Om du mot formodning ikke har fått det med deg, Norge har nå
to spillere på det ypperste golf-nivået ‒ PGA. Det er svære greier! For dette kan sammenlignes med å spille Champions League i
fotball, bare hakket mer lønnsomt.
turnering for et par uker siden dro han inn vanvittige 150 millioner kroner i 1.
premie, og du skal være en ganske så god fotballspiller for å tjene slike summer.
Og dette var kun en av de mange sjekkene McIlroy kun heve i 2019. Så når Viktor Hovland og Kristoffer Ventura slår ut på PGA spiller
de om gedigne summer, og får de litt suksess kan de også nappe ut en Porsche
Taycan ‒ for det vil de da ha råd til. Og dette er åpenbart en bil som frister golfproffene. Sist helg ble Porsche European Open arrangert, og sponsoren
hadde muligens tidenes beste «hole-in-one»-premie på hull 17. De som klarte å
sette ballen rett i koppen, altså kun bruke ett slag fra utslaget og ned i
hullet, kunne nemlig signere ut en Taycan. Porsche dro det helt ut, og lot til og med publikum prøve
seg på dette ‒ med den samme premien i potten. Normalt sett bryr ikke golfproffene seg så mye om slike
premier, men denne gang var det ganske så annerledes. Bare sjekk disse bildene:
premiepenger) i PGA forrige sesong, amerikanske Xander Schauffele, sa det slik: ‒ Vi golfere bør alltid fokusere på det neste slaget, men jeg
ble rett og slett distrahert av Taycan. Den ser virkelig bra ut, og jeg hadde virkelig
elsket å hatt en slik. Paul Casey var det store europeiske håpet under forrige
helgs turnering hvor norske Kristian Krogh Johannessen, Espen Kofstad og Kristoffer
Reitan også deltok, og engelskmannen er bilgærn så det holder. ‒ Jeg har i grunn alltid elsket sportsbiler, sier han.
videre til caddien som bærer utstyret for proffene, men det hadde ikke Casey
noen planer om å gjøre her. ‒ Jeg kommer til å gå for pinnen. På turneringer hvor man
kan vinne biler liker jeg ikke prisene så veldig mye, og lover alltid å gi den
til caddien. Men det skjer ikke nå, sa han før turneringen. Vi har dessverre ikke klart å finne ut om noen faktisk vant
bilen, så det virker som at Porsche slapp unna en ekstrautgift denne gang. Men at Porsche definitivt har funnet seg en potensiell god
gruppe med nye kunder for elbilen er ganske åpenbart. Den tyske sportsbilprodusenten avduket sin første rene
elbilmodell i forrige uke, og bilen er nå klar for produksjon. Porsche byr på to versjoner fra start av, Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Turbo har en rekkevidde på 450 kilometer, mens den noe
raskere Turbo S skal klare 410 kilometer på en lading. Ladingen er derimot den samme på begge versjonene, og takket
være et system på 800 volt kan Taycan lade ganske så raskt om du finner den
rette ladestasjonen. Med en hastighet på 270 kW kan den lade 100 kilometer
rekkevidde på bare 5 minutter, og opp til 80 prosent på 22,5 minutter. Taycan Turbo bruker 3,2 sekunder på 0-100 km/t, mens Taycan
Turbo S gjør unna sprinten på 2,8 sekunder. Prisene bør heller ikke skremme golfproffene altfor mye. I
Norge starter Taycan Turbo på 1.324.900 kroner, mens Taycan Turbo S begynner på
1.608.900 kroner før eventuelt ekstrautstyr velges. Det bør den godeste Casey ha råd til, for han vant likegodt
forrige helgs turnering. Førstepremien var på godt over 3 millioner, så han har
også råd til å kjøpe en til caddien for de premiepengene. Neste helg er det en enda mer prestigetung turnering på gang
for golfproffene. Da kjøres nemlig BMW PGA Championship i gang, en av de aller
største golfturneringene i Europa. Vår egen Viktor Hovland er så het for tiden at han har fått en invitasjon til denne turneringen, som garantert får en flott «hole-in-one»-premie. Der møter han blant annet McIlroy. Før vi ser flere bilder av den kommende Porsche Taycan
avslutter vi med tittelen til European Tours sak om at nordmannen blir å finne
i neste helgs BMW-turnering, for dette var faktisk så store nyheter at de måtte
lage en egen sak på det. Og den viser helt klart hvor stor stjerne han allerede har blitt: «Rising star Hovland to make BMW PGA Championship debut». Her er bilder av en annen potensiell kommende stjerne, nemlig
Porsche Taycan: Les også: