Dette er et konsept av en ny Honda Prelude, 23 år etter at den sportslige modellen forsvant. (Fotos: Honda)

Honda Prelude gjør comeback

Honda feirer 25 år med hybrid med å vise fram en prototype av en ny Prelude, 45 år etter at modellen banet seg vei her i Europa.


Prelude, eller preludium, betyr et forspill og en innledning, og noen ganger varer dette en god stund. Som for den litt mer sportslige Honda Prelude, som dukket opp i 1978 og varte i ytterligere fire generasjoner.

Men i 2001 var det slutt, men kun for første akt. Nå er det nemlig duket for et comeback.

Over i England gjør de seg klar for årets Goodwood Festival of Speed, og dette høydepunktet har også Honda tenkt å få med seg. Og da er det veldig passende å dra med seg en helt ny Prelude, en helt ny utgave av sportsbilen.

Her er den nye prototypen og den gamle samlet:

Det klaffer også med 25-årsjubileet de har rundt hybrider, for Honda var tidlig ute med denne teknologien. Den første masseproduserte hybriden her i Europa var en Insight, og denne ble fulgt opp av en Civic i 2003.

Når det gjelder Prelude så var den altså på plass her i Europa for 45 år siden, og var et spennende, høyytelses utstillingsvindu for Hondas banebrytende teknologi.

Den takket av for 23 år siden, og det klinger nok bra i ørene til fansen at modellen nå er klar for en ny innledning. Selvsagt utstyrt med en hybrid drivlinje.

Honda lover mer kjøreglede til europeiske Honda-kunder.

‒ Den nye Prelude markerer ikke bare det siste kapittelet i vår stadig utviklende hybridhistorie, det er også et produkt av 25 år med banebrytende hybridforskning og utvikling. Å sikre at denne modellen opprettholder sitt «sporty» DNA ved å perfekt blande effektiviteten og miljøfordelene ved elektrifisert kjøring med en spennende opplevelse bak rattet – og frigjøre brukere fra hverdagen med økt kjøreglede, sier Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer og Large Project Leader hos Honda.

‒ I tillegg demonstrerer Prelude den fortsatte betydningen av hybride drivlinjer som en del av Hondas bilelektrifiseringsstrategi ‒ et nøkkelsteg mot vår forpliktelse til at 100 prosent av salget av nye kjøretøy skal være batterielektrisk eller hydrogenbrenselcelle innen 2040.

I tillegg til den kommende Prelude tar også Honda med seg den gamle racerbilen RA272 som skal markere at det 60 år siden de tråkket inn i Formel 1, og selvsagt har de også med seg legenden Civic Type R til den britiske fartsfestivalen.

‒ Vi er begeistret for å komme tilbake til Goodwood Festival of Speed. Dette arrangementet har en veldig spesiell plass i hjertene til både bilentusiaster og Honda, som var en av de opprinnelige partnerne i den første Festival of Speed ​​tilbake i 1993, sier Rebecca Adamson, leder for bil hos Honda UK.

‒ Vi vil ha både originalen og Prelude Concept utstilt, som vil være dens første europeiske offentlige debut, og i den andre enden av skalaen vil vi også ha vår anerkjente hot hatch, Civic Type R. Vi inviterer alle til å bli med oss og se kraften, ytelsen og lidenskapen som definerer Honda. Det kommer til å bli en uforglemmelig opplevelse mens vi feirer 60 år siden vårt første F1-løp, 25 år med hybridteknologi og mye mer.

Her hjemme er Honda på plass med tre bilmodeller, den elektriske SUV-modellen e:Ny1, ladehybriden CR-V og hybriden Jazz.

Og snart kanskje også en Prelude, og her er flere bilder av konseptet:

Les også:

Debatt