deilig rattvarme også, som har 3 ulike nivåer av varming.
Skinnsetene har også avkjøling i setet til de varme sommerdagene, noe som bidrar til å øke komfortnivået ytterligere uansett årstid og temperatur.
Polestar 2 har også minnefunksjon for førersetet, noe som er veldig praktisk dersom man har ulike lengder på de som skal kjøre bilen.
Vi satte oss inn i Polestar 2 med 93 prosent på batteriet, og kjørte fra Grimstad, via Froland og til Evje, så ned til Kristiansand før vi tok Rv420 tilbake til Grimstad på vår landeveistest som er 205 km lang og har maksimal hastighet på 80km/t. Vi kom fram med 31 prosent på batteriet og hadde da brukt 62 prosent av bilens batteri på denne turen, noe som tilsvarer en rekkevidde på 330 km på landevei vinterstid – beregnet med prosentregning.
Temperaturen på turen varierte mellom 0 og minus 3 grader. En del snø/slaps/is på veien over til Evje. På samme turen fikk Mustang Mach-E over 410 km beregnet rekkevidde, en AWD med stort batteri.
Vår 50/50 landevei/motorvei test er ikke så lang med sine 71 km, men testen har vist seg å gi et godt bilde på forbruk/rekkevidde på blandet kjøring.
Det var pluss 1 til 2 grader på turen, sørpe på landevei og våt saltet motorvei, og 26 prosent av batteriet ble brukt på turen, noe som tilsvarer en rekkevidde under tilsvarende forhold på 273 km.
Mustang Mach-E fikk en beregnet rekkevidde på 373 km på samme runde under noe bedre forhold, 4 til 5 grader pluss og fuktig asfalt.
Vi ladet bare Polestar 2 hjemme mens vi hadde bilen på test, noe vi tror mange andre som har denne bilen også gjør. Dermed er ikke rekkevidden det mest sentrale for alle som skal velge elbil.
Vi tror mange gleder seg til app, så man kan starte forvarming av bilen fra denne, langt mer fleksibelt enn å programmere ulike start-tider i bilen.
Frontlyktene må også få skryt, meget behagelig og avansert belysning for mørklagt vei, kan «maskere ut» inntil 5 biler på veien samtidig.
På returen til Oslo var ikke været like sprøtt og vinterlig, og vi fant ut at vi ville kommet fram med 3 prosent igjen på batteriet.
For å kunne sammenligne litt med Volvo XC40 stanset vi på Liertoppen for å lade.
Vi kom fram til Liertoppen med 11 prosent igjen på batteriet, Volvo XC40 hadde 7 prosent igjen her. Vi mistenker enda litt større forskjell om vi hadde hatt Polestar 2 med mindre felger.
Beregnet rekkevidde på de 243,4 kilometerne med motorvei ble nesten 273,5 km.
Ladetid: Fra 11 til 70 prosent tok 37 minutter og fra 11 til 80 prosent tok 46 minutter.
Vi har målt Audi e-Tron 60 S og Jaguar I-Pace med flere på Grelland, og her passerte vi med 25 prosent igjen på batteriet. Her er strekningen på 205 km fra Grimstad, og beregnet rekkevidde også nesten den samme på 273,3 km.
Polestar 2 er veldig deilig å kjøre, også på vinterstid, kanskje ikke mest praktisk førermiljø, men elegant. Overlegent enkelt å kunne snakke til Google assistenten i bilen.
Ikke lengst rekkevidde på markedet, og vi tror en del savner appen som ikke har kommet enda, nå som vinteren er her.
Vi ville prioritert skinninterør framfor Performance pakke, noe vi forklarer i videoklippet litt lenger opp i testen.
Startpris 469.000 kroner – «vår bil» med skinnseter, hengerfeste, vinterhjul, takstativ og matter –556.300 kroner.
Les flere tester hos Nybiltester