Bildet over er av den helt nye Honda Jazz sammen med en formel 1-bil, og grunnen er ganske enkel. Jazz-modellen er utstyrt med hybridteknologi som slektes på det som er utviklet for formel 1-bilene, som har en 1.6-liters motor som jobber sammen med et hybridsystem kalt RA620H. Et lignende har altså funnet veien inn til lille Jazz, noe som jo er ganske fantastisk. Men det viser også at ting som utvikles i verdens mest kompliserte biler, også finner veien til vanlige personbiler. Men da må man altså være involvert i formel 1, noe Honda ikke lenger vil være etter 2021-sesongen. Det japanske merket gjorde comeback i formel 1 i 2015, og leverer for tiden drivverk til to av lagene ‒ Aston Martin Red Bull Racing og Scuderia AlphaTauri, tidligere kjent som Scuderia Toro Rosso. Målet er å hente igjen forspranget til suverene Mercedes, og dette har resultert i fem seire de to siste sesongene ‒ tre i fjor og to i år. Men som vi vet er bilindustrien midt inne i en enorm omveltning, ifølge Honda et så stort veiskille som kun oppstår hvert 100. år. Og de akter å være best mulig forberedt for tiden som kommer. Ambisjonen til Honda er å være karbonnøytral i 2050, og det betyr at de må gire om når det kommer til nullutslippsbiler. Honda skal satse på både hydrogenbiler og elbiler i tiden som kommer, og har også opprettet et nytt forskningssenter som skal utvikle nye løsninger rundt drivlinjene. Her skal de samle all ekspertise, og det inkluderer også de kloke hodene fra formel 1. I dette senteret som ble åpnet i april utvikler de løsninger både rundt brenselcelleteknologi, elbilbatteri og jetmotorer. F1-gjengen skal selvsagt videreutvikle drivverket til de lynraske bilene også i år og neste år, men så er det slutt.
