Tar det lenger tid så spille Griegs «Holberg-suite» enn å montere en elbillader? (Fotos: Zaptec)

Hvor lang tid bruker elektrikeren på å montere en elbillader?

Et strykeorkester som spiller Grieg mot en elektriker som monterer en ladeboks? Hvem er først ferdig? Se video.


Det har skjedd veldig mye på elbilfronten bare de siste årene, og da tenker vi på mer enn nye og enda mer moderne elbiler som stadig strekker ut rekkevidden og tar ned ladetiden.

For en stor fordel med elbil er at den også kan lades hjemme, og dermed har elbilistene mulighet til å starte med «full tank» hver eneste dag. Også på hjemmeladefronten har det skjedd ting.

Tilbake i 2015 svarte kun 15 prosent av de som Norsk elbilforening spurte at de benyttet ladeboks, så svært mange brukte den skumle stikkontakt-løsningen for å fylle batteriet.

Åtte år senere svarer 9 av 10 at de har ladeboks, og det har også kommet nye regler som sier at nyinstallasjoner for regelmessig lading av elbil må være en ladeboks med type 2-kontakt.

Og med godt over 700.000 registrerte elbiler her i Norge har vi dermed en uhyllet helt, nemlig elektrikeren. For det er selvsagt viktig at ladeboksen monteres riktig, og da er det essensielt at proffe folk utfører denne jobben. Og de fortjener selvsagt å bli satt pris på.

Det tenker iallfall ladeboks-produsenten Zaptec.

‒ Uten flinke elektrikere hadde ikke Norge vært den elbilladenasjonen vi er i dag, slår Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec, fast.

Og skal man hylle elektrikere så kan man gjøre det på en elektrisk måte. Som å besøke Stavanger Konserthus, og la elektrikeren bli hyllet med en privat framføring av selveste Edvard Griegs «Holberg-suite».

Men det er en tvist.

Elektrikeren, Jone Oliversen, en Zaptec-ansatt med elektriker-bakgrunn, skal nemlig montere en ladeboks bakerst på scenen på samme tid som Stavanger Symfoniorkester tryller ut Griges toner på nydelig vis.

Spørsmålet er: Hvem blir først ferdig?

– Vi ønsker å understreke elektrikerens viktige rolle, og gi dem den oppmerksomheten og hyllesten de fortjener, sier Økland.

‒ Vi kan ikke snakke om kvalitet og sikkerhet uten å nevne de dyktige elektrikerne som installerer våre ladebokser. Uten flinke elektrikere hadde ikke Norge vært den elbilladenasjonen vi er i dag, og i Zaptec hyller vi de små tingene som ofte går ubemerket hen.

Selv under en svært så elektrisk stemning lar ikke Oliversen seg stresse, og viser en stoisk ro en proff elektriker verdig.

‒ Jeg har aldri forestilt meg at en slik jobb noen gang ville fått en slik hyllest, sier han.

‒ Elektrikeren fortjener ros. Her snakker vi om en yrkesgruppe som får samfunnet til å fungere hver dag, det er viktig at vi ikke glemmer.

Zaptec ønsker også med videoen og kampanjen som rulles ut i 10 land å vise hvor raskt og effektivt man kan få installert en elbillader hjemme, for fortsatt er det slik at det er noen som lader elbilen sin fra stikkontakt.

– Kontinuerlig lading av elbil fra stikkontakt er ikke anbefalt. Det medfører en belastning på det elektriske anlegget siden ledningene belastes med maksimal kapasitet over tid. Det er hverken de fleste stikkontakter eller elektriske anlegg konstruert for, og denne belastningen kan føre til varmgang og i verste fall brann, sier Økland.

– En dedikert ladeboks tåler mer strøm, og har flere ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet slik at du unngår risikoen for varmgang og brann. Det er spesielt viktig hvis du lader elbilen din om natten, understreker kommunikasjonssjefen.

Så hvem blir først ferdig ‒ Stavanger Symfoniorkester eller elektrikeren? Vel, la oss si det på den måten ‒ det å montere en ladeboks går raskere enn de fleste tror.

Sjekk videoen som leder an en ny kampanje som skal hylle elektrikeren så får du svaret.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Debatt